Våtexem! Tips!

sarapara

Trådstartare
Hej jag har en blodhundsgrabb på 5 månader. Igår upptäckte jag att han på varje sida en liten bit ner från öronfästet hade som ett kletigt exem ungefär i en femmas storlek. Han har badit nu när det har varit varmt och jag har verkligen försökt att torka honom så gott det går, men det har ändå resulterat i dessa små exem.:( Öronen är nästan duppelvikta över detta området.
Jag har hört att det är rätt vanligt men har själv inte råkat ut för det innan.
Hur gör ni med era hundar som får dessa exem?
Ska man låta bli att bada dom? Min kille älskar vatten!
Har ni någon speciell huskur mot dessa exem? Jag tvättade dom med väteperoxid och torkade LÄNGE sedan tog jag på potatismjöl för att jag hört att det lindrar klåda. Detta har jag gjort igåkväll och i morse, det är inte alls lika rött och klabbigt och han kliar sig inte så mycket heller längre.
Berätta gärna om era erfarenheter med detta. Ska tillägga att jag har pratar med veterinär och fått en tid på onsdag.

Sv: Våtexem! Tips!

Min ena vovve fick dem också förut med jämna mellanrum när han hade blivit våt. Vi var tvungna att torka honom med hårtork efter varje bad till dess han var snustorr.

Sedan vi bytte foder till färskfoder har vi inte haft några problem. Vet inte om det finns något samband, men så är det.

Om man vill slippa eksemen är det säkraste att inte låta hunden bada så mycket och att se till att den blir helt torr efter varje gång. Man kan tvätta hunden med ett klorhexidinshampoo efter bad, så minskar man mängden bakterier på huden, men det är nog inget man bör göra ofta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka