Vätskefylld "bulle"

Dilli_Blue

Trådstartare
Jag ha en häst som ha fått någon vätskefyld bula på insidan av hasen. Han är ej halt el liknanden. Jag funderar på om det kan vara så att han ha lösa benbitar...... Jag kan försöka fixa nån bild under morgondagen. Nån som ha någon fundering kankse.. I början av juni ska vi in o vacc så då tänkte jag passa på att be de röntga hans bakknän.

Sv: Vätskefylld "bulle"

Hygrom möjligtvis ?! Vanligt på hästar, dvs om dom fått en spark eller annat.

En vätskefylld utgutning under huden enkelt förklarat. Den består av lymfa, kroppsvätska tex. förekommmer oftast vid sparkskador men kan även förekomma om hästen har för hårt underlag i tex boxen.

Om det är ett sådant så låter man hästen vila. Det brukar väl vanligen växa i si sådär 8-10 dagar. Tar ganska lång tid innan det försvinner. en häst som var på sommarbete hos oss, fick en sprak på bogen. Fick ett väldans hygrom. Bogen såg ut som att man opererat in en fotboll. Hela sommaren tog det innan det gick bort.

Men är man orolig bör man ju konsultera veterinären.

Jag ha en häst som ha fått någon vätskefyld bula på insidan av hasen. Han är ej halt el liknanden. Jag funderar på om det kan vara så att han ha lösa benbitar...... Jag kan försöka fixa nån bild under morgondagen. Nån som ha någon fundering kankse.. I början av juni ska vi in o vacc så då tänkte jag passa på att be de röntga hans bakknän.

Om han fått en vätskefylld "bula " på insidan av hasen så kan det ju vara en galla som kan vara ett tecken på OCD, Varför ska du då röntga bakknäna och INTE HASEN?

Hej!
Sånt här är relativt omöjligt att svara på utan att se hästen, eller i alla fall se en bild. Är svullnaden fortfarande kvar?

Ett hygrom är en synovial struktur. Ofta en reaktion i redan befintlig bursa, men en slemsäck kan bildas vid upprepat trauma (t ex hårt underlag) eller i mer sällsynta fall akuta trauman. Hästar får t ex sådana hygrom på framknäet, kossor på hasens utsida. På hasens insida är det nog mer sannolikt med en galla.

En vätskefylld utgutning under huden enkelt förklarat. Den består av lymfa, kroppsvätska tex. förekommmer oftast vid sparkskador men kan även förekomma om hästen har för hårt underlag i tex boxen.

Om det är ett sådant så låter man hästen vila. Det brukar väl vanligen växa i si sådär 8-10 dagar. Tar ganska lång tid innan det försvinner. en häst som var på sommarbete hos oss, fick en sprak på bogen. Fick ett väldans hygrom. Bogen såg ut som att man opererat in en fotboll. Hela sommaren tog det innan det gick bort.

Men är man orolig bör man ju konsultera veterinären.

Det du beskriver är ett hematom.

Hej!
Sånt här är relativt omöjligt att svara på utan att se hästen, eller i alla fall se en bild. Är svullnaden fortfarande kvar?

Jo, det kan jag förstå, tänkte om någon bara hade några aningar om vad de KANSKE kan vara. Har tyvärr ej hunnit ta kort idag. Försöker hinna imon. Svullnaden är kvar o han ha haft det ca 3-4 veckor, dock ohalt o rör sig som vanligt.

Här kommer 3 st kort som jag tog igår. Ursäkta om bilderna är för stora.

Pluto003.jpg

Pluto004.jpg

Pluto002.jpg

Jag går gärna vilse i hasens olika ledavdelningar, i synnerhet på bild törs jag inte uttala mig om gallans exakta anatomiska lokalisation. Men e hastigt uppkommen galla i led, oavsett vilken, tyder på en inflammation i leden eller ledkapseln. Det kan vara en vrickning, OCD (beroende på ålder) mm. Det kan också vara en idiopatisk galla, men dess brukar vara dubbelsidiga, dvs finnas på båda benen.

Avvakta lite och låt hästen vila. Om du är osäker på rörelsemönster eller om gallan kvarstår bör du nog åka till klinik för att kolla upp hasen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 710
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 310
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka