Sv: Vart rotar sig intresset för hund?
Kul tråd!
Tja, alltså jag är ju uppvuxen med hund, mamma var uppfödare och hon har själv alltid haft ett stort hund(djur) intresse. Kanske ärver jag det efter henne?
När jag var yngre så hade vi några hundar av mindre raser hemma, mest till sällskap och avel. Då var det fortfarande 'mammas hobby' och jag var 'hästnörd'.
Men när vi införskaffade våran första stora hund, Happy, en Irländsk röd setter tik, så började jag få upp intresset av hund. Men det utvecklades ännu mer när Happy gick bort och jag sedan fick min absolut Första
egna hund, Pekingesen Gobbi. Jag hade egentligen önskat mig en boxer-då jag Alltid gillat större hundar, men mor min ville inte ha stor hund hemma bla bla(det hör eg. inte hit) så det bev en liten skit-Gobbi
Men iaf, så med 2 andra av mina bästa kompisar som också hade småhund (Tibbe och Westie) så började vi hänga allt mer och mer på SHU i skarpnäck och ha skoj med hundarna samt att vi var helt 'mobbade' och hade diverse påhittade tävlingar mellan oss 3, vi sov över hos varandra med hundarna och gjorde massa (hund relaterade) saker ihop-det var riktigt kul faktiskt.
Så det har gått på den vägen, men det tog riktig fart när min pv (tack vare mig) tog över en omplacerings schäfer på 6 år. En sk problemhund, men då jag fortf. bodde hemma så blev det ändå inte 'samma sak' som med en helt egen hund, för det var mest då jag fick upp intresset av att träna seriöst och tävla med hund.
Så när jag väl flyttade hemifrån så började jakten på en ny, stor hund som passat för mina ändamål.
Hur det blev en schäfer, som numera är
Min ras
-är lite lustigt faktiskt. Jag hade tidigare alltid ogillat schäfrar av någon anledning, det kändes inte alls som en hund för mig. Men när Iko(omplaceringen) kom in i mitt/våra liv så förändrades allt, jag fick verkligen upp ögonen för den här underbara rasen, och det vore idiotiskt att nedgradera sig genom att byta ras!
Så det blev en till schäfer, och fler kommer det att bli kan jag lova.
Varför (tävlings & bruks) lydnad och spår blev min gren, är helt enkelt för att jag (och min hund) tycker att det är jätte roligt och det passar mig/oss.
Sen när jag själv fått ännu mer rutin och kunskap och införskaffat ytterligare en schäfer(som då kommer vara ren bruksavlad), så kommer jag helt klart att tesa på IPO, för då kommer skyddsbiten in i bilden(i mina redan övriga 'favvo' grenar) och den är jag väldigt intresserad utav.
Jag kommer nog aldrig att vara hundlös, hundsporten är helt fantastiskt rolig. Hundarna är dessutom en livsstil för mig, dom är en oerhört stor del av mitt liv, hundarna
Är Jag liksom. Nej, jag kan faktiskt inte tänka mig ett liv utan hundar, jösses vad tråkigt och meningslöst det skulle vara, när man vet hur underbart det är att ha hund.