Vatten på vintrarna

_Runaway_

Trådstartare
Appropå tråden om ThermoBar.. Hur ordnar ni vatten till hästarna på vintern? ute och inne.

I stallet har vi vattenkoppar i alla boxar, och vattnet är tempererat så det fryser inte. Bekvämt måste jag säga :p
Och i vinterhagen har vi också tempererade vattenkoppar, 2 st. Har heller aldrig frusit. Visst kan ytvattnet frysa till en ishinna ibland men den är lätt att krossa och hästarna gör det.

Vi slipper alltså problem med att släpa tunga vattenhinkar, frusna vattenkoppar, och allt det där :) Däremot har vi i stallets vattenho/kran endast KALLvatten, vilket alltid fryser. :smirk: Hur många gånger stod inte jag och pappa klockan 22 i veckorna med varmvattenpåsar och hårtork för att inte hela ledningarna skulle frysa sönder :crazy: :smirk: Men men, man får vara glad ändå.

Sv: Vatten på vintrarna

Vi har isolerat pumprum så vatten får vi alltid. Hinkarna i boxarna fryser bara om det är riktigt kallt, dvs typ -20 ute. Men det brukar räcka halva natten eller så då iaf, sen får de alltid vatten med ut i hagen på morgonen så de kan dricka till höet. Det fryser ju under dagen men de har iaf några timmar.

Jag har vattenhinkar till mina hästar inne. Har vatten ut till stallet så det blir ju inte så mkt bärande. Då det är kallt från -20 och uppåt så brukar jag sätta igång ett oljeelement vid vattenhon under dagarna och det brukar klara sig. Har tydligen ett ganska varmt stall, men så är det ju nybyggt oxå :)

Har inget rinnand vatten i stallet och får hämta vatten i grannstallet eller ta med hemifrån.

Har 4 st 90-liters tunnor som jag fyller och sen slåra jag hål på isen 3-4 gånger om dagen och fyller på med ljummet eller varmt vatten beroende på hur kallt det är.

Fungerar jättebra och i vintras var det en enda gång som hästarna var törstiga när jag kom, så jag anser att det fungerar, lite jobbigt att släpa massa vattendunkar men man slipper gå på gym

Liknande trådar

S
Anläggning Behöver lite tips o hjälp... Nu till sommaren ska vi göra en del förbättringar på gården som ska göra arbetet med pållarna lite...
Svar
17
· Visningar
2 149
Senast: Gelina
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 139
H
Hästmänniskan Hur har ni andra stallägare ordnat så att man året runt har rinnande vatten strax utanför stallet? Några fiffiga tips hur man undviker...
Svar
6
· Visningar
2 251
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama