Värt att ta ut 1000kr på försäkring?

Saraoliv

Trådstartare
Kanske lite skum fråga, men det är iaf så att min häst har varit skadad nu under sommaren och jag har rätt att få ut cirka 1000kr utöver självrisken. Men nu börjar jag att fundera på om det ens är värt att skicka in detta till försäkringsbolaget. Jag har IF och har haft det i ett år så jag har ingen bonus utöver några procent som jag får tack vare att jag även har hunden där. Nästa år har jag rätt till 20% på veterinärvårdsförsäkringen om jag förblir skadefri.

Vad tror ni? Är det värt eller får jag tilllbaka en dyr "nota" nästa försäkringsår? :crazy: Hur hade/har ni gjort?

Sv: Värt att ta ut 1000kr på försäkring?

Jag hade inte gjort det om det inte var något som kommer generera mer veterinärvård, mediciner etc inom försärkingsperioden.

Jag hade nog varit lite återhållsam med att ta ut den summan från bolaget om jag inte verkligen är i stort behov av pengarna. Kommer det att bli mer räkningar inom samma period, då blir det ju ett annat läge och isf kontaktar jag nog bolaget.

*KL*
Fast igentligen är det sjukt att man inte skickar vetrinär räkningarna till försäkringsbolaget ?

Men med tanke på reservationer osv .(Vilket är helsjukt idag med reservationer hit och dit .)

Själv har jag iallafall på vissa hästar en självrisk på 5000 kr så man slipper diskutera småskador som kan kräva enstaka vetbesök .

Mia

Senast ändrad:

Man kanske ska vara medveten om dock att försäkringsbolaget ser besök på klinik, oavsett om man har anmält/skickat in eller ej.

Så sådana saker kan komma upp vid senare utökning av omfattning, försäljning osv.

Man kanske ska vara medveten om dock att försäkringsbolaget ser besök på klinik, oavsett om man har anmält/skickat in eller ej.

Så sådana saker kan komma upp vid senare utökning av omfattning, försäljning osv.

Hur menar du då?

HUR skulle ens försäkringsbolag kunna veta var man varit med hästen (finns ju hundratals veterinärer och kliniker) om man inte meddelar detta eller kräver någon ersättning?

Vet inte om det gäller alla kliniker eller bara dom som det finns avtal med osv.

Men det har hänt mer än en gång att jag fått in om ändring av försäkringsomfattning på en häst (är ombud) och ägaren uppger att den är fullt frisk osv och jag sedan får tillbaka den med reservationer pga att den varit inne för behandlingar på någon klinik. Och det är både mindre och större kliniker.

Så det är väl isåfall upp till ägaren att chansa....

Tillägg, detta gäller kliniker. Inte när veterinären kommer ut, har själv aldrig varit med om att en vet i stallet skrivit upp något regnummer eller liknande om det inte handlar om besiktning...

Senast ändrad:

Åker man till Klinik torde det vara något större och dämed dyrare än om jag tar ut vetten för ett lätt kolikanfall eller en lymfangit eller juver inflammation eller något annat som inte är direkt relevant på försäkringen ......Just pga av att försäkringsbolagen sätter sina reservationer hej vilt och utan att informera kunden om detta ....

Min 9 mån hade ett lätt kolik anfall som tom gått över när vetten kommer ut skickar in detta till Försäkringsbolaget för några hundra kronor och när jag sen höjer hästen 3 år SENARE så har man en reservation på magen och man kräver från bolagets sida att en vetrinär skall komma ut och titta på hästen så den inte fortfarande står med kolik i magen :devil:

Då blir man förbannad ,med en häst som inte visat en tendens till kolik under flera års tid ....
Har aldrig försökt lura ett försäkringsbolag och har man en ordentlig skada så får man antingen ta en reservation eller så får man helt enkelt låta bli att höja försäkringen , men det ska inte sättas reservationenr hej vilt och dolt som vissa bolag gör numer !

Därmed så anser jag som i mitt fall så skulle jag inte skickat in papprerna om ersättning på ett par hundra pga av problemen ,men hästen fick stå kvar i samma belopp och hästen lever fortfarande och har aldrig haft ett kolikanfall sedan dess , sen får man ju naturligtsvis se från fall till fall ,men detta fallet var det abslout ett övertramp från bolagets sida .

Mia

Ja jag försvarar inte försäkringsbolagen, jag är bara ombudet i mitten som får ta all skit ;)

Men jag ville bara påpeka detta med kliniker så folk vet.

Och i ditt fall så hade koliken förmodligen aldrig kommit bolaget till känna om du inte hade anmält det. Däremot verkar det ju helt knäppt att det ska finnas en reservation på kolik just efter 3 år! det håller jag med om!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu är jag både rejält grinig och ganska ledsen...:( Fick försäkringsbrevet igår med tillhörande inbetalningskort, och såg genast att...
2
Svar
38
· Visningar
3 014
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden