Vart ska jag åka?

Tagliabue

Trådstartare
Har en kuse som jag nämnt lite här på buke tidigare en del, hästen i fråga är just för tillfället inte halt men jag får känslan av att det är något som stör honom.

Tar ut en massör på hästen regelbundet som varnat mig för just hf ben, har kollat på bilder som jag tagit vid tomkörning, longering och körning överlag + löpvideos och jag tycker att hästen inte får undan hf ben i tid. Han har en liten grop i muskulaturen på båda bogarna, hovspricka vf (som ser fint ut och han blöder ej osv), MEN han drar nästan alltid av sig hf sko .. han har snart ingen hov kvar att spika fast någon sko i, detta stör mig enormt, hade inte brytt mig om han dragit av sig en baksko ibland eller att det skulle gå längre tid mellan gångerna, men så sent som igår Och idag drog han av sig samma sko. Lyckas även när man rider intervaller eller kör honom.

Senast i löpet hade an lyckats gått på sig hb ganska lågt på kotbenet, tidigare har han gått på sig på vb. Helst ska han gå barfota fram men har gått med aluskor nu i båda löpen vilket gått hur bra som helst. Tycker mig också se att i kurvorna han blir lite "rullig" utna att börja hoppa så, men kusken säger att det beror på att han inte får plats och börjar därför bli tveksam osv (vilket jag kna hålla med om). Det ultimata vore då att gå barfota men denna möjlighet finns inte just för tillfället (ska dock inte starta fören om 1½ månad).

Anledningen att jag vill kolla upp hästen är att han just drar av sig samma framsko hela tiden, jag vet inte om detta är att vara typ övernoga men någonting säger mig att det är fel .. hästen har även varit lite fjantig vid tömkörning och ridning på volt osv.

Någon av veterinären här i närheten vill jag inte åka till, jag funderar på Lindblom i Sala (har varit dit med min ponny, fick svar på de jag trott varit fel på henne men det tog ytterligare 2 år innan hon var så bra som hon blev, känns även som att han inte tog henne på allvar?!) funderar även på en känd klinik i Mälaren som jag även varit och kollat på (utan häst) men det är drygt 40 mil enkel resa så jag vet inte till vilken av dessa jag ska åka. Men jag fick en riktigt bra uppfattning om den sista kliniken så jag överväger på att åka dit. Funderar även på kostnader på just denna klinik, om det är värt att åka dit osv.

Sv: Vart ska jag åka?

Kan kanske ha låsningar? Prova ta honom till en duktig kiropraktor :)

Jag skulle säga ta honom till en osteopat som kan gå till grunden med problemet. Samt ha en nogran uppföljning på hästen. Ska sätta mig o kolla hans senaste starter ikväll o se om de kan säga något :)

Är hästen röntgad i carpallederna skulle jag också säga att du ska leta reda på en osteopat. Annars - åk och röntga framknäna pronto.

Osteopat? är det någoit nytt, tror inte jag hört talas om de, equterapeut och kiropraktor har jag hört talas om. Vet du vad min kuse heter? Iaf så får du gärna kolla på loppen, bra om andra ser något som inte jag ser osv. Han har bara gjort 2 starter i hela sitt liv, här kan ni se hästen kvala på 20,9 .. det är hästen längst ut i banan på första volten; http://www.youtube.com/watch?v=9e43x-S4Xic

Ghost: Vad jag vet så är han inte det. Vad grundar du det på? Rent nyfiken bara

Osteopat? är det någoit nytt, tror inte jag hört talas om de, equterapeut och kiropraktor har jag hört talas om. Vet du vad min kuse heter? Iaf så får du gärna kolla på loppen, bra om andra ser något som inte jag ser osv. Han har bara gjort 2 starter i hela sitt liv, här kan ni se hästen kvala på 20,9 .. det är hästen längst ut i banan på första volten; http://www.youtube.com/watch?v=9e43x-S4Xic

Ghost: Vad jag vet så är han inte det. Vad grundar du det på? Rent nyfiken bara

På att jag haft en (egentligen två) som sparade ett framben och hade pålagringar i carpus, den ena av gammal fraktur och den andra var väl dåliga gener för hon var varken sent tagen eller överforcerad som unghäst.

Det kan vara bra att knäppa några bilder fö att förvissa sig om att det INTE är det problemet, det gjorde jag för ett tag sen med en av mina.

Nä jag minns inte vad din kuse heter, men ska kolla loppet. :idea:

Osteopater är "som kiropraktorer" men jobbar med mjukare tekniker, och på en helt annan nivå än vad en kiropraktor gör.

Den jag använder, han sa sist jag var dit med 5-åringen "Du, hon har lite högt tryck på lymfan i ryggraden". -Jag förstår, ska försöka hitta nån teknik att hjälpa henne med det, sa jag. Än så länge har jag inte hittat rätt person att råda mig om det men jag har inte gett upp... :idea:

Ska kolla filmen...

Ajdå jag förstår .. har iaf pratat med kusken och föredetta tränaren till hästen, och vi kom fram till att vi ska åka ner med honom till Svenne, det kostar inte mycket och får se vad han säger. Ska även fundera på det där med knäna som du nämnde, blir lite nervös nu då denna var mkt lovande hos sin förförre tränare men det gick ju käpprätt där.

Hästen startade på Solänget 11/7 lopp 2 nr 2 och Dannero 28/7 lopp 8 nr 5 om du är intresserad av att se riktigt löp med honom.

Yes, men det är inte helt enkelt att se - lite som min svarta var. Något steg här och där...

Jao det är inte så lätt att se på film, men tömkörde honm idag, dunderfin när han slappnar av i höger varv (tömkör på volt när det gäller trav och galopp), så fort jag byter varv blir han som av, rullar nästan över i galopp bak och ser ja halt ut både fram och bak. Men det är inget som känns när man rider eller kör honom men just när man spänner in honom på volt, han vill helst rulla över i galopp och gärna bralla iväg med. Men imorrn ringer jag ner till Sven, så får vi se vad han säger när han kollar på honom..

Sätter han inte in vänster bak under sig för mycket?

Bra att du gör något åt det, annars skulle du dra på dig större problem inom några månader.

Jag skulle vänta med att spänna in en sån häst och börja jobba rakriktning för att stärka muskulaturen. Alltså att den sätter bakbenen rätt under sig.

Och sen stärka den genom att rida öppna och sånt, det har gjort underverk på min tok! :idea: Han har ändå knäleder som ser olika ut på röntgen (ingen av dem jag nämnde tidigare).

Jo. Han har haft en del problem på sin skadelista, fick gaffelband på vb troligast pga överbelastning från hb där han som åring hade OCD, detta gjordes det inget åt som jag fattar det pga att ingreppet kunde bli värre än det var. Behandlad bakknän, framkotor och knän, dock återkommer detta. Och jag undrar varför .. vet. fortsätter behandla men som sagt kommer det tillbaka, därför vill jag åka till Svenne nu och se vad han säger om hästen, känns som han har lite annan syn.

Idag skulle vi lära oss galopp, slutar i grishet häst - bettbyte hjärndöd häst och bettbyte igen så blev han bättre men återigen grishet. Kantig och knackig i värmning, bättre när det går fortare. Näe .. det känns ändå som att det är något, det kommer mer och mer känns det som.

Jag tror att jag ska låta honom vara nu, bara skritta honom tills vi har varit ner till Svenne och därefter tar vi nya beslut.

Spontant i o m att det redan är upptaget i tråden:

Carpalsenskidan tesar en del veterinärer över att det kan vara när dom
envist trampar av sig samma sko. Dock behöver det ju inte vara det enda
hästen har.

Tips!

Så benbitseländet sitter kvar?

Det kan mycket väl vara det som är problemet om den sitter sämre till. En del störs inte alls och en del känner massor sägs det. Jag har känt det tydligt på de tra jag haft och plockat bitarna.

Jag har en bekant som har en ridtravare det skramlar om lederna på (men hon har ju inte ont alls :eek:), hon är stekhet och i princip oreglerbar i galopp.

Jag plockar alltid mina benbitar just för att slippa såna problem som du har. I många fall är ju en för het häst en häst som har rejält ont någonstans.
Min ena som jag hållit på alldeles för länge med har varit sövd 3 ggr.

Mustang: Det ska jag lägga på minnet, tack för tips!

Ghost: Jag vet inte. Det ska vara utläkt, hästen är inte kollad sedan han fick den domen, utan han vilades i över ett halvår och sedan satte vi igång med träningen på honom (mitt förra jobb). Och på den vägen är det, han var inte het från början ut blev hetare och hetare, men pratat med fd skötare hos den förste tränaren och enligt henne var hästen lika koko då.

Ringt och pratat med lite olika veterinärer i landet och har fått lite olika svar på det hela, en del gjorde ingenting åt just detta problem min häst hade/har pga att det kunde bli ännu värre efter operation och mer komplicerat. En del mena på att det var inget att göra åt nu då det var utläkt, bitarna hade vuxit på plats eller försvunnit på något vis. Och en del mena på att det givetvis är svårt att avgöra utan att ha tagit några röntgenplåtar för att se hur det ser ut.

Sedan jag fick veta att han haft benbitar så har jag varit så förbannad, varför tar man inte bort dessa när man vet om dom? Svaret jag fått är som sagt att allt kunde bli värre om man hade otur, själva ingreppet var ej så komplicerat men det sitter så mkt olika senor och en massa annat "i vägen". Därför opererades inte hästen utan han fick vila och läka sig själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 052
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar