vätska i livmodern

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

jag får sälla mig till gänget som har krångelston - :crazy:
idag konstaterades att stoet har lite vätska i livmodern. "då måste vi skölja igen" sa de, men livmodermunnen var stängd och hård så då ville inseminören inte insistera utan lät det vara.
Vad tror ni om detta?
varför vätska?

Hästen är 15, maiden, tävlingshäst, inseminerad för andra gången i lördags. (sköljd då liksom förra gången)
Har jag kastat pengarna i havet?

Sköljde de bara och med vad? Fick hon ingen Hippotrimkur som komplement?

Man kan ju bara skölja under brunsten, när livmodern är öppen. Men de kunde ju åtminstone gett henne Hippotrim?

När mitt sto konstaterades ha livmodersinfl (vätska i livm) i mars 2003 (köpte henne nov 2002) så sköjdes hon med sulfalösning, fick injektion med sulfa + en rejäl Hippotrimkur. Blev bra och tog sig på första försöket en månad senare, då hon även fick en mindre kur Hippotrim i anslutning till/efter betäckningen! I år var jag noga med att sära på sto o föl den första veckan, för att stoet skulle tömma sig ordentligt. Plus att hon fick en ny kur Hippotrim vid/efter betäckningen. Tog sig direkt i år med!

Ursäkta dum fråga - men sära på sto och föl i den första veckan, vad innebär det, och varför?? :o

Tänkte inte på att det kunde missförstås. :o

Man tar ut stoet från fölet (som är kvar i boxen) så att hon av oron springer runt och har sig, man kan även tex longera om man hellre vill det. Ca 10-15 min ett par - några gånger om dagen, den första veckan. Oron och upphetsningen gör att stoet tömmer livmodern mycket bättre pga muskelssammandragningarna.

Aha :idea:
Ok, nu ger det mer mening! Aldrig för sent att lära sig något nytt!

Stackars min lilla häst, jag kommer aldrig att komma ihåg allt det här jättebra småsakerna jag lärt mig här tills det är vår tur nästa vår... :crazy:

Det går nog bra ska du se. Du kan ju alltid kopiera sånt du tycker är intressant och klistra in i worddokument.

Hmm vätska= inflammation, det var ju dumt. De sa att det var nåt antibiotika i sköljvätskan, men hon fick inget extra Hippotrim. jag har några sådana hemma, tänk om jag kunde ge henne dem. Är det alltså OK att ge det i anslutning till seminering - kan inte embryot ta skada?

Fostret tar inte skada. Finns t.o.m. de som kallar det för "äggaklister"!

Men du ska inte ge antibiotika på måfå, utan i så fall en hel kur, dvs hela paketen man får dem i. Bra i alla fall att hon sköljdes med antibiotika! Men jag slår vad om att om hon fått Hippotrim med så hade hon inte haft nån kvarstående vätska nästa gång hon kollades.

Kan du inte ta kontakt med vet och be att få Hippotrim utstkrivet?

Men oftast är det väl just det det handlar om? Den stillastående vätskan i livmodern är en bra grogrund för bakterietillväxt. Hur ofta visar det sig eg att vätskan är bakteriefri?

Man måste ju såklart ta baktprov för att veta säkert, det gjordes på mitt sto tex.

självklart ger jag aldrig antibiotika på måfå! :devil:
(förutom utvärtes då; sårsalva etc) Skall ta mod till mig och ringa stationen imorgon.
Tack för hjälp!

Den kan ju försvinna av sig självt. Det är inte ovanligt att ett bakterieprov inte växer, trots att man sett vätska på ultraljudet.
Det kan ju dock vara bra att skölja rent med nån påse NaCl, och gärna ge lite partoxin, för att stoet ska dra ihop livmodern och tömma sig ordentligt.

Inte ska du behöva känna dig modig för att ringa stationen! Det är ju DIN häst det handlar om! DE finns där för dig, inte tvärtom, tänk på det. :)

Hoppas det löser sig och att ditt sto blir dräktigt i år, trots allt.

Liknande trådar

R
Avel Hej! Idag kom en veterinär ut till min ponny (Brolötens Jazz) för att dräktighetsundersöka henne. För andra gången i år fick vi fram att...
Svar
8
· Visningar
1 669
Senast: rulana_korsbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka