Vätskefylld knuta på ryggraden efter ridning

AnetteT

Trådstartare
Detta handlar inte om min häst, utav en väns häst.

Men eftersom jag är väldigt nyfiken på vad detta kan bero på så tar jag och kastar ut frågan här.

Hästen i fråga, får en knuta ca 7-8 cm bakom mankens avslut efter ett ridpass. Hästen har en hög och lång manke.
Sadeln ligger inte överhuvudtaget an på manke eller ryggrad.
Den har en bred fin kanal (erreplus sadel)
Knutan eller uppröjningen är mjuk och känns vätskefylld. Hästen är ej öm på den.
Vad jag förstått har detta varit ett bekymmer en tid, även med andra sadlar. Denna är utprovad till hästen...

Hästen visar inga tecken på obehag/ovilja nör den rids.

Vad kan detta vara som uppkommer och varför? Den försvinner till dagen efter och återkommer direkt vid ridning...
 
Detta handlar inte om min häst, utav en väns häst.

Men eftersom jag är väldigt nyfiken på vad detta kan bero på så tar jag och kastar ut frågan här.

Hästen i fråga, får en knuta ca 7-8 cm bakom mankens avslut efter ett ridpass. Hästen har en hög och lång manke.
Sadeln ligger inte överhuvudtaget an på manke eller ryggrad.
Den har en bred fin kanal (erreplus sadel)
Knutan eller uppröjningen är mjuk och känns vätskefylld. Hästen är ej öm på den.
Vad jag förstått har detta varit ett bekymmer en tid, även med andra sadlar. Denna är utprovad till hästen...

Hästen visar inga tecken på obehag/ovilja nör den rids.

Vad kan detta vara som uppkommer och varför? Den försvinner till dagen efter och återkommer direkt vid ridning...

Oh, den här tröjan har min häst sedan många år tillbaka och lyckas tyvärr inte göra sig av med den heller... :cry: :arghh: :banghead:

"Plupparna" är lymfa som pga. tryck inte har någonstans att ta vägen, så den tar vägen dit det finns plats = i kanalen.
Min häst drabbas också av detta och plupparna kommer på olika ställen beroende på sadel.
Vissa sadlar har väldigt tighta stigläderkrampor och då kommer plupparna under dem, på något sätt är det som om det blir extra tryck mot hästen där då.
Att anlita en sadelutprovare som använder sig av en lerpadd är min rekommendation, för då har man möjlighet att se tryckfördelningen under ridpasset.
Tyvärr är min häst så bred att jag inte stött på någon tillräckligt vid sadel för att kunna prova med en sådan...

Jag har en känslighetsminister till häst (han kan inte trava med två hårstrån i kors... ;) ) så direkt det börjar vara "pluppvarning" börjar han gnissla tänder... Varenda gång detta har hänt har han pluppar på ryggen. De kan komma efter tio minuter eller trettio, beroende på sadel.
Han är röntgad och har inga som helst förändringar på tornutskotten.

Min förra häst drabbades också av detta när jag hade köpt ny sadel, men sadelmakaren som sålde den gjorde nå'n liten korrigering och sedan hände det aldrig mer. Den mannen har tyvärr slutat, annars hade jag inte tvekat att anlita honom igen.

Både veterinär och sadelmakare har avrått mig från att rida i en sadel som ger pluppar, även om de alltid försvinner inom någon timme/till nästa dag. Detta pga. att den retning som blir under huden, när pluppen skapas, aktiverar bindvävsbildning på det aktuella stället = hästen kan alltså få en permanent knöl pga. detta.

Hoppas verkligen att ägaren kommer till rätta med problemet!
 
Jag misstänkte att det kunde röra sig om lymfvätska men förstod inte riktigt hur det hela gått till.
Men jag tackar så mycket för era svar, hästen ska ut till försäljning och det känns ju väldigt angeläget att ta reda på vad som händer och varför.

Nyfiken som jag är bestämde jag mig för att luska i detta, nu ska jag förmedla era svar till ägaren. Tack
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett dilemma och då det håller på att driva mig till vansinne, kollar jag mer er. För ett år sedan upptäckte jag bulor på min...
Svar
4
· Visningar
3 277
Hästvård Hej buke! Hoppas att någon kan hjälpa mig tillrätta med mitt problem - är totalt rådvill nu då vi har testat det mesta. För att...
Svar
11
· Visningar
2 577
Senast: Aquakatt
·
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 228
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp