Väteperoxid

fiaskurken

Trådstartare
Har väteperoxid / alsollösning samma effekt? Ska använda väteperoxid i syfte att få ut smuts och bakterier ur en hov men har bara alsollösning hemma. Tror ni det fungerar med det eller ska jag bege mig till apoteket? Har för mig att de flesta lösningar av detta slag har ungefär samma effekt?

Sv: Väteperoxid

:eek: Det lät läskigt. Varför ska det frätas i strålen? :confused: Ja det kanske inte du kan svara på men nu blev jag lite förskräckt :crazy:

Njae, väteperoxid "fräter" inte i den bemärkelsen.. Peroxidet reagerar tillsammans med bakterier, börjar bubbla med ett vitt skum, och på så sätt neutraliserar bakterierna.. När det slutar bubbla, är såret rent... Till skillnad från alsollösning, när du måste gissa dig till om det faktiskt är rent...

okej :) Men då borde jag kunna ta alsol i väntan på att jag hinner till apoteket iaf?

Det blir inte riktigt samma sak, då peroxiden "letar sig in" i hålor och skrevor just genom reaktionen... " åh, här har vi lite bakterier dom tar vi, åh kolla lite till," Löjlig förklaring, men ungefär så... :D
Du får ju absolut hoven ren med alsollösning, men du kommer nog inte rikigt lika långt in, om du inte badar hoven i det, och sånt har i alla sall inte jag råd med... Men det duger i krigstider...
*Sa den inbitne peroxid-användaren* He he...

då kör jag med alsol tills på fredag när jag är ledig! Ngon som vet vad peroxiden kostar??

Inte så dyrt, mellan 35-50 kr skulle jag gissa.

Eftersom alsolsprit och väteperoxid inte alls har samma kemiska sammansättning är de ju inte lika.
Exempelvis så producerar vissa bakterier ett enzym som om man sätter väteperoxid på det så bildas syrgas (de bubblor någon här pratade om). Väteperoxid är alltså giftigt och tas om hand av cellerna med detta enzym, katalas.

Jag trodde asolsprit/lösning är uttorkande :confused:
Brukar använda väteperoxid eller klorhexidin vid sårrengöring.

Jag ska göra en "tampong" av bomull och stoppa in mellan ballarna och mittenstrålfåran, bomullen ska vara dränkt i väteperoxid enligt hovslagaren. Jag vet inte riktigt hur det ska sitta kvar bara :confused: :confused: :confused:

Senast ändrad:

En sån självhäftande menar du? Han står inne nattetid, men hovis föreslog att jag skulle byta en gång om dagen?

Väteperoxid finns i olika styrkor på apoteket, antingen som färdigblandad lösning,3%, eller som 30% lösning. Är den inte utspädd är den frätande!
Väteperoxid är bakteriedödande.

ALSOLLÖSNING är inte till för desinfektion utan är UTTORKANDE och används tex på vätskande sår..
Sen finns det också ALSOLSPRIT och den har desinfekterande effekt.
Alsol drar inte ut några bakterier utan hämmar blodcirkulationen och det är därför det TILLFÄLLIGT verkar avsvällande och minskar rodnad.
Ska man ha död på bakterier måste man använda ALSOLSPRITEN.

KLORHEXIDINSPRIT är desinficerande medan KLORHEXIDINLÖSNING endast är lätt desinficerande men snällare mot slemhinnor och därför används ex då man sätter kateter.

Det finns också M-sprit men den är receptbelagd.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 809
Senast: Grazing
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama