Väsig i luftrören i samband med bete

L

lira72

Detta är tredje sommaren jag har min häst och hon är frisk hela vintern och våren men så fort hon börjar gå på bete (vänjer henne givetvis gradvis) så blir hon rosslig och väsig och liksom tungandad. I år har hon knappt hostat utan bara väst och rosslat. Förra året var det också mycket hosta, hon fick penecilin och kortison i två omgångar men blev inte bra förrän jag började ta in henne på nätterna. I år tar jag in henne. Vetrinären hörde inga biljud på lungorna men hon svarade på hostprovet. Segt slem blev diagnosen och så fick hon en omgång fabrol som inte hjälpte så mycket- samma symtom var kvar, så nu fick hon ventipulmin- vi får se om det hjälper. Hon har alltså inte dom vanliga symtomen på en dammkänslig häst eftersom hon INTE hostar på vintern utan det kommer bara i samband med betet. Är det någon som har haft liknande problem? Kan det vara allergi eftersom det återkommer?

Jag skulle tippa på allergi. Troligtvis kan det vara gräspollenallergi, det brukar visa sig under försommaren (juni).

Ventipulmin har jag gett utan större framgång, däremot har hästen andats lättare efter kortare vitlökskurer (slemlösande).

Det görs även pricktest på hästar, men tyvärr är väntetiderna långa.

Det finns en ganska ovanlig sjukdom som heter "summer pasture-associated obstructive pulmonary disease". Kanske det kan vara det?? Ingen aning...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Eastwick
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 581
Senast: godaråd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar