Västsibirisk Laika

Blandrastik

Trådstartare
Vad önskar du att folk visst om Västsibirisk Laika som man generellt inte kan läsa på nätet/rasinfo?

Jag går en utbildning och ska kunna förklara hur jag jobbar med en sådan ras utifrån dens rasspecifika egenskaper. Det handlar i första hand om problemlösningar.

Att det är en allround-jakthund och varifrån den kommer vet jag. Men tycker du att man tex glömmer något när man jobbar med en Laika.
I många texter tex beskrivs den som tuff, vilket jag är tveksam till när det gäller utbildning/problemlösning. Rätt eller fel?

Tack för svar.

Sv: Västsibirisk Laika

Tuff vet jag inte, men de är ofta "enmanshundar" och precis som sina mindre röda släktingar kan en hel del av dem ( men inte alla och mer frekvent i en del linjer har jag förstått det) vara ganska vassa och nypa ifrån med ett bett om saker och ting inte passar. Tyvärr måste jag säga..

I övrigt så är de som andra spetsar relativt lättsamma att träna och vill gärna samarbeta med sin ägare, under förutsatt att ägaren gör rätt och aktiverar hunden vettigt.

Laikorna överlag är också en relativ jaktligt ojämn ras, mkt beroende på den popularitet som uppstod i "grisyran" då det avlades på lite allt möjligt.

Senast ändrad:

Tack för svar.

Måste fråga dig som är i "jakthundsbranschen", tänker du på något särskilt när du tränar jakthunden för allmänlydnad?
Typ, du kampar aldrig för då kan det påverka jakten. Eller du vill inte ha en för självständig hund därför så...
Ja, eller tvärtom, vad vet jag.

Eller är det mera, "den ska komma när jag ropar, sen kan det räcka"

Nej, jag tränar dem som vilken annan hund som helst. Lägger dock inte ner lika mkt tid på just lydnadsträningen nu för tiden som tidigare :o Alla hundar kan dock fot, hit, sitt, ligg, bakom, men den gamle i sin ungdom kunde hela registret för tävling, även i fritt följ. Jag var ju mer involverad i lydnadsbiten på den tiden än nu. Nu blir det grunden och vardagslydnad, som gå bort och lite sådant.

Att träna lydnad i nån form stärker banen mellan förare och hund = bättre samarbete även i skogen. De som hävdar att lydnadstränning = dåligt för jakten har helt gått vilse i nattmössan!

Nej, jag tränar dem som vilken annan hund som helst. Lägger dock inte ner lika mkt tid på just lydnadsträningen nu för tiden som tidigare :o Alla hundar kan dock fot, hit, sitt, ligg, bakom, men den gamle i sin ungdom kunde hela registret för tävling, även i fritt följ. Jag var ju mer involverad i lydnadsbiten på den tiden än nu. Nu blir det grunden och vardagslydnad, som gå bort och lite sådant.

Att träna lydnad i nån form stärker banen mellan förare och hund = bättre samarbete även i skogen. De som hävdar att lydnadstränning = dåligt för jakten har helt gått vilse i nattmössan!

Jag håller med, och det är väl den allmänt rådande inställningen bland nya jakhundsägare, sen är det väl som med alla hundägare överlag, man vill mycket men hinner och kan inte en del...

Det som jag kan uppleva som skillnad mellan jakthundar och brukshundar är deras beteende mot förare, en jakthund kan vara lydig och gå fot men ändå inte titta upp på föraren såsom en brukshund kanske gör.

Får fråga er båda då:

Hur belönar ni jakthunden vid lydnadsträning? Är det så lyckat att kampa?
Mat? Eller är det livet på en pinne att tex på spåra en meter eller sju?

Kasta iväg en boll känns ju sådär för mig i alla fall.

Röst och kroppspråk räcker gott för de flesta ( i alla fall för mina yrhättor), men lite mindre framåt individer kan behöva peppas lite extra ibland med nån gobit.

Här nedan sa jag "bra, duktig tjej" med ganska normal röst :D

IMG_4603-Mindre.jpg

Henne behöver man snarare dämpa ysterheten och glädjen lite ibland så att hon inte tappar allt sans och vett i glädjeyran över beröm :angel:

En del kampar, andra kastar boll osv. Beror ju på individen och hur lydig hunden är ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 579
Senast: bapro
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 804
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka