vårtor i karlederna??

sandrafors

Trådstartare
Nu är jag inne på mitt problem igen med trasiga karleder på hästen.
Hon har i ca två år kanske(?) haft fullt med "unghästvårtor" i öronen som bidragit till att hon är rädd om öronen. De ändrar aldrig utseende, de bara finns där och hästfolk och veterinärer säger i stil med "de läker av sig själv tillslut, eller så har hästen det nästan hela livet".

Ska alltså vara ett virus. (går ej att behandla?)

MEN min nya övertygelse är att det är vårtor i karlederna också som sitter som ett sjok. När jag väl fick idén och efter att ha försökt behandla dem nästan lika lång tid som vårtor funnits i öronen, så ser jag nu att "såren" i karlederna har samma struktur som vårtorna, fast att de inte sitter en och en. De sitter som på en rad och spricker då och då upp när hon springer fort.

Jag har funderat på om man skulle prova vårtmedel?? Dock är jag ju lite rädd om den känsliga huden i karlederna, tänk om det fräter så att det blir ärrbildning- huden blir oelastisk och kommer spricka upp i tid och otid? Och jag har en förstörd häst för livet... (tävlingslivet iaf) Är det NÅGON som varit med om vårtor i karleder? Är det någon som använt vårtmedel på virusvårtor på häst? Sen det här om inkar, blir det alltid som en större knöl eller kan de va små och vårtliknande? Hon fick en inkliknande knöl under magen förra sommaren som jag ihärdigt smörjde med fyra ess hästsalva och den försvann:grin:

Nu kan jag knappt vänta tills jag får prata med min veterinär om min upptäckt om karlederna, vad det verkar bero på :idea: Kommer ju även fråga ang. om det kan provas behandla med vårtmedel.

- Men, chansen att någon här av alla hundratals på buke varit med om liknande eller har en lösning är nästan större än att veterinären varit med om ett liknande fall :)
 
Sv: vårtor i karlederna??

Kapar min egen tråd lite! Hästen har ett balltramp, lite större än en femkrona stort, (har klippt bort fliken som blev så det är öppet).
Men hur pass ont brukar balltramp göra? Jag får va och klämma runt såret och så, det verkar inte göra så ont men hon blir lite irriterad när jag ska upp med hoven och kolla på hoven hela tiden. Hon vill gärna rycka bort den och vill inte underlätta min inspektion.

Men, problemet, ikväll är det provlopp och jag undrar om man kan starta med en häst med balltramp? Hon haltar ej, men det är ju borta en ganska stor flik av det "gummiaktiga" hornet/skinnet över ballen. Hur ska man tänka? Kan det hända något om man kör på?

Körde igår och hon är ej halt. Tre dagar sedan hon trampade sig.

(det är sista provloppet för i sommar :S)
 
Sv: vårtor i karlederna??

Drar upp min gamla tråd ang. karleder som spricker upp...igen.

Min senaste teori var att hon inte tålde krafft pellets och ev. hösilage så jag tog bort det. Och karlederna har varit väldigt fina flera månader. Började sedan ge ett kg krafft pellets och inget hände med karlederna. Hästen fick halsinfektion och hosta under hösten så jag bytte sakta ut halva grovfodergivan till hösilage. DÅ sprack karlederna.

Vad finns i hösilage som inte finns i torrhö som gör att karlederna spicker? Mer protein pga fler blad kvar?
Enligt bonden som tar in höet och hösilaget från samma område och åkrar så ska hösilaget inte skilja mer än marginellt jämfört med höanalysen på det torra höet.

Jag har tagit bort pellets och ersatt med havre, bytte tillbaka till torrhö och det blev inte värre iaf. Dock började hon hosta igen så nu har jag återigen bytt ut hälften till hösilage. Dock är det nu andraskördens silage. Tidigare förstaskörd. Och nu har karlederna bak fått rugor, annars har det bara varit fram som det synts mest...

Är det protein som ställer till det? Överskott? Allergi mot ngt?

Hon får både mugg och hårda knottror på ryggen. Såna man förr kallade "proteinknölar"... tills jag fick höra att det inte finns något som heter proteinknölar... ?

Hennes foderstat ser just nu ut såhär:
1,5 dl foderjäst
8dl betfor (torr)
Rapsolja 0,5 dl
1,5kg havre
0,5kg korn

ca 7kg torrhö och 10 kg hösilage (lite lämnas ibland)
 
Sv: vårtor i karlederna??

jag har inte analysen här hemma, men vi har bara analys på torrhöet. Ej hösilaget. Som sagt enligt bonden så är både hö och hösilage intaget under samma förhållanden och metoder. Slaget på liknande åkrar med samma sådd och runt samma tidpunkt. Så enligt honom kan hösilaget ev. ha en aning högre värden (protein) för att det är kvar mer blad och inte smulat av sig något.

Förra året var värdet på MJ 10.5 /kg Ts Smrp 51/kg Ts Tshalt - 84%

Nu om jag minns rätt så är det högre Ts och ngt lägre protein men högt MJ i år.

Ska tilläggas att det är inte första gången min häst spricker upp i karlederna. Har väl haft problem till och från i två år typ
 
Sv: vårtor i karlederna??

Om man tror att fodret har med utslagen att göra kommer lite funderingar...

Om proteinet ligger såpass lågt, varför allt detta havre, korn olja, betfor? Korn är svårsmält och kraftfoder är öht inte det bästa för magen.
Varför tillsätter du foder som har nästan enbart energi men knappt något protein (betfor olja)? Är hästen så svårfödd?

Vad händer om du strippar ned foderstaten till endast det du behöver ge för att foderstaten ska bli balanserad, dvs ersätter det som fattas i höet/hösilaget med så magsnälla alternativ som möjligt? Lucern är snällt för magen och kompletterar brist på protein i foderstaten och är ett grovfoder. Bakjäst kan man också ge för magen, se trådar på foderforumet. Betfor är bra för magen men du behöver nog ej ge så mycket för den effekten.

Vad säger veterinären att du ska behandla med, Och vad tvättar du utslagen med?
 
Sv: vårtor i karlederna??

I originalfoderstaten får hon 2 kg krafft groov 90, men har tagit bort det då jag misstänkte att hon reagerar på det också kanske.

I mängd så täcks hennes proteinbehov, men kvoten mellan MJ och Smrp blir ju inte som den ska då hon har överskott på protein utifrån behov, men ännu mer överskott av energi. Det är min ständiga fråga om man ska öka på protein ännu mer för att få till kvoten?

Hon får havre och korn istället för pellets nu, en del korn för att inte behöva ge alltför mkt havre. Olja för hud och päls + energi i form av fett. Hon får redan foderjäst, men jag kanske skulle kunna ge bakjäst också. Dock märker jag inte att hon på något sätt skulle vara dålig i magen.

Hon får betfor för att jag inte ska behöva ge ännu mer stärkelserikt kraftfoder.

Hästen är ett fyraårigt varmblodssto i tävlingskondition och är inte tjock.

Utslagen och karlederna tvättas med hibiscrub. Har det blivit rugor i karlederna så använder jag salsyvase som sen tvättas bort. Jag har smörjt med inotyol när det spruckit upp så att det är som ett blött sår, när det är torrt med lite mjukgörande. Just nu använder jag en ringblomssalva som innehåller bivax och olivolja. Den har fungerat väldigt bra, så ska försöka få tag på mer.

Veterinären har inte så mycket andra idéer. Hon har även fått penicillin pga lymfangit, men karlederna blev det ingen skillnad på. Veterinärer tycker inte heller att det är värt att på måfå börja leta efter vad hon kan vara allergisk mot.

Det som det verkar vara är antingen hösilage eller pellets eller båda...
 
Sv: vårtor i karlederna??

En del hästar verkar inte tåla hösilage helt enkelt. Om hästen hostar av höet kan du blötlägga det innan fodring i stället om du inte vill ge silage.

Om jag vore du skulle jag försöka räta till foderstaten ändå, oavsett hudproblem eller ej. Då minskar du de foder som ger mkt energi per smbrp (dvs ffa dra ned på olja, betfor) och ersätter dem med foder som har mer protein i sig men som inte ger så mkt energi. Då minskar du ju energin i foderstaten men höjer proteinet. Foderjästen innehåller avdödad jäst, bakjäst levande - billigt också, skadar inte att prova. Men frågan är om hudproblemen verkligen är foderrelaterade, det vet du ju inte.

Om du vill ha en bra hudveterinär finns det sådana, t.ex Kerstin Bergvall mfl, de kan lite mer om hudproblem än "vanliga" veterinärer.
 
Sv: vårtor i karlederna??

Jag tror också att det skulle vara bra att prova nån slags probiotika, tex Yea-sacc för att få bukt med hudproblemen. Samt ge vattnat hö istället för hösilage om du har sett en koppling där. Kan ju vara så att hösilaget och pelletsen på något sätt stört mikrofloran i tarmen och då sätts immunförsvaret ned och då kommer hudproblemen.
Jag har ett exempel från vårt stall. En av hästarna fick förra våren efter foderbyte och metacamkur plötsligt regnskållor och mugg som hon aldrig haft förut. Ägaren testade allt möjligt men inte förrän hon började ge bakjäst försvann problemen. Så det hade troligen någon koppling till magen.
Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
 
Sv: vårtor i karlederna??

nu glömde jag ta med den nya analysen från stallet idag igen...

men alltså, det är väl inte så att jag har proteinbrist? Bara att kvoten mellan protein och energi inte blir som den ska?
Ska jag minska energin även om jag tycker att hon behöver den för att inte tappa vikt av hård träning och tävling? Just nu är hon inte smal, men det har tagit hela hösten att få upp lite hull som hon kan ta av under tävlingsperioder. Hon tappar lätt 20 kg efter varje start...

Tänker att om det behövs mer protein så ökar jag hellre på det och behåller energifodermedlen...? Fodrade med krafft muskel förut en gång men då kommer frågan om det är ngt i pellets hon inte tål (bindemedel, tillsats?) Samt att, Finns det något som heter proteinknölar??

Bakjäst kan jag ge henne, har provat förut och hon äter det iaf. Kan man ge både foderjäst och bakjäst?
 
Sv: vårtor i karlederna??

Ja vattnat hö kan vara något, just nu provar jag att ge hösilage inne och hö ute, praktiskt så blir det svårt att vattna höet ute då det skulle frysa ihop och vi ställer ut hösäckar kvällen innan som är till morgonen... Men klarar hon inte mitt sista försök med hösilage så kan jag ju vattna inne iaf.

Hosta har hon inte haft problem med förrän hon fick en halsinfektion (troligen virus) tidigare i höst. Men är det ngt i höet som gör att hostan återkommer så vill jag kunna ge hösilage eller köpa annat hö... Det blir dock en kostnadsfråga då hö ingår i stallhyran nu.

Jag ska ta och köpa bakjäst och ge det under nya testperioden med hösilaget. hade underlättat om hon kunde äta hösilage då det är enklare hantering att ta från rundbal ist för att klättra upp på höloftet varje dag och packa löshö, och att då kan vi ställa ut en bal i hagen så har de fri tillgång utan att man måste släpa ut tunga hösäckar varje dag. Och att det inte skulle inverka negativt på luftvägarna.

Det kan lika gärna vara en reaktion på krafft pellets, då hon en sommar utan hösilage hade mugg och knölar i huden då hon åt gräs och krafft.
Hon hade ätit krafft i två månader nu innan hon fick symtom igen, och då kom symtomen när hon började få hösilage.

sammanfattning. Jag tar och provar bakjäst, inga krafftpellets men fortsätter med hösilage för att se vilket håll det går åt.
 
Sv: vårtor i karlederna??

nu glömde jag ta med den nya analysen från stallet idag igen...

men alltså, det är väl inte så att jag har proteinbrist? Bara att kvoten mellan protein och energi inte blir som den ska?

För att "få plats" med lite mer protein behöver man ju minska på energin (ta bort andra kraftfoder/betfor/olja) för att "göra plats" för mer proteinrika fodermedel - om man vill ha samma MJ kvar och inte höja den ytterligare.

Om hon ser fin ut i kroppen behöver man ju inte bry sig så mkt om kvoten, det är mest i Sverige vi räknar på det viset. I flera länder ser man mer till de faktiska siffrorna och bryr sig inte så mkt om kvoten...

Men, det finns ju ganska fina studier på att även travhästar klarar sig utan kraftfoder om de har kanon-grovfoder. Så det var mest en fundering om varför du ger så proteinfattiga och energirika tillskott när kvoten redan är för låg i grovfodret - känns bakvänt för mig att ytterligare försämra den. Men tycker du det fungerar bra så är det ju bra. :)
 
Sv: vårtor i karlederna??

jag tog bort krafft groov för att jag misstänkte att ngt däri påverkade henne negativt, samt att jag funderat över "proteinknölar", finns det eller finns det inte? :/

Hur mycket smrp innehåller havre?

Har sett rapporter om att för mycket protein kan inverka negativt på prestation, men även läst att det inte gör det... om större delen kommer från grovfodret.. hmm.
 
Sv: vårtor i karlederna??

Havre brukar ha en kvot på ca 7-9, Ett tabellvärde jag går efter är 9,8 Mj och 87 smbrp.
Just pga vara snäll mot magen och ge grovfoder i stället för kraftfoder gillar jag Lucern, där finns lite olika värden hos olika tillverkare, där kan man hitta med kvoter upp mot 18 iaf, dvs mer än dubbelt så hög som på havre. :) Men man vet ju inte ifall din inte skulle tåla det heller?

"Proteinknölar" är såvitt de flesta tror idag snarare en överkänslighetsreaktion, dvs har inte direkt med mängden protein att göra, utan snarare något hästen inte tål.
 
Senast ändrad:
Sv: vårtor i karlederna??

hon har ätit lucern tidigare, men jag vet inte om hon egentligen tål det eller ej, då hon haft sår i karleder och knottror på ryggen under så lång tid... Enda gången jag fick bort det helt var när jag tog bort pellets och gav havre, betfor, foderjäst och olja. Samt tog bort hösilage.

Men vad kan det vara i hösilage som inte finns i hö (OM det nu är hösilaget...) När det är likvärdigt med vår skörd hö från samma ställe. Foderbyten mellan balar? Det märks iaf inte att hon skulle reagera i magen på det.
 
Sv: vårtor i karlederna??

Ja du, säg det. Mina två hästar (mor & dotter) blev lösa i magen av hösilage som de andra hästarna tålde - nästan oavsett vilket hösilage jag gav, stod i flera olika stall, olika år, olika skördar, olika TS, olika näringsinnehåll men samma resultat. Det berodde ej på de vanliga orsakerna såsom att man ger för lite TS osv. Kan bero på den hygieniska kvalitén då den ej var analyserad, men jag undrar jag...
De två verkar helt enkelt vara ovanligt känsliga för "något" i hösilaget. De andra hästarna i samma stallar hade i regel inte några problem.
Vet ej är alltså svaret.
 
Sv: vårtor i karlederna??

:( jaa... ska fara och köpa ett storpack bakjäst efter nyår. Och hoppas att det kan hjälpa till. Kan jag ge ett paket jäst samt 1 dl vid samma mål? Tänkte blanda i betforen.
 
Sv: vårtor i karlederna??

Jag har gett ½ paket om dagen men tror inte att mer är direkt skadligt? Kolla datum på förpackningarna bara och hur de ska förvaras så de ej blir dåliga. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 459
Senast: godishanna
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp