Vart köpa häst?

L

lolo19

Hejsan
Lägger säkert detta inlägg fel, visste inte vart det skulle passa.
Men hoppas att det ändå finns någon som kan svara på min lilla fråga=) Jag undrar om ni har några tips vart man kan hitta häst till salu? Tex tidningar som är bra, gärna internetsidor, osv.
Massa bra tips=)
Hur hittade ni er drömhäst, och hur visste ni att det var just den ni skulle ha? :bump:
Övriga råd o tips om att köpa drömhästen mottages=) ;)

MVH
Louise

Sv: Vart köpa häst?

Min shettis hittade jag på annons i gula sidorna, fullblodet hittade jag genom annons här på buke (då det hette stallet). Ena nordisen fick jag svar på annons som jag satt ut här på buke (innan de gick ihop med annonsdirekt), andra nordisen köpte jag av bonden där jag haft mina hästar en vinter. Han hade henne gick och skräpade och jag frågade om hon inte var till salu.

Läser tidningen hästfynd (hästfocus heter den numera) och där finns massa annonser.

Tack för ditt svar! Sitter förstås jag me o glor på annonserna på annonsdirekt..=)

Tack för dina tips!

Jag hittade min kille på bukes annonssidor. Satte in en annons om att jag ville ha en foderhäst. Hans ägare ringde och ville egenligen sälja honom. Jag åkte och titta och föll direkt. Han stod dessutom bara 1 mil bort. Så vi gjorde en deal. Jag fick honom på foder 6 månader för att sedan köpa honom. Vi var menade att bli. Trots alla motgångar är han kvar hos mig.

blocke.se
hastnet.se
hastmagazinet.nu
hastannonser.se

Där kan man hitta häst om man söker.
Min nuvarande hittade jag inte på annons, hans uppfödare hittade mig :)

Den första hästen lånade jag en sommar för att rida, ägaren ville inte ha tillbaka honom (platsbrist) så han blev kvar för en billig peng. Den andra hästen var ute på annons i ortstidningen, jag åkte och kollade och provred. Medans jag provred kom ett par och tittade på hästen också. Dom ville ha hästen men ägaren tyckte att jag var först så jag fick bestämma mig först. Dom bjöd det dubbla för hästen med ägaren tackade nej och sa åter att jag var först, så jag kände lite panik att bestämma mig. Priset hade inget med saken att göra eftersom att hon i stort sett var gratis. Inget jag ångrat.

HEJ :D Jag hittademin d-ponny här på buke. Connemaran hittade jag i GPi en annons , redan när jag läste annonsen visste jag vilken häst det var dommenade ,(hade ridit honom förut). och dom två foderponnyerna jag har ridit hittade jag härpå buke. också . :banana:

lolo19 skrev:
Hejsan
Lägger säkert detta inlägg fel, visste inte vart det skulle passa.
Men hoppas att det ändå finns någon som kan svara på min lilla fråga=) Jag undrar om ni har några tips vart man kan hitta häst till salu? Tex tidningar som är bra, gärna internetsidor, osv.
Massa bra tips=)
Hur hittade ni er drömhäst, och hur visste ni att det var just den ni skulle ha? :bump:
Övriga råd o tips om att köpa drömhästen mottages=) ;)

MVH
Louise
Ja, du har fått flera tips om annonssidor m m. Var du ska leta beror delvis på vilken typ av hsät du vill ha. www.annonsdirekt.se och www.hastnet.se har flest annonser. Ridsport är bra om du är intresserad av tävling i dressyr, hopp eller fälttävlan. Om du är westernintresserad eller bara vill ha en hobbyhäst är Hästfocus bra.

Jag ringde på många annonser och hade förberett samtalen genom att skriva en checklista med en massa frågor som jag ville få svar på. Det gäller att man har tänkt igenom ordentligt vilken typ av häst man vill ha, vad den ska användas till, vilket pris man klarar och hur långt bort hästen får finnas för att det ska vara intressant. Ju mer jag fick veta om hästen på telefon, desto lättare blev det att bestämma om det verkade lönt att åka och titta på den eller ej. På www.horselink.se finns ett exempel på frågelista (--> Läsvärt --> Inför hästköpet) som kan vara bra att utgå ifrån.

Jag tittade på 10 hästar innan jag bestämde mig för min (då 3 år), vilken var nr 8. Innan jag slog till provred jag hästen en gång till och självklart veterinärbesiktning. Egentligen visste jag inte om det var drömhästen, men han verkade snäll, trevlig, motsvarade min önskelista bra (att hitta 100 % rätt är nog svårt), var väl uppfödd, säljaren hade gjort ett bra jobb med uppfostran och inridning och så var han söt med en fräck färg. Dessutom började jag bli trött på att leta och chansade på att det skulle bli bra. Det tog nog ett halvår innan jag tyckte om hästen riktigt ordentligt och innan jag slutade att mer eller mindre medvetet jämföra honom med min förra häst. Totalt sett är jag nöjd även om det finns stunder då han är väldigt billig och stunder när jag tror att jag ska bli tokig på honom. Å andra sidan finns det tillfällen då han är värd sin vikt i guld istället.

Jag satte ut en annons på buke och fick svar av en uppfödare som hade min drömhäst. Jag hade henne på prov 1 vecka då tränare och veterinär kollade igenom henne och sa vad de tyckte och så.

Internetsidor är bra, oftast kan man söka på område och typ av häst, vilket underlättar. En sida som inte nämnts är www.hastfynd.se. Annars gulasidorna.se, där kan du söka på uppfödare/stuteri. I dagstidningarna står en hel del, och då är det ju i närheten också. Sen kan man ha koll på ridskolor och liknande ifall de vill hyra ut/sälja nån häst. Har en kompis som köpte sin från slakteriet. Var inget fel på hästen förutom att ägaren hade tröttnat och inte ridit på några månader. Men var mkt försiktig om du vill göra detta, det är absolut inget sätt att spara pengar, även om själva hästen ifs är billig: veterinärbesiktning och röntgen m.m. är 110% måste!Dessutom kan man nästan aldrig ha en sådan häst på prov.

Men som sagt kolla runt på nätet och i tidningar. Ett annat tips är att berätta för så många som möjligt att du ska köpa häst, det är alltid nån som känner nån...

Det viktiga för att du ska veta om det är din drömhäst är: 1. Vet. besiktning 2. Ha den på prov först! Jag brukar sätta en gräns på minst 1 vecka, då hinner man med vet. och ta ut tränare och prova på olika miljöer. är det snart dags för skoning -be att få vara med!

Lycka till!!!!! :banana:

Jag som aldrig köpt häst har en liten fråga.

Hur hinner du med att ta ut tränare och testa miljöer på en vecka?

Jag har hört av många att man ska ta det lugnt och inte rida på några dagar för att hästen ska vänja sig vid den nya miljön. Sedan inte lasta och köra i väg till massa nya ställen på ett par veckor. Naturligtvis rider man i omgivningarna med en medföljande häst som känner till stället - är det det du menar med miljöer.

Tänker jag fel, eller har jag missförstått dig? :confused:

Silver Girl skrev:
Jag som aldrig köpt häst har en liten fråga.

Hur hinner du med att ta ut tränare och testa miljöer på en vecka?

Jag har hört av många att man ska ta det lugnt och inte rida på några dagar för att hästen ska vänja sig vid den nya miljön. Sedan inte lasta och köra i väg till massa nya ställen på ett par veckor. Naturligtvis rider man i omgivningarna med en medföljande häst som känner till stället - är det det du menar med miljöer.

Tänker jag fel, eller har jag missförstått dig? :confused:

Sorry, var lite luddig visst :o
Jag menade olika miljöer typ: padock, skogsväg, trafikerad väg, rida förbi hagar, hundar osv, sånt man kommer göra hela tiden hemma. inte fara omkring... Jag låter polle vara själv i hagen med de andra första dagen, sen skrittar jag ut dag 2, tränar lite i padocken 3, tar ut tränare och vet i slutet av veckan. Rider inte lektion på hästen då, bara grundläggande så att han/hon får sig en uppfattning om vad det är vi har och göra med. Ofta sitter de upp också och provar. hon/han kan ju också göra en titt exteriört för att se om den är lämpligt byggd för endamålet eller ej. Har man tur är det nån i stallet som har hovis ute också, men annars kollar ju vet hovarna vid besiktningen.

Har jag möjligthet lånar/hyr jag gärna hästen mer än 1 vecka, men det är sällan det är möjligt för säljaren.

hoppas det klarnade lite nu :crazy:

Min nuvarande hittade jag inte utan att hade satt ut annons och hon svarade och jag föll som en fura när jag var och tittade på den underbara 14 mån lilla flickan...

Valacken jag har vi på ett ställe pappa jobbade på för ca 30 år sedan. Dom har uthyrning och ridläger och där hittade vi lilla gubben.

Stoet jag hade innan hittade jag på stallet.com och jag ångrar inte en sekund att jag hittade henne.

Valacken (nordis) hade jag och syrran ihop och hon hittade honom på samma ställe som hon hittade sin andra nordis.

Jag hittade mina båda i lokaltidningen, fast den ena blev jag tipsad om att den var till salu typ dagen innan annonsen sattes ut.

Ett råd är att titta flera gånger innan du bestämmer dig för nån, och tänker när du kollar och provrider att allt hästen pysslar med och hur den fungerar att rida och hantera ska duga precis som det är. För det ska inte vara en massa "det där blir nog bättre bara jag köper den" osv för vissa grejer går inte att ändra, som ovanor t.ex. Och det är bra om hästen funkar i ridningen utan nån tillridning innan, för det kanske aldrig blir bra om det är nåt "fel".
Grundlig veterinärbesiktning såklart.

Jag hittade min Franska prins (varmblod) på Buke och hastnet.se
Jag hittade mina Fjordingar (som nu är sålda) på Buke
Jag hittade min blivande dressyr stjärna i Danmark på hestenettet.dk
Och sist men inte minst så hittade jag min nya häst på hastnet.se

Är det bara jag som har en generös hästsäljare? :D

Jag fick prövo tid på 6 månader :)

Jag anonserade på hästnet och i anonsdirket och fick en massa svar på min köpes anons ;)

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama