Vårta vid sadelgjorden

saraaandersson

Trådstartare
Jag upptäckte nu i veckan en stor vårta på min häst.
Den är under magen, ganska stor och precis där jag har sadelgjorden. Så jag spänner helt enkelt sadelgjorden mitt på vårtan. Jag tror inte att han har ont utav den och jag kan inte rida barbacka, då han bara är 4år och riden ca 5 månader.
Har frågat dem som äger gården/mina tränare och dem säger att det inte är någon fara.. och den ena gav förslaget att ta en ståltråd och ta bort vårtan på det sättet, men det vågar jag inte!

Någon som har någon ide eller något?

Sv: Vårta vid sadelgjorden

En ink? I så fall är det ingen större fara så länge hästen inte har ont. Blir den större eller om hästen har besvär av den p.g.a. att den sitter olägligt kan man dock bli tvungen att ta bort den. Det hade jag dock låtit en vet göra och absolut inte med en ståltråd själv :crazy: Det låter inge vidare..

Be en vet eller ev. ngn kunnig att titta på vårtan. Det kostar inte många kronor och du slipper oroa dig. Att ta bort en ink är inte heller dyrt.

Mvh Jate Volim

Hur tar vet bort en ink? Lugnade + bedövning och sen skär bort den eller?

Min unghäst (2 år) har en ink på halsen, 1-1,5 dm från huvudet/nacken och när jag kommer åt den så tycker han inte om det. Så jag har tänkt att jag kanske skulle ordna så han får ta bort den...

Xxterra rekommenderade min veterinär till min häst, det finns flera trådar om detta för de som vill veta mer.

När min ena var ung hade han en ink på halsen som han hela tiden kliade sönder på repen i uppstallningsboxen. Veterinären var i stallet för ett annat ärende så jag bad honom titta på den när hästen gick i hagen. Vips hade veterinären tagit tag i inken och slitit bort den. Jag tvättade rent med jodopax och sen har den aldrig kommit tillbaka. Han berättade att om man opererar bort dom brukar det finnas kvar lite av roten och då kommer de tillbaka, men rycker man bort dom kommer allt med. Hästen reagerade inte speciellt heller men han blev väl överrumplad ;-)

Liknande trådar

Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 644
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 141
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka