Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, intressant. Jag trodde att den torkade bättre i en hög eftersom den ligger luftigare då.Ja, det kvittar om den är blöt eller inte när du staplar den, så länge den står torrt så kommer den att torka. Förutsatt att du staplar ordentligt och inte bara häller den i en hög.
Det beror ju på hur luftigt du staplar, men oavsett så avdunstar det mesta av fukten från ändarna på vedträt, så de ska helst alla ha dem fria så att säga. Sen är det bra att lämna lite luckor i stapeln också, så att de inte ligger helt tätt. Barken uppåt är bra om det ibland kan komma regn eller snö in i skjulet, då rinner fukten av barken istället för att sugas upp av trät.Jaha, intressant. Jag trodde att den torkade bättre i en hög eftersom den ligger luftigare då.
Men nu har jag inte riktigt plats att lägga det i en hög ändå, utan får stapla för att få plats.
Måste väl bero på hur en staplar och vilken luftcirkulation det finns i boden?Ja, det kvittar om den är blöt eller inte när du staplar den, så länge den står torrt så kommer den att torka. Förutsatt att du staplar ordentligt och inte bara häller den i en hög.
Vad syftar du på, stapel eller huruvida den är blöt när det staplas?Måste väl bero på hur en staplar och vilken luftcirkulation det finns i boden?
Den är nog inte helt torr när jag får veden då den antagligen är rätt nyhuggen då. En del klabbar saknar klyvyta då de är runda.Är veden torr när du får den och om det sedan råkar regna på den är det absolut inga problem. Är den fuktig när du får den är det bra om du staplar den med klyvytan uppåt så att fukten kan Stiga upp från veden (står det i alla fall i vår vedbok )
Oavsett hur blöt/torr den är så torkar den bättre i skjuletDen är nog inte helt torr när jag får veden då den antagligen är rätt nyhuggen då. En del klabbar saknar klyvyta då de är runda.
Du svarade delvis på det medan jag skrev...Vad syftar du på, stapel eller huruvida den är blöt när det staplas?
Håller med, tycker det låter som gjort för att bli dåligt… mögligt?Måste väl bero på hur en staplar och vilken luftcirkulation det finns i boden?
I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.Du svarade delvis på det medan jag skrev...
Det räcker inte bara med att det är en torr plats. Det behöver vara luftväxling också. Beroende på vad det är frågan om för bod så kan det hända att den är för tät. Och staplingen kan också bli för tät (beroende på hur en gör och vad det är för ved osv...)
Den är nog inte helt torr när jag får veden då den antagligen är rätt nyhuggen då. En del klabbar saknar klyvyta då de är runda.
Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.
Leveransen kom i april.Hur länge har du haft veden? Det är ingen idé att elda med surved.
Det är fruktansvärt oekonomiskt. Klubbarna bör du klyva innan du bär in dom.
Annars spelar det ingen roll om det regnar när du bär in dom bara du staplar dom luftigt.
Då kanske det är en annan femma. Om veden är torr, men det råkar regna när ni tar in den, hade jag nog bara lämnat dörren öppen ett par varma dagar. Är veden faktiskt blöt i själva trät hade jag inte tagit in den.Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.
Borde inte träet ha torkat under sommaren?Då kanske det är en annan femma. Om veden är torr, men det råkar regna när ni tar in den, hade jag nog bara lämnat dörren öppen ett par varma dagar. Är veden faktiskt blöt i själva trät hade jag inte tagit in den.
Borde inte träet ha torkat under sommaren?
Bara se till att du staplar veden så att luft fritt kan cirkulera runt på alla sidor, alltså inte intill en vägg eller så, så skall det inte vara något problem.Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.
Jag har inte testat torrheten genom att slå klabbarna mot varandra. Veden har förvarats ute under bar himmel, utan täckning av presenning.Beror ju helt på hur den förvarats, men torr ved är ju "lätt" s a s, så det märks ju.
I min värld är en bod ett förvaringshus med hela väggar (i vissa fall tom isolerad om den ursprungligen varit för annat ändamål än ved)I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.