Vätskefylld "bula"?

amkm

Trådstartare
Gårdagens upptäckt..
Häxan har en bula på benet,vi upptäckte den vid intaget,har tempat henne igårkväll och nu på morgonen och ska strax ringa och prata med vet. men bedömde det inte som nått jättealarmerande,ingen temp,inte öm övht och ingen hälta..Hon har förmodligen fått sig en smäll eller druttlat omkull,men hela bulan ser ut som en lårkaka vid första anblicken,men känner man på den är den som en vattenballong och dessutom flyttbar,den är ca 2x3 dm och ca 3-4 cm hög..
Två bilder på "bulan"..Vad tror ni om den? Nån som sett nått liknande??
Så här ser det ut
haxa.jpg

haxa1.jpg

Sv: Vätskefylld "bula"?

Min häst har något liknade efter ett bett av hag"kompisen"
Håller på att gå ner,jag har strukit på kylgel ett par gånger om dagen.
Tror inte det är något att oroa sig för utan att det kommer att försvinna på ett par dagar.

Jag pratade precis med "min gamla gårdsveterinär" och han sa direkt att det är ett hygrom,en vätskefyllt blåsa som kommer av att "huden släppt" från *hmmm* var det bindväven han sa..Man gör ingenting mer än att man kan köpa Hirudoidsalva och smeta på för att påskynda hela processen.
Om man tömmer den så är risken för infektion mkt stor så därför gör man inget om man inte måste,vilket är mkt sällan tydligen.

Kan ha kommit av "bett",spark eller att hon druttlat omkull..

Jag pratade precis med "min gamla gårdsveterinär" och han sa direkt att det är ett hygrom,en vätskefyllt blåsa som kommer av att "huden släppt" från *hmmm* var det bindväven han sa..Man gör ingenting mer än att man kan köpa Hirudoidsalva och smeta på för att påskynda hela processen.
Om man tömmer den så är risken för infektion mkt stor så därför gör man inget om man inte måste,vilket är mkt sällan tydligen.

Kan ha kommit av "bett",spark eller att hon druttlat omkull..

Min pålle hade en hygrom för 6 veckor sen, mellan frm benen. Troligen från en spark. Den var till en början stor som en golfboll, men blev till slut stor som ett A4 papper. Såg helt vidrigt ut och han fick lite problem att gå. Åkte till klinik där det tömde den och satte in ett dreneringsrör som satt i 3 dagar. Blev då bättre men blev sämre igen efter några dagar. Fick åka in akut och göra en andra tömning och de blev penecillin i 10 dagar, 2 olika sorter. Så som din vet. sa så är infketionsriken stor om man öppnar upp. Jag hade aldrig hört talas om hygrom innan, så jag ifrågasatte inte när det ville öppna upp.

Det brukar vara sparkar som ligger bakom. Det kommer att vandra vätska neråt i benet så småningom men det är heller inte farligt.

Behandla som andra sa här med H-salvan och linda ev när det gått ner i nedre delen av benet som det troligen gör. Är det illa kan en muskel ha tagit skada, en kompis häst fick faktiskt men för framtiden och kunde inte fortsätta som tävlingshäst. Pga att muskeln skadats. Men det var större skada än din.

Det brukar vara sparkar som ligger bakom. Det kommer att vandra vätska neråt i benet så småningom men det är heller inte farligt.

Det skulle inte förvåna mig OM det vore en spark,eftersom denna dam är en rätt enerverande unghäst emellanåt och är som en gummisnodd som kommer tillbaka om och om igen trots att de andra hotar och varnar.
Dock är jag säker på att de två som isåfall skulle ha sparkat henne inte kan ha gjort det då de är fullt ut broddade runt om,visserligen har jag en högdräktig suris också som är oskodd runt om,men henne har de ju sån respekt för så hon behöver bara vinkla öronen så flyttar alla sig.
Sen kan hon ha gått omkull,inte ovanligt för denna dam,hon har lite väl mkt spring i benen

En häst på min praktik hade nåt liknande. Det började dock som ett litet sår, som först som ut som en ink, men som sen blev till ett lite större sår. Det gjorde vi rent och allt verkade va frid och fröjd. Dagen efter hade det dock börjat vara från såret, som också blivit mkt större och så ahde hon fått en bula på magen. Som såg ut ungefär som den på din bild. Veterinären som kom sa att han aldrig sett nåt liknande. Han tömde bulan på så mkt vätska som det gick(hästen hade väldigt ont, även efter en massa lugnande, så det var svårt..) och gav henne penicillin. Hon blev snabbt bättre, men har fortfarande några små bulor kvar, men de verkar försvinna av sig själva, så vi får väl hoppas på det. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka