Vätskande proteinknöl?

EgoGirl

Trådstartare
Har någon här varit med om att en proteinknöl har vätskat?

Hästen har en knöl, jag har trott att det är en proteinknöl, på ett väldigt olämpligt ställe på ryggen. Där sadeln ligger.
Den ser precis ut som en proteinknöl men nu vätskar den och han har tappat lite hår just på knölen. Han ömmar inte.

Jag tror man kan utesluta regnskållor.

Vad kan det vara?

Sv: Vätskande proteinknöl?

Har någon här varit med om att en proteinknöl har vätskat?

Hästen har en knöl, jag har trott att det är en proteinknöl, på ett väldigt olämpligt ställe på ryggen. Där sadeln ligger.
Den ser precis ut som en proteinknöl men nu vätskar den och han har tappat lite hår just på knölen. Han ömmar inte.

Jag tror man kan utesluta regnskållor.

Vad kan det vara?

Varför utesluter du regnskållor?

Skrev inte att jag gör det men jag tror inte att det är just regnskållor. De regnskållor jag har sett har inte i närheten sett ut som den lilla knöl han har på ryggen.
Det är heller ingen kal fläck.

MEN jag kan ha fel!

Vad jag hört/sett så kan nog regnskåkllor variera en del. Min häst hade inga som vätskade sig, utan tappade bara håret på en fläck, medan andra jag hört/sett haft variga sår.

Men... oavsett vad det är skulle jag kontakt veterinären. Antar att du tvättat det och håller det rent. Antingen ger vet. dig något råd om hur du ska sköta det och ber dig avvakta, eller så vill de kolla på det. Men just vätskande sår/böljder kan ju vara någon infektion eller så.
"vanliga" torra småsår är oftast inga problem, bara att hålla ett öga på, men när det vätskar sig kan det röra sig om infektioner/bakterier och annat mindre roligt.
Så ring och fråga vet är nog mitt enda råd. Blir det inte bättre är det bra om de kollar på det.

Låter som ett sadeltryck som blivit inflammerat/infekterat. Eller så har du fått ett sadeltryck på en befintlig nybildning i huden. Eller en infektion pga nötning på en ilsken talgkörtel. Proteinknölar existerar inte.

Hur stor är den? Läge? Bild?

Här uppe kallar vi de små knölarna för proteinknölar. Sen om det är korrekt benämning eller ej. Vanligt hästfolk samt veterinär här uppe säger också så.
Har också hört sadelknutor.

Har är otroligt känslig vid foderbyte och vi är mitt i ett sådant nu. Med knölar och galliga ben =(

Den sitter en eller ett par cm från ryggraden och är kanske 2-3 mm i diameter. Finns knappt något kvar av den nu efter "behandling" så kan tyvärr inte ta något kort som visar hur det sett ut.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka