Vätskefyllnad i gaffelband?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Julie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 048
J

Julie

Vid jul blev mitt 11-åriga halvblodssto halt på v.f och en hovböld hittades när hovis tog av skon (den satt under skon!). Allt fixades fint med jodopaxgips och sula osv. Den värsta hältan släppte fort men hon blev inte riktigt bra i traven i det benet. Varm över hela benet från knät och nedåt. Stallets equiterapuet kollade på det och lyckades lokalisera värmen från gaffelbandet/djupa böjsenan. Det blev inte bättre på någon vecka så i onsdags var vi på täby ATG och ultraljudade. Inget allvarligt hittades men en liten uttöjning i ytliga böjsenan (ca. 5 mm lång) och en liten vätskefyllnad i gaffelbandet (ca. 5 mm i diameter). Dock trodde inte vet. att det skulle vara något hon haltar av utan sa att det mest är såna småsaker man upptäcker när man ultaljudar. Hon trodde att det var hoven som spökade fortfarande och bad mig ringa ut hovis igen. Fick dock rådet att skritta i en månad för "säkerhets skull" om det skulle vara något i benet iaf.

Tog ut hovis idag och han hittade nada. Ingenting alls men la om gipset i alla fall. Har sedan början av januari bara skrittat uppsuttet på vägarna eller ibland i ridhuset om isen härjat ute. Någon gång har jag varit uppe i skogen i ca. 15 min också. Dock var det en i stallet idag som sa att vätskefyllnader i gaffelbandet ska man vara försiktig med...

Om ni inte orkade läsa igenom allt vill jag bara ha svar på; Någon med erfarenheter av vätskefyllnad i gaffelbandet? Jag är lite confused, hittar ingenting alls på nätet...:crazy:

Sv: Vätskefyllnad i gaffelband?

Kan tillägga att det inte känns något konstigt på benet. Inga gallor eller svullnader. Kan ibland vara LITE varmare i det halta benet än det andra, men det är fortfarande kallt. Benet känns helt perfekt efter hagvistelse och ridning.

en varning på gaffelbandet är en varning på en sena. gaffelbandet är en sena. gaffelbands skador kan bli oerhört långdragna och problematiska om man belastar för mycket för tidigt. Kräver ofta längre vila.

Jag hade följt veterinärens ordination otroligt noga. skritta på raka spår och på fast underlag. Inte i ridhus, och inte upp och ned i skogen.

det de hittat på ultraljud är en klar varning och inte ngt att bara vifta förbi. sen om du fått luddiga svar från vet eller ej är ju en historia för sig.

Tycker att du ska lita på I.

Hon kan det mesta om senskador.

Vad sa hovis?

Tycker du ska prata med täby igen o se.

Tycker att du ska lita på I.

Hon kan det mesta om senskador.

Vad sa hovis?

Tycker du ska prata med täby igen o se.

Håller med:bow:

Dessutom, jag har också lärt mej att så små fynd inte är ovanliga och ska läka under rörelse. Dock inte hård ansträngning. Så följ råden tycker jag också

Är hästen fortf halt i trav?
Varför bedövades inte hoven på Täby om nu veterinären trodde det satt där?
Vad består vätskan av i gaffelbandet och är de säkra på att det inte är en blödning? Känns som du har många frågentecken att ta i tu med och få svar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka