Vätska i livmodern

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
M

martina

Får idag reda på att mitt sto som står hos hingst har vätska i livmodern.
Jag är sååååå trött på detta krångelsto så snart ger jag nog upp.
Försökt googla lite men har ändå en del funderingar.

Hingsthållaren får svar i morgon om det är några bakterier i livmoder (hoppas för bövelen inte det då hon kollades utan bakterier förra året (hon tog sig inte det året heller, spökar det nån stans). Efter den undersökningen så togs hon aldrig till hingst.

Så då är ju funderingen på om det är han som har smittat henne???
Men nog om det..

Jag funderar nu på om hon spolas (vilket då skulle ske på måndag) när är hon i brunst igen?
Sprutar man igång då eller ska hon komma själv??

Jag ser yttligare pengar flyga iväg på denna märr..:cry:

Sv: Vätska i livmodern

Hingsten behöver inte alls ha smittat henne. Vissa ston är dåliga på att tömma sig, helt enkelt.
Skölja och oytocinbehandla kan man göra fast stoet semineras, så du behöver inte alls missa denna brunsten.

Har du samma station detta året? Alla veterinärer är inte lika skickliga, även om alla kanske gör sitt bästa...

Jag har själv ett sto som samlar på sig vätska vid betäckning, hon renar helt enkelt inte sig tillräckligt som de skall göra efter betäckningen.

Henne betäckte vi som vanligt 12 timmar efter betäckningen ungefär så sköljdes hon och behandlades (äggen befruktas ju inte i livmodern utan uppe i äggledarna så när spermierna väl hunnit dit sedan är det ingen fara att skölja livmodern det tar tid innan det befruktade ägget kommer ner till livmodern och det är då den behöver vara ren).
Mitt sto tog sig direkt på första försöket med sköljning + behandling.

På henne som betäcks naturligt följer vi ägget med ul och sätter enbart ett språng på henne iom att hon renar sig så dåligt.

Jag måste bara säga att jag tycker du är så oerhört seriös! :bow:

Många som har egen hingst bara nuppar på och hoppas på dräktighet men har inte riktigt koll på äggen, vet dessutom ett par med godkända hingstar som inte ULar stona under brunsten.
All heder åt dig!!

TS; jätte tråkigt med dessa ston som krånglar, men som tidigare sagt, denna brunsten behöver inte vara bortkastad utan det går utmärkt att skölja och/eller behandla på samma brunst som betäckning sker.
Jag har själv gjort båda delarna och fått dräktigt ändå.

Till er som svarat: Tack för lite mer info. Är så rädd att sässongen blev förstörd nu men nu kan jag hoppas lite till :bow:

Till sassiball: Det är inte samma station i år, men tyvärr får jag säga att det känns som en väldigt ung och grön hingsthållare. Lite som QuickStar säger känns det som hingsthållaren tänker: Nuppa och hoppas på det bästa.

Tyvärr så kan jag inte vända mig till så många fler än just denna hingsthållaren.. :confused:
(låter som jag tagit närmsta station men så är inte fallet, problemet är att mitt sto är släkt med merparten av de andra hingstarna)

Om det inte finns veterinär tillgänglig som kan sköta henne rätt, dvs skölja och behandla, så kan du lika gärna ta hem henne direkt. Hon blir aldrig dräktig med den reaktionen på betäckning. Det handlar oftast INTE om en infektion utan att stoet har en oelastisk cervix som gör att hon inte kan rena sej. Semin eller mycket kontrollerad naturlig betäckning (helst bara ett språng i exakt rätt tid) är viktigt. Om hon står med vätska i livmodern ska hon helst sköljas och få partoxin INNAN betäckning oxå. Inte så lätt för spermierna att ta sej fram till äggledarna om hon är helt vätskefylld. Sedan ska hon sköljas igen 6 timmar efter seminering/betäckning för bästa resultat. OM detta sköts brukar ston som ditt bli dräktiga utan problem.
Lycka till!

Tack för svaret.
Jag har haft kontakt med hingsthållaren i dag som har fått svaren på mitt sto.
Hon är full av bakterier och ska nu få behandlig.

Jag ska nu be henne att handbetäcka och ta ut veterinären igen så fort betäckningen är gjord.

Men en fråga, hur länge tar det från en sköljning och behandling tills stoet är i brunst igen??

MVH M

Brunstcyklen påverkas inte av att ni behandlar eller sköljer.

(En normal cykel är på ca 21 dagar)

Stackars dig, problem med det åxå, jag håller tummarna för att C blir dräktig och du får en liten bebis nästa år:love:
Kram

Tack vännen. Just nu känns allt hopplöst.....
Hon är sköljd och satt på antibiotika kur. Ska sköljas flera gånger och sen handbetäckas för att sen sköljas igen.
Veterinären är antagligen en distriktare så jag vill inte ens vet vad hela det här kalaset kommer att kosta.....:eek:

Nog för att jag vet att det är dyrt med att avla men blir det ett föl så går vi nog plus minus noll denna gången.

Det var lättare med G då hingsten bara behövde viffta med kalsongerna så var hon dräktig :p

Förstår dig fullständigt, var ju nere med min lilla dam i Hbg i fredags, vill inte veta vad den räkningen blir på:crazy:

Håller tummar o tår för dig o lilla gumman!!:banana:

Liknande trådar

Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 097
Senast: unoannis
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka