Vart köper man hundburar?

C

Cairo

Vart kan man köpa billiga fronter (dörrar?) till bilen? Jag har redan ett galler mellan baksätet och skuffen där hunden sitter. Vad heter det som sitter precis innanför bakluckan och vart kan man köpa billiga sådana? Haha! :rofl:

Sv: Vart köper man hundburar?

Det heter grindar.

Vad du definierar som billigt vet jag inte men jag köpte mina av jeppe.

Gå in på jeppe.com och kolla.

grindar är mycket billigare än burar, så man kan väl kalla det för "billigt" även om de är helt nya. annars är blocket ett bra ställe.

Inte vet jag vad de kostar. ;)
Jag ska kika in på den hemsidan då. Tack för tipsen!

Jag köpte oxå mina grindar och transportgaller på jeppe.com. Tycker det är bättre med grindar i stället för bur, dom får mera plats helt enkelt.

Helt klart kan jag rekommendera Jeppe, hade dock lite problem att läsa instrutionen till hur man skulle fästa allt men min morbror gjorde det ändå utan at följa instruktionshäftet.

Fast jag har hellre bur trots att det blir mindre plats, se vad som hände med den där Rottishanen (?) som det stod om i Hundsport. Nu har jag visserligen bara galler & grindar men till nästa bil blir det definitivt bur.

Fast jag har hellre bur trots att det blir mindre plats, se vad som hände med den där Rottishanen (?) som det stod om i Hundsport. Nu har jag visserligen bara galler & grindar men till nästa bil blir det definitivt bur.

Jag har galler och grindar för att det är bättre säkerhetsmässingt. Hundarna har bättre chans att klara sig om man blir påkörd bakifrån. Men en bur och man blir påkörd så kan den "knugglas(?)" i hop och hunden har ingen chans att klara sig.

Tänk på att du även har sidorutor där i bak och burarna ska hålla för det trycket. Ta Rottishanen till exempel, volvon studsade mot skyddsräcket i betong och hunden hade kastats mot rutan som hade tryckts ut och hunden slungades ut ur bilen och bröt ryggen på två ställen, de hade bara lastgaller och grindar. Sedan olyckan som det stod om i Aftonbladet, mannen hade krockat och han hade två hundar som satt i burar och de överlevde tack vare det, det hade de inte gjort om det bara hade varit galler och grindar. Så det där köper jag inte. Jeppes burar kan belastas med över 3 ton innan den ger vika så de är så säkra som de kan bli. http://www.jeppe.com/burar/bur.html

Tänk på att du även har sidorutor där i bak och burarna ska hålla för det trycket. Ta Rottishanen till exempel, volvon studsade mot skyddsräcket i betong och hunden hade kastats mot rutan som hade tryckts ut och hunden slungades ut ur bilen och bröt ryggen på två ställen, de hade bara lastgaller och grindar. Sedan olyckan som det stod om i Aftonbladet, mannen hade krockat och han hade två hundar som satt i burar och de överlevde tack vare det, det hade de inte gjort om det bara hade varit galler och grindar. Så det där köper jag inte. Jeppes burar kan belastas med över 3 ton innan den ger vika så de är så säkra som de kan bli. http://www.jeppe.com/burar/bur.html

Ja det är väl en smaksak om man vill ha bur eller grindar. Det finns massor med för- och nackdelar med båda alternativen, så då kan vi diskutera länge om vi ska dra upp allt sånt. Och farligt är det ju att transportera djur i bil, så när olycka är framme så spelar det nog inte sån stor roll vad hunden åker i. Det bästa är kanske att låta hunden åka fritt i bilen, men det är ju olagligt så..

Alltså det inser du väl själv att ha hunden lös i bilen är det sämsta alternativet?

Att ha hunden i en krocksäker bur är det säkraste alternativet att transportera en hund ( både för passagerar och hund )

Det är inte ett 100% skydd men det är ändå det som är säkrast av alternativen som finns.

Alltså det inser du väl själv att ha hunden lös i bilen är det sämsta alternativet?

Att ha hunden i en krocksäker bur är det säkraste alternativet att transportera en hund ( både för passagerar och hund )

Det är inte ett 100% skydd men det är ändå det som är säkrast av alternativen som finns.[/QUOTE

Ja det blev fel. Det jag menar att hunden sitter med bälte, men jag vet inte om det är olagligt eller ej.

Jag har galler och grindar för att det är bättre säkerhetsmässingt. Hundarna har bättre chans att klara sig om man blir påkörd bakifrån. Men en bur och man blir påkörd så kan den "knugglas(?)" i hop och hunden har ingen chans att klara sig.

Hundar har mer eller mindre noll chans vid sidokollision och rullningar med grindar. flesta olyckor är inte bakifrån utan fram ifrån eller sidan.

Sido kollison så slungas hunden ut och du får hämta det som är kvar i skogen.

Det är ingen som vet var man kan köpa bara ett galler till en Peugot 306?

Du kanske vet ...

Men vi funderar på att ha vår tös i bur i baksätet istället för i bagaget eftersom det är så litet där i bak ( Toyota Corolla 03:a )

Jag har redan bur anpassad för baksätet, men hur ska man sätta fast den så den står riktigt säkert?

Jag har funderat men kommer inte på någon riktigt BRA lösning..

Det sitter ju som spännband på sidorna av buren ( om du förstår ? ) och den står ju stadigt framåt/bakåt eftersom framsätet trycker buren mot baksätet ( jag är kass på att förklara ) men i sidled är det ju lite knagligare....

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
27
· Visningar
1 771
Senast: Enya
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka