Värt att tänka på vid val av hundfoder...

M

Mariika

Satt och googlade på hundfoder och ramlade in på en sida där författarna skriver om bakgrunden till olika beståndsdelar av potentiellt innehåll i olika hundfoder.
Vad sägs tex om "välbalanserad kost" i form av trafikdödade djur som dols i innehållsförteckningen?! :eek:

http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Sv: Värt att tänka på vid val av hundfoder...

Satt och googlade på hundfoder och ramlade in på en sida där författarna skriver om bakgrunden till olika beståndsdelar av potentiellt innehåll i olika hundfoder.
Vad sägs tex om "välbalanserad kost" i form av trafikdödade djur som dols i innehållsförteckningen?! :eek:

http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Kan låta grymt men jag ger gärna mina hundar trafikdöda djur istället för all spannmål som finns i fodret....Tycker det är ovesntligt hur de dött(så länge det inte handlar om ren djurplågeri) men min hund är en hund och äter kött.....

Och vem är det som hävdar dessa uppgifter? Allt hundfoder i Sverige står under kontroll av jordbruksverket. ARtiklarna är från 1990 bl a....Glöm inte att det finns många myter om foder och detta är en.

Spannmål är inte bara av ondo. Det finns klargjort vad hunden behöver för underhåll och vad den behöver vid olika arbetsbelastning. Inte i något fall når du upp till 100 av protein och fett tillsammans och något måste ju fylla upp...

Borde kanske utveckat mig lite. Ursäkta för missförståndet.
Nej jag har inte kollat upp författaren personligen. Tanken var mer att uppmärksamma folk på att innehållsförteckningen inte alltid är fullständig.. Jag personligen reagerade på att innehåll KAN döljas under förfinade beteckningar. Oavsett om artikeln är gammal och att jordbruksverket kontrollerar foder så betyder det inte att det inte finns kryphål... Detta speciellt med importerat foder pga tullfriheten.

Well, jag tvivlar på att mina hundar har något emot att äta trafikdödade djur. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det spelar någon roll hur djuret blivit dödat öht för dom ;)

Och vem är det som hävdar dessa uppgifter? Allt hundfoder i Sverige står under kontroll av jordbruksverket. ARtiklarna är från 1990 bl a....Glöm inte att det finns många myter om foder och detta är en.

Kadavermjöl i djurfoder har varit förbjudet i eu sedan 2001.

Men vad är frågan? är det ok eller inte? Mina får gjärna äta trafikskadat djur.Bättre än all spannmål iallafall

Menade just det du skriver dvs att artiklarna tillhörde "myterna" - inte kontrollen....:angel:

Många importerade foder tillverkas på licens här och även direktimporterade kontrolleras så risken för att det skullle vara så här i Sverige - nja den är nog mindre än minimal.

jag känner till personen som sprider den myten,o andra
det är allt jag kan säga om det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka