Varsko chefen innan man söker nytt jobb?

Jag skulle bli extremt upprörd om en arbetsgivare jag sökt jobb hos går bakom min rygg till min nuvarande chef. I min värld är det inte ok någonstans och de flesta arbetsgivare förstår hur känsligt sådant där är och skulle aldrig göra en sådan sak.
Frågan är om jag ens skulle vilja jobba hos en sådan arbetsgivare när det kommer till kritan.

Som svar på frågan så meddelar jag inte innan jag säge rupp mig.

Håller helt med dig!

Det är att gå långt över gränsen tycker jag.
På mitt nuvarande jobb hade det varit svårt att inte prata med chefen om jag skulle vija sluta eftersom chefen är min sambo, men annars så hade jag aldrig gjort det först
 
Jag håller med @Zoya och tycker att agerandet verkar väldigt märkligt, det låter direkt oprofessionellt. Förmodligen skulle jag också fundera ett extra varv på om jag var beredd att kliva in i en organisation där en sådan manöver är okej, och beroende på omständigheterna skulle jag nog berätta tydligt för den chefen/rekryteraren hur jag såg på saken.
 
Har sällan talat med chefen innan det klart med jobbyte, använt tidigare chefer och ev nån nuvarande kollega eller gruppledare som referens. Chefen har oftast fått reda på det när jag skrivit på för nya jobbet och kommer in med uppsägningen. Känns onödigt att varsko varje gång man söker jobb, oftast vet man ju först på intervjun om man vill ta jobbet (om det känns bra, om man får igenom sina lönekrav, om man är intressant för tjänsten) osv.
 
För att svara på grundfrågan, jag själv har bara en enda gång sagt upp mig för att gå till ett annat jobb som jag själv sökt - och då berättade jag för innevarande arbetsgivare först när allt var klart och påskrivet med det nya jobbet.
(OM mitt jobbyte hade handlat om någon eller några specifika frågor som lön eller andra villkor och jag hade varit tillfreds med ursprunglig jobbsituation i övrigt, så hade jag kanske pratat med den arbetsgivaren en kort tid innan jag sa upp mig, för att ge möjlighet att tillmötesgå mig.)
 
Håller med @Zoya helt.

Blir fundersam hur det kom sig att de ens ringde? Lämnade du kontaktuppgifter till nuvarande jobb @Lenis eller har de snokat rätt på det själva? Tänker om du lämnat ut kontaktuppgifter kanske man kan tänka sig att de inte läst så noga utan bara tagit en dag då de ringt runt alla sökandes referenser för att kunna sålla och inte läst texten utan bara ev. telefonnummer?

Har de gjort det med flit att de kontaktat nuvarande jobb så tycker jag det är riktigt kasst, det skulle få mig att tappa sugen helt att jobba där.
 
Håller med @Zoya helt.

Blir fundersam hur det kom sig att de ens ringde? Lämnade du kontaktuppgifter till nuvarande jobb @Lenis eller har de snokat rätt på det själva? Tänker om du lämnat ut kontaktuppgifter kanske man kan tänka sig att de inte läst så noga utan bara tagit en dag då de ringt runt alla sökandes referenser för att kunna sålla och inte läst texten utan bara ev. telefonnummer?

Har de gjort det med flit att de kontaktat nuvarande jobb så tycker jag det är riktigt kasst, det skulle få mig att tappa sugen helt att jobba där.
TS är väl läkare och jag gissar att det framgår i CVt vart hon jobbar idag. Det är inte så svårt att ta reda på kontaktuppg inom vården.
 
Jag hade blivit väldigt upprörd. För mig är det självklart att man inte blandar in nuvarande chef innan allt är klart. Man kollar heller inte referenser innan intervjun.
Hade nog inte varit så intresserad av det nya jobbet när chefen är så respektlös. Har lärt mig den hårda vägen att inte vifta bort ”märkliga beteenden” som uppkommer i intervju/rekryteringssammanhang.

Jag skulle inte berätta för chefen innan jag skrivit på papper för den nya tjänsten.
 
Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans?

Det hela har blivit aktuellt för min del då jag (som vissa av er vet..) behöver se mig om efter annat jobb pga att det är svårt att lösa det sedan jag fått barn, och miljön inte är så tillåtande mot sådana som, ja, har barn.. utan hjälp. Men men. Jag är iaf fortfarande föräldraledig utan någon stadig kontakt med min chef, har kollat runt lite efter jobb, hittade ett jag ville söka, skrev ett par fd chefer som referenser och poängterade i mitt mail (dvs inte inne i själva CV:t/brevet) att jag inte hunnit tala med nuvarande chef men att referenser kan ordnas på begäran. I min värld är det en aning (minst sagt..) känsligt att söka annan tjänst och det ses inte med blida ögon, därför kändes det extra viktigt att ta det face to face med nuvarande boss om det skulle bli aktuellt, och jag ville inte att hen skulle få veta innan jag hade en vettig chans att få den här nya tjänsten (och vilja ha den- man vet ju inga villkor innan man pratat med dem).
Till min förvåning meddelades det på intervjun att de redan pratat med nuvarande chef (eeeek) och nu måste jag skadehantera och har sökt min chef men det är tystnad därifrån. Och eftersom det även meddelades på intervjun att de hade en högt meriterad sökande så hade jag inte avslöjat mig alls om jag fått välja.. dessutom är min nuvarande chef bara min chef sedan ett år innan min ledighet. Dvs mina andra referenser har mycket mer att ge, egentligen.

Så nu tänkte jag kolla med er, då min uppfattning (att man meddelar chefen när man väl hittat annat man vill ge sig på, om det inte gäller tex löneförhandling eller andra lägen där man vill förändra sin situation) uppenbarligen inte är samma som andras. Hur gör ni?
När jag böt jobb nyligen så sa jag inte till chefen att jag letade annat, utan meddelade när jag ville säga upp mig. Trivdes till slut inte på jobbet men det tog mig nästan 1,5 år innan jag fick ett annat jobb trots att jag sökt flera tjänster. Så skönt att få byta arbetsplats!
 
Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans?

Det hela har blivit aktuellt för min del då jag (som vissa av er vet..) behöver se mig om efter annat jobb pga att det är svårt att lösa det sedan jag fått barn, och miljön inte är så tillåtande mot sådana som, ja, har barn.. utan hjälp. Men men. Jag är iaf fortfarande föräldraledig utan någon stadig kontakt med min chef, har kollat runt lite efter jobb, hittade ett jag ville söka, skrev ett par fd chefer som referenser och poängterade i mitt mail (dvs inte inne i själva CV:t/brevet) att jag inte hunnit tala med nuvarande chef men att referenser kan ordnas på begäran. I min värld är det en aning (minst sagt..) känsligt att söka annan tjänst och det ses inte med blida ögon, därför kändes det extra viktigt att ta det face to face med nuvarande boss om det skulle bli aktuellt, och jag ville inte att hen skulle få veta innan jag hade en vettig chans att få den här nya tjänsten (och vilja ha den- man vet ju inga villkor innan man pratat med dem).
Till min förvåning meddelades det på intervjun att de redan pratat med nuvarande chef (eeeek) och nu måste jag skadehantera och har sökt min chef men det är tystnad därifrån. Och eftersom det även meddelades på intervjun att de hade en högt meriterad sökande så hade jag inte avslöjat mig alls om jag fått välja.. dessutom är min nuvarande chef bara min chef sedan ett år innan min ledighet. Dvs mina andra referenser har mycket mer att ge, egentligen.

Så nu tänkte jag kolla med er, då min uppfattning (att man meddelar chefen när man väl hittat annat man vill ge sig på, om det inte gäller tex löneförhandling eller andra lägen där man vill förändra sin situation) uppenbarligen inte är samma som andras. Hur gör ni?

Med tanke på en ganska stor och öppen arbetsmarknad: jag tänker att det ibland kan vara lika bra att berätta att man funderar på annat jobb redan från början.
Det kan ju med en ordentlig portion tur leda till en konstruktiv dialog på det befintliga jobbet när det nu är schema och liknande som (kanske) är största problemet.

Typ:

"Jag vet ju hur svårt det är för er att kunna erbjuda ett schema som passar nu när jag är småbarnsförälder så jag funderar på att söka annat jobb. Kan vi mötas?"
Om man vill ha kvar sitt gamla jobb, alltså.

Sedan håller jag med om att det inte var bra att chefen för det jobb du söker har kontaktat din nuvarande chef. Möjligen om du formulerade "andra referenser kan lämnas vid behov" att det missuppfattades som att du lämnade nuvarande chef som referens.

Det finns ju rätt gott om jobb att söka, både sådana som är utannonserade och sådana som inte är det.
du behöver ju inte leta efter en utannonserad tjänst, utan du kan ju fundera på var du vill jobba och sedan kontakta vederbörande läkartjänst och säga "Hej, jag är intresserad av att jobba hos er. Finns det möjlighet till vik eller ST?"

I alla fall i Värmland utlyses inte alla tjänster, utan de kan dyka upp om någon frågar.

Vissa kliniker verkar krångligare för småbarnsföräldrar än andra, när det gäller schemaläggning och arbetstider och möjligheter till deltid och att eventuellt inte behöva jobba så mycket natt.
 
Under mina referenser anger jag alltid:

Jag ber er respektera min önskan att i första skedet inte kontakta min
nuvarande arbetsgivare då detta kan påverka min anställning negativt.


Sedan finns det alltid gränslösa människor som inte lyssnar, men dessa vill jag ändå inte ha en anställning hos så då löser det sig :)
 
Det beror helt på situationen.

På mitt förra jobb kände jag att situationen till slut gjorde att jag behövde bli tydlig. Vi skulle byta lokaler till flexikontor vilket för mig är lika med helvetet på jorden och när det gått så långt att diskussionerna kring flytten var nere på detaljnivå kände jag att jag var tvungen att berätta att jag inte tänkte följa med på den resan. Då hade jag sökt flera tjänster och hade intervjuer inbokade.

Någon gång tidigare har jag också varit tydlig när det vid medarbetarsamtal diskuterats hur jag velat gå vidare och jag har då sagt att jag av olika anledningar börjat fundera på att se mig om efter en ny anställning.
 
Det beror helt på situationen.

På mitt förra jobb kände jag att situationen till slut gjorde att jag behövde bli tydlig. Vi skulle byta lokaler till flexikontor vilket för mig är lika med helvetet på jorden och när det gått så långt att diskussionerna kring flytten var nere på detaljnivå kände jag att jag var tvungen att berätta att jag inte tänkte följa med på den resan. Då hade jag sökt flera tjänster och hade intervjuer inbokade.

Någon gång tidigare har jag också varit tydlig när det vid medarbetarsamtal diskuterats hur jag velat gå vidare och jag har då sagt att jag av olika anledningar börjat fundera på att se mig om efter en ny anställning.
Jag är precis som du, väldigt tydlig med att jag vill förflytta mig. TS, jag tycker det var över gränsen helt klart, men du har ju en lysande arbetsmarknad. Jag kan bara inte fatta varför landstingen/ regionerna är sådana urusla arbetsgivare i stället för att vara rädda om sin personal mer.
 
Jag tycker inte att man kontaktar befintlig arbetsgivare, det är dålig stil.

Mina arbetsgivare vet att jag har ögonen öppna efter annat jobb, och jag skulle inte dra mig för att be dem att vara referenser. Men jag jobbar säsong och projekt, och söker tillsvidareanställning. Det är en helt annan sak.
 
Om jag bestämt mig för att söka nytt jobb oavsett vad så säger jag inget förrän jag säger upp mig. Men om jag däremot bara överväger det pga att jag vantrivs på arbetsplatsen eller något i den stilen så kan jag mycket väl konfrontera chefen med att x, y och z inte funkar och pga detta överväger jag att säga upp mig om det inte ändras eller man lyckas komma fram till en annan lösning ihop med chefen, t.ex förflyttning eller ändring av arbetsuppgifter på något sätt.
 
Jag är precis som du, väldigt tydlig med att jag vill förflytta mig. TS, jag tycker det var över gränsen helt klart, men du har ju en lysande arbetsmarknad. Jag kan bara inte fatta varför landstingen/ regionerna är sådana urusla arbetsgivare i stället för att vara rädda om sin personal mer.

Landstingen ser personal som helt utbytbar.
Vilket är intressant med tanke på brist på personal inom flera (många) yrkesgrupper.
 
Jag meddelar när jag säger upp mig. Inte tidigare. Och jag hade blivit upprörd om en ev blivande arbetsgivare kontaktat min nuvarande arbetsplats utan dialog - så gör man bara inte. Det är ett rejält minus i min bok och skulle högst sannolikt leda till att jag tackar nej till tjänsten om jag skulle bli erbjuden den.
 
Jag meddelar när jag säger upp mig och förväntar mig att de inte kontaktar referenser förrän efter intervjun. Min nuvarande chef uppger jag inte som referens om de inte specifikt efterfrågar det.
Jag har ju en uppsägningstid i kontraktet, varför ska jag förlänga den?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 813
Senast: Mearas
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 749
Skola & Jobb Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 716
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp