Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

E

Ella

Har hittills fodrat min häst med hö men eftersom han har börjat hosta lite så vill jag byta till antingen hösilage eller möjligtvis ensilage men det verkar stört omöjligt att få tag på... Nu har jag ringt till alla höbönder jag känner och inte känner och frågat om de har eller vet någon annan som har men har inte fått ett enda napp hittills. Jag har tittat på internet för att hitta någon som säljer inom rimligt avstånd osv. Hur sjutton gör man för att hitta en bra foderleverantör? Det känns ju även som att man vill vara väldigt noggrann med tanke på att hästen har hostat lite och att det är lite större risker med att ge hösilage.

Någon som har några tips på var man kan leta eller hur man ska gå till väga! Vet snart inte vad jag ska göra :(
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Just i år är det ju lite knivigt att hitta. Det finns (eller fanns) några annonser i ridsport och så finns det på hastnet.se . HorseHage finns det ju också men det är väldigt dyrt. Fungerar dock bra och skulle tippa på att (om de har silage kvar) de har bra värden på det som finns då de flesta ville ha lågt protein i år enligt återförsäljaren. :confused:
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

blocket.se brukar ha en del annonser, men det är svårt att veta hur bra levererantörerna är... Fast man kan alltid be att få kontakt med andra kunder.
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Tror även att granngården förmedlar grovfoder, du kan ju ringa och fråga.
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Jag köper från en i Vederlöv en bit utanför Växjö (77 80 00). De minsta balarna ligger på 65 kg med en ts på ca 70%.
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Ella skrev:
Har hittills fodrat min häst med hö men eftersom han har börjat hosta lite så vill jag byta till antingen hösilage eller möjligtvis ensilage men det verkar stört omöjligt att få tag på... Nu har jag ringt till alla höbönder jag känner och inte känner och frågat om de har eller vet någon annan som har men har inte fått ett enda napp hittills. Jag har tittat på internet för att hitta någon som säljer inom rimligt avstånd osv. Hur sjutton gör man för att hitta en bra foderleverantör? Det känns ju även som att man vill vara väldigt noggrann med tanke på att hästen har hostat lite och att det är lite större risker med att ge hösilage.

Någon som har några tips på var man kan leta eller hur man ska gå till väga! Vet snart inte vad jag ska göra :(

Fråag överallt och sprid ryktet att du söker hösilage!

Eller flytta hit ;)

Det GÅR att få tag i finfina värden i år också, men det är lite knepigare.

/Alexandra - med hösilage med 6 MJ och 42 gr SRP/kg foder. TS 55% :love:
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Har spridit ut till de flesta som jag har pratat med nu tror jag, även sådana som inte håller på med hästar :angel:

Det är helt hopplöst att få tag på någonting som inte är hö och havre där jag bor så jag får väl se till att flytta snart för att uppleva alla "nymodigheter" ni har i resten av Sverige :d . Här har vi till och med haft svårt att få tag på vanligt hö så du kan ju tänka dig hur svårt det är med hösilage då. Men men jag letar vidare och har just nu utökat mitt sökområde ganska rejält, vad gör man inte för sin älskling :love:
 
Sv: Vart hitta bra hö/hösilage/ensilage

Jag bor utanför Jönköping och här är det inget svårt att få tag på ensilage/ hösilage med bra värden!!! Bonden jag köper av hadde kannon värden på sitt!!! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 036
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp