Vårtor vid juvret?

Fiorano

Trådstartare
Hittade idag något liknande unghästvårtor framför och kring juvret på mitt halvblod. De verkade klia lite med vara torra och såg ut precis som unghästvårtor alltså gråa och tja, vårtiga. Hästen är nu sex år och har aldrig haft unghästvårtor, hennes hagkamrat har heller inget alls. Ska självklart ringa vet imorgon, men det är ju inget akut så jag tänkte kolla med er om någon vet vad det är och hur jag ska behandla det?

Sv: Vårtor vid juvret?

det låter som att fjordingen jag rider lider av samma problem, så jag är också intresserad av ett svar ;)

Putt putt!

Min vet har semester så jag avvaktar för närvarande. Det är ju inte livshotande.

Men verkligen ingen som har en aning om vad det kan vara??

Virusvårtor, inkar och på skimlar melanom kan yttra sig så. Därmed inte sagt att din häst har något av detta. HH

Min är brun och det är inte melanom, är tämligen säker på det då jag har sett det på ett antal skimlar och det är inte ens liknande (tack och lov).

Virusvårtor skulle jag väl gissa på att det är. De ä bara 2-3 mm i diameter och är identiska med unghäst vårtor. Men vet du om det är vanligt att hästar får sånna här vårtor bara hux flux? Var kan smittan komma från? Hennes box är nybyggd så ingen annan häst har bott där och ingen annan häst i stallet har vårtor, inte ens unghästarna... Vet du om det kommer att behöva behandling? Brukar man behandla unghästvårtor alls?

Gör en puutt samtidigt som jag kan berätta att jag har fått bort ganska mycket av vårtorna genom att smörja med Aloe Verakräm!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 087
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka