Vatten i trädgård

Tajger

Trådstartare
Någon här som har damm, vattenfall, springvattensten eller liknande i trädgården? Har funderat på nån typ av rinnande vatten, men får inte riktigt nån bra bild i huvudet. Antingen på stensättning, eller i en slänt, är det som ska piffas till lite:)

Ser gärna bilder om nån har detta i trädgården.

Sv: Vatten i trädgård

Jag har en drake stengods som jag har gjort själv som sitter på en sten och spottar vatten. Vattnet rinner längs stenen ner på ett fyrkantigt zinkfat varifrån vattnet fortsätter ner i en dold hink med pumpen i. Fatet är omgärdat av vit sjösten och några mossiga stenar. Det är ett litet arrangemang kanske 1,5 kvm. Har tyvärr ingen användbar bild just nu.

Det låter fint! Jag hade nog inte tänkt mig nån figur, mer vacker sten eller nåt.

Vi har ingen men jag har varit sugen på en liten "bäck" som porlar ner i en mindre damm och sedan tillbaka igen. Något som är viktigt för mig är att man inte ska se röret som sprutar ut vatten utan försöka få det så naturtroget som möjligt (om man nu inte kör stilen med en staty som sprutar vatten).

Vi har ingen men jag har varit sugen på en liten "bäck" som porlar ner i en mindre damm och sedan tillbaka igen. Något som är viktigt för mig är att man inte ska se röret som sprutar ut vatten utan försöka få det så naturtroget som möjligt (om man nu inte kör stilen med en staty som sprutar vatten).

Jag är i precis samma tankar! Nytt radhus med uteplats i söderläge, sluttande rabatt i mitten med gräsmatta ovanför och nedanför. Den är lite tråkig nu, så jag vill ha lite större växter och gärna nåt vattenarrangemang. Funderat på hur jag bäst får till det, så jag ska följa den här tråden.

Keramin - nyfiken, posta gärna bild om du kan! :)

Så tänker jag också. Vi har en slänt mellan hus och stall, där hade passat jättebra med ett litet "vattenfall":) Och nu har vi fått ett presentkort på dammartiklar, så nu känns det aktuellt att börja tänka på. Men det är en del jobb, och eftersom vi precis lagt om stensättning i trädgården kan jag tänka mig en sten med vatten också. Eller nåt sånt...

Vi hade planer på att göra något med vatten på vår tomt, men kom på att vi har både damm, bäck, porlande vatten mm när det regnar, så det fick räcka...:D

Ett par änder kanske...

32677531.jpg

Ja, ni ser inte ut att behöva mer vatten:)

Vi har en bäck som rinner som gräns, men den är ju nedanför hästhagen, så den ser vi bara från loftet på stallet. Får kanske flytta ut där så behöver vi inte fundera mer på det...

Vi har en större damm, med näckrosor, vass och lite vattenväxter i kanten. Träbrygga och däck på ena sidan, gräsmatta på andra. Kräftor har vi tidigare haft, tyvärr har hunden tillsammans med hägern tagit kål på hela beståndet.

Det finns mycket böcker att läsa i området, rekommenderas varmt. Bra inspiration och vad man ska tänka på.

Just det, får ta ett besök på biblioteket. Större damm har vi nere vid bäcken, men det är ju bortanför hästhagen, jag tänker mig nåt litet "trivselvatten" i trädgården.

Nu vet jag inte var du bor, men i mina krokar så finns rätt många plantskolor som har inspirationshörnor för de som vill göra lite vattendramatik i trädgården. Sedan finns det ju mycket på nätet också, jag tror det svåraste är att bestämma hur man vill ha det - sedan finns det jättemycket lösningar.

Men det är ju det här med många valmöjligheter - ibland ett ok att bära :D

Helt klart, ju mer det finns, ju mer obeslutsam blir man, iaf jag...har googlat lite. Får titta runt lite mer:)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka