Vatten i öronen

S

snitsig

Hörde ofta för många år sedan att det skulle vara livsfarligt för en häst att få vatten i öronen, något med att balanssinnet förstörs och hästen sedermera kolar vippen. Hur är det med detta, stämmer det egentligen och hur fungerar det i så fall? Kom att fundera på det då min häst under badridtur försökte doppa hela huvudet i vattnet för att kunna beta sjögräs från havsbotten...

Sv: Vatten i öronen

Dör gör de väl knappast för lite vatten i öronen, men precis som hos människan sitter balanssinnet i öronen på hästen vilket gör att de flesta tycker det är obehagligt att få vatten i öronen.

Jo, så långt är jag med. Men om vi nu säger att den får in lite större mängd vatten i öronen, typ doppar huvudet under vatten då det rimligen borde hinna rinna in en hel del. Vad händer?

Fast vattnet kommer ju inte så långt eftersom det sitter en trumhinna i vägen för innerörat (där balanssinnet sitter). Jag har hört historier om hästar som lagt sig då de fått vatten i öronen men jag tror mycket är skrönor sen kan jag tänka mig att det finns hästar som reagerar på obehaget och "flippar" men de skulle de kanske gjort av andra orsaker också (hade en märr som kastade omkull sig då jag stoppade bomull i öronen).

Tack för ditt svar, då verkar det ju helt enkelt vara en myt! Tänkte nämligen själv att det lät lite väl långsökt :)

det är nog en myt. jag har lyckats spola vatten in i min ena hästs öra (han ryckte till med huvudet) och han blev väldigt sur. :p men han tog ingen skada av det.

detta har jag oxå hört,men jag hade faktiskt en arabhingst som DÖK i vatten och simmade under vattenytan! han levde iaf efteråt, (men uj vad rädd jag blev förstagången han gjorde så)
men när han kom upp till ytan igen så ruskade han bara på sej o sen ner in under vattnet igen!!!med mej på ryggen.detta gjorde han varje gång vi var o bada, han älskade oxå att lägga sej ner o rulla i vattnet då det var ca en meter djupt, han bara försvann o strax efter såg man bara 4 ben rätt upp i vattnet??!!
(tror han vart en delfin i sitt tidigare liv ).

hahaha vad härligt det låter... har du inga bilder så man kan få se din fd. delfin ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 508
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka