Vatten på vintern

Problematisk

Trådstartare
Ni som INTE har möjlighet till uppvärmt vattenkar i hagen. Hur löser ni det vintertid för att minska risken att det fryser?
Finns ju t.ex. flytbrickor, vissa lägger i en fotboll eller vattenflaska... Vad fungerar bäst?
Har oftast möjlighet att ta bort is två ggr/dag men det hinner ju frysa ändå när det är kallt, speciellt på natten när hästarna inte är där och rör om.
 
Har du provat det själv? Hur låga temperaturer klarar den att hålla vattnet isfritt?

Yep - eller jag har en ännu enklare variant med frigolit och en lövkasse runt.
Brukar utöver det ställa baljan ovanpå en ganska tjock hög brunnen gödsel från gödselstacken.
Brukar hålla till ner mot -10 grader dagtid utan att frysa igen, och med bara en tunn hinna is på morgonen som jag tar bort. Har inte ens haft lock.....
 
Jag fyller på med varmt vatten i ett badkar 1/dag, tar även bort is då. Sen har jag en häst som är en jäkel att slå hål på isen :D Planen är att isolera badkaret men det har inte blivit av än. är det snö skottar jag upp det runt karet. Blir det riktigt kallt har jag lagt frigolit i botten, ställt 2 murbruksbaljor på det och isolerat med halm runt, alltså inget vatten direkt i karet.
 
Jag fyller på två gånger per dag för utedriftshästarna. Det blir inte riktigt tomt i baljorna, men ett tunt islager som hästarna enkelt puttar hål på med mularna.
Inte helt isfritt, men tillräckligt.
De uppstallade hästarna får tunnan i hagen påfylld på morgonen och hink i boxen på kvällen/natten.
 
Bor i Skåne så är sällan det fryser ;), men försökt med olika hemmabyggd isolerade tunnor genom åren men ingen har riktigt fungerat (inte haft gödsel runt iofs) så blir att köpa en med värme i år, kan nu bara ge vatten en gång om dagen så är smidigast så.
 
Om man inte vill/kan bygga själv av något skäl, så kan man ju köpa isolerad Thermobar. De saknar alltså elkoppling.

Det har hänt att vi glömt att sätta in elkontakten till någon av våra Thermobarer, och först efter en längre tid (uppåt en vecka) med 5-10 minusgrader så har det börjat bli isigt i baljan...

80 liters baljan har ett bra format (relativt liten vattenyta relativt volym) för att hålla sig rätt länge om man fyller med varmt vatten.
 
Vi har badkar isolerade med frigolit, de håller sig ganska bra över dagen om man tar bort all is ordentligt längs kanterna på morgonen, men kan behövas fler gånger om det är riktigt kallt. Täcker över med frigolit nattetid.
 
@Lutten @kem alltså om ni avser traditionella just bokstavligen BADKAR .
Dessas material är ju så att det verkligen fryser direkt :confused:
Att använda just badkar kan inte annat än misslyckas om nån vill isolera sitt vatten liksom .

@Buck om du isolerat din balja enl beskrivning (behövs som sagt inte exakt finns många varianter men principen är densamma), och bor i Skåne så förstår jag inte hur du lyckats . Det känns totalt omöjligt eftersom alla övriga med minus stadigt vintrarna igenom ner till iaf -10 lyckas lätt att inte få genomfrusna baljor som du tydligen ändå fått :confused:
 
När det bara är några minusgrader ställer jag baljan på träklossar och fyller på med varmt vatten. De håller sig flytande iallafall i 10 timmar. Är det kallare än 5-6 minus ställer jag en balja i en annan balja med träklossar emellan, då håller det sig i ca 10 timmar med om jag fyller på med varmvatten. Nu har jag så enkelt med påfyllningen att det inte behöver klara sig så länge, jag fyller på med nytt varmt vatten vid varje fodring när det är kallt. Mina hästar dricker mer varmvatten än kallvatten när det är kallt vilket är en enkel kolikförebyggande åtgärd.
 
Har du provat det själv? Hur låga temperaturer klarar den att hålla vattnet isfritt?

Funkar bra. Man får hinkarna ur en hink vatten på kvällen och fylla i med en hink varmvatten och lägga lock på. Exakt temperatur vet jag inte men minus 10 har vi haft. Nu har jag Thermobar och det är outstanding.
 
Bygg en isolerad balja. Hur tex @Buck byggt sin har jag ingen aning om men jag bor i Dalarna och våran balja klarar -15 helt utan is. Är det kallare blir det tunn is uppepå som de trycker sönder med mulen. Häller man i varmvatten på kvällen och lägger på locket är det isfritt på morgonen även om det är neråt -20 under natten så klarar det sig under dagen med tunn is. Vi har gjort så då vi inte haft möjlighet att vara i stallet på morgonen jämt. Häller man varmvatten på morgonen klarar det sig säkert bättre över dagen.
Vi har byggt en låda med isolering i och sen ställt i en balja samt gjort ett isolerat lock för att få den lite större. Men modellen med 2 baljor som man sätter i varandra med isolering emellan samt ett lock funkar också bra!
 
Yep - eller jag har en ännu enklare variant med frigolit och en lövkasse runt.
Brukar utöver det ställa baljan ovanpå en ganska tjock hög brunnen gödsel från gödselstacken.
Brukar hålla till ner mot -10 grader dagtid utan att frysa igen, och med bara en tunn hinna is på morgonen som jag tar bort. Har inte ens haft lock.....
Ah...gödsel! Smart. Har inte ens tänkt tanken. Då vi hade hästar byggde mannen en låda med styrox och värmeslingor i. Höll ganska bra,blev en tunn hinna vid -15. Fåren har fått en mindre modell som säkert håller sig isfri vid lägre temp.
 
Jag har ställt vattenbaljan i en till likadan (en kasserad, som har hål i botten, så att eventuellt spillvatten rinner ut!) Det isolerar förvånansvärt bra! Jag brukar dels sparka på baljan så isen lossnar och kan ösas ur (durkslag är bra skit!) fylla på med varmvatten minst en gång/dag när det är minusgrader ute - beroende på temperatur. Detta brukar funka tillräckligt bra för att hästarna ska kunna dricka flytande vatten större delen av dygnet.

Jag har en plan att försöka fästa värmeslingor på ett badkar och sen isolera runt det. Men det är än så länge bara en tankeprodukt...
 
@Lutten @kem alltså om ni avser traditionella just bokstavligen BADKAR .
Dessas material är ju så att det verkligen fryser direkt :confused:
Att använda just badkar kan inte annat än misslyckas om nån vill isolera sitt vatten liksom .

@Buck om du isolerat din balja enl beskrivning (behövs som sagt inte exakt finns många varianter men principen är densamma), och bor i Skåne så förstår jag inte hur du lyckats . Det känns totalt omöjligt eftersom alla övriga med minus stadigt vintrarna igenom ner till iaf -10 lyckas lätt att inte få genomfrusna baljor som du tydligen ändå fått :confused:
Isolerade med frigolit bara, och lock ovanpå. Har dock inte haft möjlighet att fylla vatten på morgonen eller ordna med varmvatten då
Så lite har det ju hjälpt, hästarna har dock inte druckit så bra ute och då de går ute ca 14h per dag så känns det tryggare med en värme balja ^_^
 
@Lindon tack ;) Ja det funkar faktiskt superbra :)
Isolerade med frigolit bara, och lock ovanpå. Har dock inte haft möjlighet att fylla vatten på morgonen eller ordna med varmvatten då
Så lite har det ju hjälpt, hästarna har dock inte druckit så bra ute och då de går ute ca 14h per dag så känns det tryggare med en värme balja ^_^

Ok ?
Min kommentar var oavsett hur du möjligen byggt etc att det funkar suveränt ner i många minus även utan lock . Det redovisar ju även övriga så som sagt , utifrån min tidigare kommentar : blir jätteförvånad utifrån det att du känner det inte funkar men du bor i Skåne :o
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 499
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 751
Senast: Emiro
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp