Vätskebrist, behöver tips!

G

Gisburne

Vovven har troligen vätskebrist och vill inte dricka. Hur får jag i henne vatten? Har försökt hälla med glas in i munnen på henne och hon får ju i sig några droppar varje gång, men det mesta rinner ut igen. *suck*

Hon har varit hängig och moloken hela kvällen, flämtar ibland och har som små muskelkramper ibland. (Tydligen vanligt vid vätskebrist?) Hon ligger i en hörna av rummet och reagerar knappt när man ropar på henne, hon som ALLTID är glad och vill ha uppmärksamhet! :smirk:

En vän till mig ringde en gemensam bekant som jobbar på Bagarmossen (om jag inte minns fel?) som djursjukvårdare eller nåt sånt. Han trodde på vätskebrist när han fick höra symptomen, och han tyckte att jag skulle tvinga i henne vatten. Men det går ju knappt... Har nån av er nåt förslag?
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Har du ingen liten medicinspruta hemma som du kan ge henne vatten med, ??? , eller försök att ge henne med en liten sked i mungipan,akta bara så att hon inte får i fel strupe .
hon kanske även är väldigt varm, ställ henne i duschen och spola av tassarna med kallt vatten så kanske hon piggnar till lite, det gör jag när Wilma bara ligger och flämtar och inte vill röra sig, det brukar göra susen.
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Har dessvärre inga medicinsprutor här... Men vi åkte och badade (jag, min vovve, vännen och hennes hund) och då piggnade hon på sig lite. Men nu, 2½ timmar senare, är hon lika nedstämd som förut. Fortfarande blöt, däremot, och hon flämtar inte längre. Så hon verkar inte vara överhettad nu, och jag har inte sett några kramper sedan innan badet. Men hon är efterhängsen och verkar orolig att jag ska lämna henne...? Vill inte tugga på oxsvansbiten som ligger framför nosen på henne.

Har tvingat i henne lite vatten varje timme, (jadå, jag försöker undvika att sätta det i vrångstrupen) men ännu har jag inte sett nån förändring. Min enda tröst är att bekanskapen som vi ringde inte trodde att hon behövde åka in till klinik, och han trodde inte på borrelia eller TBE heller. Därmed inte sagt att han har rätt! Men det är det enda jag har att luta mig på just nu. :smirk:
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Har du pratat med en veterinär? Hundar är mycket känsliga för värme. Är det så att det hon är uttorkad och/eller har blivit överhettad så brukar man vara tvungen att sätta in dropp för att få ordning på vätskebalansen.

Problemet vid uttorkning är oftast att man inte känner att man är törstig då salt och vätske balansen oftast är satt ur spel.

Hade det varit min hund så hade jag antagligen åkt in för länge sedan.

Min morfars jakthund smet en gång under sommaren för länge sedan. Hon kom tillbaka alldelles utmattad. Ville varken äta eller dricka och precis som din så krampade hon lite.

Då detta var för över trettio år sedan så var inte tillgången till veterinär lika stor. Så morfar tog med sig hunden och åkte till den lilla akuten i byn. Läkaren som hade ansvaret var en i jaktlaget. Han satte omedelbart in dropp. Tydligen hade hunden fått både värmeslag och vätskebrist.

Mvh

Tora
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

ge välling! det brukar vovvar gilla=) spring ner till närmaste affär å köp ett paket majsvälling. kräsna hundar brukar föredra den. det gör inget om du har i lite mer vatten=)
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Hon piggnade till runt 1 på natten, fick lite vatten "nerhällt" i gapet och så gick vi och la oss. I morse var hon precis som vanligt, tack och lov, och idag har hon varit sig själv igen. Har ätit och gjort ifrån sig som hon ska, så det verkar vara över nu. Badet gjorde nog susen! ;)
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Gisburne skrev:
Hon piggnade till runt 1 på natten, fick lite vatten "nerhällt" i gapet och så gick vi och la oss. I morse var hon precis som vanligt, tack och lov, och idag har hon varit sig själv igen. Har ätit och gjort ifrån sig som hon ska, så det verkar vara över nu. Badet gjorde nog susen! ;)

Åh, vad glad jag blir av att hon är helt återställd, har tänkt på dig och vovven idag och undrat hur det gått för er.
En uppfödare som jag känner sa att man kan köpa druvsocker och ha hemma och blanda med vattnet om dom dricker dåligt, då får dom samtidigt lite energi.
Glöm inte att bada henne nu när det är så varmt, dom behöver det lika mycket som vi :D
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Jodå, hon badar flera gånger i veckan normalt. Men det känns lite extremt att "måste" bada henne varje dag för att hon inte ska bli överhettad... Hon går mestadels lös och ligger i skuggan, har alltid vatten och så vidare, men ändå blev det som det blev. Det första jag ska göra när jag köper nytt hus är anlägga en damm! :D
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Gisburne skrev:
Jodå, hon badar flera gånger i veckan normalt. Men det känns lite extremt att "måste" bada henne varje dag för att hon inte ska bli överhettad... Hon går mestadels lös och ligger i skuggan, har alltid vatten och så vidare, men ändå blev det som det blev. Det första jag ska göra när jag köper nytt hus är anlägga en damm! :D

En del hundar "glömmer" av att dricka när det är varmt, dom är inte lika smarta som vi :rofl: :rofl:
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Tell me about it! Jag kan hålla vattnet under näsan på henne, och hon dricker snällt två munnar fulla, sen tittar hon ängsligt på mig som för att fråga "Får jag gå nu?" Hon fattar att jag vill att hon ska dricka, men lämnar jag hennes drickande "vind för våg" så är det mer intressant att samla pinnar och stockar (!) oavsett hur varmt det är...
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

hade lite av samma problem förra sommaren m min hund...ringde vet å frågade om råd-Isbitar blev rådet..:smirk:

gav hunden några isbitar att "slicka" på vilket han tyckte var gött..jag var lite "ful" å lade in lite kött buljong i när jag gjorde isen,min hund e så kinkig av sig:angel: ..men det slickade han gladerligen i sig å blev genast "bättre"
så pröva med att ge en isbit om det händer igen...;)
*hoppas inte*
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

jag skulle åkt till vetten så att h*n fick dropp! bara man kommer igång så blir det lättare för hunden att dricka..

annars så kan ni ju testa och spola h*n i ljummet mot kallt vatten.
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Nästa gång, ge hunden vattenmelon eller gurka. Brukar gå ne rhos d eflesta hundar.
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Det jobbiga är att vovven alltid varit jätteduktig på att äta sina grönsaker och frukter, men senaste veckorna har hon börjat rata dem. Har ätit två bananer senaste tiden, men i övrigt bara kött. (BARF:ar) Det i sig kan ju också ha bidragit till att hon blev uttorkad häromdagen, eftersom hon brukar äta massor med vätskefyllda grönsaker och frukter, men på sistone inte har gjort det. Hon är väldigt kräsen just nu, vet inte vad det beror på...

Hon får "köttglass" ibland, det vill säga kött- och benbitar direkt ur frysen, alternativt halvtinade bitar. Ibland tycker hon om det, ibland inte.
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Nej, hon löpte färdigt för över en månad sen.
 
Sv: Vätskebrist, behöver tips!

Har inte läst hela tråden...men jag såg på Veterinärerna om en hund med vätskebrist. Dom sprutade in *vatten* ?! under nackskinnet som en stor kudde på han....sen fick kroppen sköta resten. Efter något dygn var han återställd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp