Vart ligger prisklassen på Don charly-Good future avkomma??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Angela

Någon som vet vad prisklassen är på en avkomma från dessa hingstar?
Mvh :confused:

Du kan inte sälja den innan den är född LEVANDE som uppfödare vet jag att det kan gå åt helvete. Har du köpt stoet än??? :devil:

Det är så mkt mer än stammen som sätter priset och vad jag förstår är den inte född ännu. Alltså är det omöjligt att säga nu. :)
Egentligen har en häst inget värde förrän en köpare är villig att betala...

Det beror väl på vad som kommer ut, ser avkomman ut som en trebent åsna så får du nog svårt att hitta en köpare överhuvudtaget, blir den topavkomma så kan du säkert få bra betalt. Men VAD det blir och prisklass är det ingen ide att spekulera nu, som jag har förstått det så är väl inte ens stoet betäckt med DC iår??

I din tråd på gnägg skriver du att stoet är efter Donnerfly-Good Future, borde inte avkomman bli Don Charly-Donnerfly i så fall?

Tråden

Som andra skrivit ovan så går det inte att säga något om priset förrän man sett avkomman. Som uppfödare vet jag att man inte ska spekulera och räkna med något. Förstår att du kan inte inte köpt stoet ännu? Du ska nog inte kalkulera med en inkomst på stoet på det sättet. Ett tips om du köper stoet är att ta en fosterförsäkring. Vi miste ett fint föl efter Rubinrot och vi hade en (givetvis alltför lågt försäkrad) fosterförsäkring, så vi fick ialla fall tillbaka något!
Men det är jätte kul (för det mesta ;) ) med föl så lycka till!

/Anders

Men detta är väl ett annat sto. Donnerfly-avkomman är ju bara bebis och redan hennes. Den andra är väl ett sto hon funderar på att köpa, dräktigt med Don Charly.

Aha det är så det ligger till, då är jag inte lika konfunderad längre. :)

Räcker det inte med de två tidigare trådar du redan har här på Avel i ämnet? :mad:

Det är ju för övrigt omöjligt att säga nåt om pris när man bara vet pappa-morfar... Och fölet inte ens är fött... :crazy:

Mvh Cissi

Men det är klart man undrar vart prisklassen ligger,då jag är ny på det här med avel,vet ju bara att det är bra stam.Självklart får man se "vad som kommer ut" det förstår jag med,men jag undrade mest om vad ni trodde och vad DC avkommer ligger på,då jag ej sett annonser på några knappt.Vad jag fattat det som är hans avkommor ej så gammla än utan han är rätt ny inom aveln? :confused:
Donnerfly-good future avkomman är min redan,så den tråden gäller en helt annan sak!!
Detta är ju vad jag funderar på ang köpet om stoet osv..Jag vill spekulera så mkt det går och höra mig för om allt,så jag vet lite innan ev köp!Trodde det var det forumet var till för?!
Tack för råden iallafall.
:smirk:

Här får man ha lite skinn på näsan emellanåt! Som du säkert förstått är det svårt att säga ett pris men Don Charly är en intressant hingst, dock oprövad i aveln. Det är ju inte alltid så att en toppindivid blir en bra förvärvare.
Jag vet inte vad mödernet har lämnat (på ditt sto) innan. Men jag tycker att om allt ser bra ut på fölungen, den är korrekt, bra psyke, rör sig bra etc, etc...... skulle jag kanske tippa någonstans mellan 40-60.000. MEN som sagt var, det är enormt svårt att sia om sådant och fölungen är inte värd något om inte rätt köpare finns. Men, det har du säkert förstått av alla trevliga svar ovan! ;)
Lycka till!
MVH/Lotten

Självklart är forumen till för diskussion, men det är bra om man håller sig till samma tråd om det handlar om samma sak. Sen brukar inte trådar om hästars "uppskattade värde" få ligga kvar särskilt länge... :)

Och håller jag med de andra - det beror precis på vad som kommer ut! Får du en riktig kanonfölunge med perfekt exteriör och gångarter utöver det vanliga som vinner fölchampionat så kan du kanske sälja dyrt om du hittar en köpare som vill betala. Kommer det ut en medelmåtta kanske den inte går att sälja alls som föl.

Jag är inte säker på vad en gångartsfölunge kostar idag. Mellan 30 000 och 70 000 kanske? Om den nu är av normalbegåvning!? Eller jag vet faktiskt inte...

/C

Självklart är forumen till för diskussion, men det är bra om man håller sig till samma tråd om det handlar om samma sak. Sen brukar inte trådar om hästars "uppskattade värde" få ligga kvar särskilt länge... :)

Jag håller med Cyllene och övriga som svarat. Anledningen till att prisfrågor inte brukar få ligga kvar är att de i princip är omöjliga att svara på, dessutom kan de vara smygannonser. Jag tycker däremot att du fått bra svar i den här tråden och låter den ligga kvar låst.

/Erica - moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Jag har ju fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med i år, och nu är det bara 14 dagar kvar...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.