Vårtecken 2020

ameo

Trådstartare
Moderator
Från och med i morgon är det möjligt att det blir meteorologisk vår.
Vilket prognoserna spår att det ska bli här...
Kriteriet är plusgrader 7 dagar i rad och det bestäms i efterhand, när dessa 7 dagar passerat, vilken dag våren inföll.

1581687434326.png

Vilka vårtecken har ni sett hittills?
Var i landet?

Oj! Det var tidigt.
Ja, verkligen!
Men faktum är att vi inte fått någon meteorologisk vinter. Det har inte varit särskilt många nätter och ännu färre dagar med minusgrader. Vi hade några dagar med snö i november och typ 2 dagar med snöslask häromveckan. Så vi går direkt från höst till vår i år...
1581690119106.webp

Vi har fortfarande minus på nätterna i bland, i dag ca 3 plusgrader. Så här är det nog inte riktigt vår. Snödropparna blommar och de äldsta krokusarna. Det är normalt här hos oss.
Däremot har svanarna och gässen kommit tillbaka en månad för tidigt än vad de brukar göra. Tulpanerna har skjutit upp sina blad. Påskliljorna brukar blomma i typ maj och än syns de inte.
Småland zon 4. Vi bor i någon typ av håla där det mesta brukar vara 1 månad efter de byar som ligger runt om.

86180968_10157874735024648_4451630716362424320_o.jpg

Just det, tulpanerna har kikat upp också!

(Uppgrävt runt gamla stenstolpen i höstas, därav mest ogräs och jord i övrigt runt tulpanerna..)

3B6B644A-BD1B-43C8-AEDE-F7BA3BF42035.webp

Såg jag tog denna bild den 3februari :eek: Snödroppar och sett några anda blommor på g upp (gissningvis påskliljor, osv.? )
Huddinge, Stockholm :)
bukesnödrioparnjnfd.webp

Jag har haft snödroppar i rabatten sen tidiga januari, och nu börjar krokusen titta upp i en annat rabatt. Vårfåglarna har hörts sen i januari också. Hos mina föräldrar knoppar syrenen.

Västra Götaland, typ Alingsås.

Hassel blommar sedan någon vecka. Nu även snödroppar, blad till krokus och igår var det varmt i solen. :) Igår såg jag också någon mygg dansa runt i solens värme. Undra när man måste lägga på hästen eksemtäcke i år...
Norra Småland.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 599
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka