Värsta jag vet!

E

Eva_

Det är när det är spring i stallet så häst inte kan koppla av, det är det alltid i mitt stall massa ungar som springer runt och lyssnar inte på när man säger till dom är så tykna slänger ut sig tykna kommentarer om mig eller min häst är så trött på det nu ! I ett stall ska det vara lungt och inget spring! Funderar på att byta stall nu är det något mer än jag som har det så här?

Kände bara att jag ville få ut detta har gått och varit arg på det i säkert 2 månader nu!

Sv: Värsta jag vet!

Om de tykna ungarna inte verkar bättra sitt uppförande, slutar att ränna i stallet och att stallägaren tycker att de skall få fortsätta får du leta annan stallplats.
Lite jobbigt om det är väldigt rörigt i stallet.

/P Döben

Vad säger stallägaren när du sagt detta?

Om det inte verkar bli en förbättring är det bara att byta stall som gäller.
Lycka till!!

Jag byter faktiskt stall idag p.g.a små människor som klättrar runt och skriker i stallet.
Jag har försökt prata med föräldrarna till babianerna ett fler tal gånger utan resultat.
Måttet var rågat när en av ungarna sprang runt och vifttade med ett longer spö - jag sa till ungen att gå ut vilket den gjorde - bra tyckte jag. Några minuter senare sitter jag på huk i boxen för att sätta på benskydd på hästen. Då tydligen ungen sprungit in igen med spöt och: SMACK smäller till min häst som flyger upp i luften. Jag hade ängla vakt som inte kom till skada. Hästen får en rispa av spöt precis under ögat och är dessutom sen dess oehört huvud skygg.
Ja vad sa morsan till ungen när jag minst sagt as förbannad pratade med henne: - Ja ha oj då... men det var ju tur att det inte hände nåt värre.... :o
Ps i mitt nya stall är det barn förbud på ungar som inte kan sköta sig och hålla sig lugna.

Senast ändrad:

Jag byter faktiskt stall idag p.g.a små människor som klättrar runt och skriker i stallet.
Jag har försökt prata med föräldrarna till babianerna ett fler tal gånger utan resultat.
Måttet var rågat när en av ungarna sprang runt och vifttade med ett longer spö - jag sa till ungen att gå ut vilket den gjorde - bra tyckte jag. Några minuter senare sitter jag på huk i boxen för att sätta på benskydd på hästen. Då tydligen ungen sprungit in igen med spöt och: SMACK smäller till min häst som flyger upp i luften. Jag hade ängla vakt som inte kom till skada. Hästen får en rispa av spöt precis under ögat och är dessutom sen dess oehört huvud skygg.
Ja vad sa morsan till ungen när jag minst sagt as förbannad pratade med henne: - Ja ha oj då... men det var ju tur att det inte hände nåt värre.... :o
Ps i mitt nya stall är det barn förbud på ungar som inte kan sköta sig och hålla sig lugna.

Jag skulle ha tagit spöt från ungen och drämt tillbaka:devil: och sedan sagt till mamman: Ja ha oj då... men det var ju tur att det inte hände nåt värre

Attans det skulle gjort :idea: Ung j..vlarna är mellan 2 1/2 och 5 år får man spöa så små snorisar??? :banana:
Alla mammor här på buke kan väl ta och dryfta sin åsikt i ämnet ;)

Ibland har vi också en några barn springande i stallet men det är ok för föräldrarna att man säger till. Oftast lyssnar de mer på någon annan än mamma. Det är barn i åldern 2-4 år så de har ju inte så långt "kom-ihåg" - man kan behöva säga till några gånger.

Min häst blir lite orolig av mycket spring, men lite får han tåla fast blir det för mycket så säger jag till. Nu händer det kanske bara 1-2 gånger per mån att jag är i stallet samtidigt som de andra har med sina barn.

En dag när jag skulle iväg och träna så cyklade ett av barnan på en traktor i stallgången (han får egentligen bara göra det när det är tomt i stallet). Min häst blev lite rädd så jag sa till att han inte fick köra i stallgången nu, mamman tyckte att det var bra att jag sa till. Efter det så var han så försiktig med sin traktor, så det hjälpte att jag sa till.

Jag tycker inte att man skall behöva stå ut med spring och skrik i stallet, alla hästar tar ju inte det så bra.

Men hur dumma är deras föräldrar egentligen!? Vet inte alla som håller på med hästar att man inte får springa i stallet? och Föräldrarna borde ju faktiskt ha bättre koll på sina ungar så att de inte springer runt och viftar med spön någon kan ju bli skadad.

Super Tom- du hade nog änglavakt den dagen. jag skulle också bli förbannad om det hände mig.

Det är ju skönt att man har eget stall hemma så man slipper småbarn som springer runt i stallet.

*knapplån*

Oj jisses, det verkar vara föräldrarna det är fel på i det här fallet :crazy:

Skräm ungarna till respekt :mad: Om jag hade en unge skulle den få lära sig veta hut ifall denne sprang och förde oväsen i stallet

Jag har barn. Och häst. I vårt stall står för närvarande 12 hästar, och det finns 7-8 barn som mer eller mindre ofta tillbringar tid i stallet tillsammans med sina mammor. Jag håller dessutom ridlektioner för några av barnen en gång i veckan.

Givetvis måste det finnas regler för vad man får och inte får göra (både för barnens och för andras säkerhet), och dessa regler måste läras ut, och de måste tjatas om. Om alla hästägare är överens om de reglerna och kan/vill/vågar säga till barnen, så funkar det, enligt min mening, bättre. Ibland så "tar" det bättre om någon annan än mamma säger till. Som förälder är det också bra att veta att folk faktiskt säger till när de tycker att något inte är bra, för alla människor har ju lite olika toleransnivå, och jag kanske inte alltid förstår när någon annans gräns är nådd....

Som regel tycker jag att man säger till barnen varje gång det är spring eller skrik i stallet - och leka får de göra ute....

Vi har också några skit jobbiga barn i mitt stall som springer runt väsnas. Har provat att säga till barnen men det händer nada. Barnen mamma tycker inta alls att hennes barn stör, de här ju hennes gullegris.

Inte hjälper det heller att det finns två "grenar" i vårt stall. En del som rider klassiskt och mamman då som håller på med akademisk ridning. Den klassiska grenen av stallet håller på att bli galna på henne. Det ligger prylar över allt, hon har hennes föl lösa överallt, till och med i ridhuset när vi sitter och rider :confused:

Shit vad jag har irriterat mig länge på dethär! Det jobbigast är ändå att stallägaren inte säger ifrån:devil: :devil:

jag lyfter handgripligen ut dem om det skulle vara fallet, nu händer det inte så ofta i nuvarande stall, men för ett par veckor sedan fick jag frispel på en unge (behövde dock inte ta i handgripligen), den kommer inte komma tillbaka till oss :devil: måste haft varenda bokstavskombination som finns :crazy:.

tidigare hade vi en unge vars föräldrar ALDRIG sa till, jag sa till honom oavrutet om att ge fan i att springa i stallet, men det hjälpte inte men efter ha fällt honom med grep och mer utan att han fattade var det kom ifrån blev det liiiiiite lugnare :angel:.

Ja jag vet, jag ÄR barnensskräck, men snälla barn är jag snäll mot, precis som tomten.

Åh vad skönt att ha eget stall!! De enda barnen som springer där är våra egna och de vet väldigt väl hur man beter sig i närheten av hästar!

HAtar alla jävla ungar, i ett litet stall där jag ahde min foderhäst kom det en dag cirka 5 ungar & skulle "kela & gosa" med våra hästar, vi s till dem att den absolut INTE får vara här, det är privat stall & ng. kan bli skadad å shit, såg dem flera gånger sesnare i stallet, dem lyssnade inte alls på oss, men til llsut så fick en av en annas kilels hästar nog & kickade rakt emot en tjej som hade sprungit ut & in till hästen i cirka 30 min, resultate = en bruten arm & 6 5 ungar mindre i stallet :)
ibland får dem lära sig på den hårda vägen.

Jag skulle ha tagit spöt från ungen och drämt tillbaka:devil: och sedan sagt till mamman: Ja ha oj då... men det var ju tur att det inte hände nåt värre

:bow: :bow: :bow:

jag hatar små gangsterungar, blir galen när det kommer syskon eller vänner till ungdjävlarna på ridskolan, de har inget hyfs alls, jag hatar barn :devil: :devil: :devil: :devil:

Attans det skulle gjort :idea: Ung j..vlarna är mellan 2 1/2 och 5 år får man spöa så små snorisar??? :banana:
Alla mammor här på buke kan väl ta och dryfta sin åsikt i ämnet ;)

Klart att man får....:angel: ;)
Mina ungar åker ut ur stallet med huvudet före om de inte sköter sig!!!! :eek:
Det har hänt att de har fått sitta i bilen mer än en liten stund på grund av dåligt uppförande he he he. :devil: då är de som änglar i stallet sedan.
Och stallägaren har fått full rättighet att göra precis vad hon vill om hon ser att barnen inte sköter sig när jag inte ser.

ALLA vuxna ska ha tillåtelse att uppfostra ALLA:s barn tycker jag.

Men det är ju jag det...;)

// M

Det är när det är spring i stallet så häst inte kan koppla av, det är det alltid i mitt stall massa ungar som springer runt och lyssnar inte på när man säger till dom är så tykna slänger ut sig tykna kommentarer om mig eller min häst är så trött på det nu ! I ett stall ska det vara lungt och inget spring! Funderar på att byta stall nu är det något mer än jag som har det så här?

Kände bara att jag ville få ut detta har gått och varit arg på det i säkert 2 månader nu!

Tyvärr så är det först och främst föräldrarna man måste diskutera med. Det är ju dessutom dom det hänger på om barnen vet hur man ska uppföra sig eller ej.
Det är bra att kolla av om det är ok att säga till när det blir tokigt.
Är det inte det så får man ju så lov att ta det via föräldrarna (eller när dom inte ser :angel: )

// M

För ett antal år sedan hade jag ett antal ung:devil: som terroriserade skolhästarna. Kastade sten, slog med pinnar på boxgallren, ja i stort sett allt de kunde komma på för att skrämma skiten ur hästkrakarna.
En dag ställde jag mig i sadelkammaren för att kunna nypa dom innan de sprang iväg.

Blockerade dörren, läste lusen av ungarna och avslutade med orden: Om jag ser er i stallet EN gång till ska jag VRIDA ÖRONEN AV ER!!!

Dagen efter kom föräldrarna i samlad trupp och mer eller mindre hotade mig med polisanmälan:eek: Den lungnaste av dem försökte "pedagogiskt" förklara för mig att barn tar allt man säger på allvar och jag måste ju förstå att barnen blev "traumatiserade" av hotet att få öronen avrivna.....

Det var bara och lägga ner... Med sådana föräldrar kan man inte förvänta sig mer av barnen. Tyvärr.

Efter snack i personalgruppen blev resultatet att barn under 10 år ej fick vistas i stallet utan målsmans sällskap (av säkerhetsskäl:angel: )

Ja vissa skulle helt enkelt inte ha barn! :eek:

Om inte föräldrarna kan ta ansvaret för att tala om för sina barn vad som är rätt och fel i samhället (och hemma).... om de dessutom INTE vill att någon annan heller ska gör det...VEM sjutton är det då som ska gör det???

Finns det någon som på allvar tror att barn kan lära sig sådant själva :confused:

// M

Blockerade dörren, läste lusen av ungarna och avslutade med orden: Om jag ser er i stallet EN gång till ska jag VRIDA ÖRONEN AV ER!!!

Det har jag nästan gjort, jag lyfte ut en unge i öronen och slängde ut honom i leran, hans mamma stod jämte och var ganska nöjd med att någon tog tag i miffot. Inte snack om någon polis annmälan där inte och ungen skäprte sig i några dagar i allafall, och påminnelse om samma behandling igen fick honom att hålla sig hyffsad under längre tid.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar