Vart gör ni av mögligt hö?

L

lindgreen

Har haft en rejäl otur med mögel i hösilaget i år, och har fått slänga mycket. Är nyfiken på vart ni andra slänger erat mögliga hö/hösilage? Har nog slängt nära 700 kg i år, och ställen att slänga på börjar ta slut..
Så, hur gör ni?

Sv: Vart gör ni av mögligt hö?

Man slänger det på gödselstacken, eller eldar upp. Vad menar du med att ställen att slänga på börjar ta slut ?? Varför slänger du inte på ett och samma ställe för ? Gör väl inget om det blir en hög.

Jag slänger det på gödselstacken.

KL
En liten varning till er som slänger på gödselstacken, grannens gödselstack började brinna förra året och den troligaste orsaken var just mögligt ensilage som slängts där.
Det är bättre att elda upp det på en gång än att det ligger och värmer tills det självantänder.
Alternativet är att dra ut hela balen.

Man slänger det på gödselstacken, eller eldar upp. Vad menar du med att ställen att slänga på börjar ta slut ?? Varför slänger du inte på ett och samma ställe för ? Gör väl inget om det blir en hög.

Jag får inte slänga höt på gödselstacken, och har inga eldningsmöjligheter tyvärr :(

KL
En liten varning till er som slänger på gödselstacken, grannens gödselstack började brinna förra året och den troligaste orsaken var just mögligt ensilage som slängts där.
Det är bättre att elda upp det på en gång än att det ligger och värmer tills det självantänder.
Alternativet är att dra ut hela balen.

Tack för varningen, bra så att alla kan ta del av den :D

Nu har jag inte haft problem med mögel i ensilaget sen jag bytte leverantör för några år sedan, men det jag tidigare varit tvungen att slänga har hamnat på vår komposthög - som ligger i en grop som vi håller på att försöka fylla upp...

Nu har jag inte haft problem med mögel i ensilaget sen jag bytte leverantör för några år sedan, men det jag tidigare varit tvungen att slänga har hamnat på vår komposthög - som ligger i en grop som vi håller på att försöka fylla upp...

Låter som här, vi ska bygga en kulle på ett stenrös, så där är gödselstacken nu :P Fick iaf möjlighet att slänga allt silage på gödselstacken :D Tack för alla svar!

Nu har inte vi haft så mkt mögel, så vi slänger det på gödselstacken...

Hö, halm och hösilage som "blir över" av olika orsaker slänger jag bara in en hög någonstans utanför hagstaket. Det förmultnar ju ändå rättså snabbt. Jag har en gammal rundbal med hö som vi slängde ut för ett tag sedan. Den har krympt en hel del, och det har även börjat växa gräs på den :p!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 049
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
690
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur