Värre eksem av prob-olja??

Sv: Värre eksem av prob-olja??

Sazalamel skrev:
Viktigt när man använder Prob är att hästen är ren när man börjar behandlingen, Tillverkaren skickar med en bruksanvisning hur man gör.

Toppen! Då borde det funka bättre nu då, när jag tvättat henne med prob-shampo först!! :bump: :bump: :bow: :bow:

Korven skrev:
Jag har slutat med proboljan för jag gillar inte alkoholen i den. Nylanders tyckte jag var mildare och bra ffa. Nu menar jag att täckat är bäst, MEN dom måsta få vara hela. Jag lagar täcken minst varannan dag så jag är en fena på det.
Smörjer gör jag varvat med olja+beckolja, hydrokortison ibland när det är svullet o kliar. Helosan för att hålla det mjukt och tjärsalva på skapet o inne i öronen. Han kliar inget i svans och man längre, och det beror nog på att han är täckad jämt ute.
Han är i stort sett symptomfri utom nåt lite klisår i öronen som inte är täckta.
Vilket täcke som är bäst , ja det är nog boetts som är dyrast. Men river kompisarna sönder så är det inte så roligt med ett täcke för 1900 kr. Jag köper ett nytt Höökstäcke varje år ,så har man många att laga så finns det reserv:devil: . Lagninglappar tar man av gamla täcken som inte lever längre:cool:

Tack för flera bra tips!!! Jag är ju också skeptisk både mot alkohol och tjära.. Tycker båda borde vara uttorkande. Men nu kör jag prob ett tag och ser vad som händer. Tack också för tipset att spara "döda" täcken för att ha till laglappar! Så långt hade jag inte ens tänkt... :o Har ett som ligger i stallet som jag bara inte orkat bära till soptunnan än, tur det då! Men jag är usel på att sy, hatar det... Textillim ska jag investera i tror jag... Eller jag kanske kan smuggla in mina täcken till dig, du lär ju inte märka om det är ett par till.. :angel: Ska komma på ett bra sätt bara, och luska ut var du bor.. :cool:

Jenny1 skrev:
:idea: Tack för tips!! Boetts går alltså också sönder?? På en häst som alltså "bara" kliar ibland, man och svans, måste jag ha täcke?? Huden hennes är okej. (Med mycket smörjande...) Men det kanske är täcke jag borde ha ändå?? Vad säger ni andra med eksemhästar. Ska ta bilder på henne och lägga ut här så ni får se... Ska bara komma ihåg kameran.. :angel: Men det är alltså bara så att man ser att manen och lite av svansroten är avkliad, inget på huden, inte svullen eller skorvig eller så - men som sagt - då har jag smort med Equi-creme varje dag hela säsongen...

Var kan man köpa Källquists eksemtäcke??

Man kan välja Boetts "halvtäcke", som är gjort till hästar som bara kliar man och svans. Lite billigare än det vanliga.

Nicke skrev:
Man kan välja Boetts "halvtäcke", som är gjort till hästar som bara kliar man och svans. Lite billigare än det vanliga.
menar du stringtrosan? den fick jag sy på extratyg på för den gick inte att ha på min tjockis:rofl:

Korven skrev:
menar du stringtrosan? den fick jag sy på extratyg på för den gick inte att ha på min tjockis:rofl:

Stringtrosa? :eek: Mycket ska man höra..

Vi kör Prob här i sommar efter att det funkade jättebra för min kompis förra året.
Häst 1, som är ljus och har tunn hud, är väldigt angripen av diverse flygfän. Han hade kliat upp sår under hakan och på halsen. Han har blivit mycket bättre med probprodukterna.
Häst 2, islandshäst med eksem, hann också börja klia sig innan vi började med behandlingen, men även hans plågor har lindrats betydligt. Jag ser på båda hästarna att de blir alldeles lättade då de får på sig oljan. De vet att det hjälper.
Vad det gäller täcken, så har jag just nu ett som heter Zillke. Det har hållit längre än både Boetts, Stavs och ThermoMaster. Här är det hagkompisen som är täckesmarodör...

jinx skrev:
Vad det gäller täcken, så har jag just nu ett som heter Zillke. Det har hållit längre än både Boetts, Stavs och ThermoMaster. Här är det hagkompisen som är täckesmarodör...

Var köper du det?? Pris?? :bow:

På min fungerade inte Prob heller! Min isis blev ännu värre- mer kli oh svullnade i man och svansrot.

På en häst som "bara kliar i bland" så har jag använt mig utav vanliga flugtäcken. Man kan få tag i för ca 300-400 kr och de håller lika bra till min som riktiga exemtäcken.
Har dock sytt på extra material till svanslappen och till mankammen för att et ska glida lättare mot manen när hon kliar sig:idea: = inte alls lika krusigt hår!

Mina har varit nästintill symtomfri i år då de går på mindre bete (ej bantning!) och får äppelcidervinäger i maten och i dricksvattnet:bump:

Har ngn här erfarenhet av ngn häst som bara kliar ca 10cm mitt i manen? (och lite i svansen)

Hur vet man om det är eksem ens häst har???

Min kliar sig i svansroten och lite i manen närmst manken. Han har nu också fått en bula/svullnad allra längst upp på svansroten. Jag har tvättat svansen med Hexocil shampoo och satte sedan i PROB olja och morgonen efter hade han kliat svansen ännu mer!!! Har provat smörja med Skillingaryd, Helosan mm men inget hjälper helt. Vågar jag fortsätta att använda PROB-oljan?

Har försökt ha honom utan täcke hittills men igår gav jag upp och la på honom insektstäcket. Bromsarna är bara för j-liga!!! Jag har ett vanligt insektstäcke med tillhörande hals. Nästa steg är väl att ha honom inne på dagen, men då blir det bara ett par timmar ute på kvällen för han kan inte gå ute på natten.

arabica skrev:
Har ngn här erfarenhet av ngn häst som bara kliar ca 10cm mitt i manen? (och lite i svansen)

Det är precis så min kliar också! Lite på svansen och sen en liten bit av manen bara! Men det är ju den enda eksemhäst jag haft och hon är ny hos oss sen förra sommaren, så min erfarenhet är begränsad... Som jag skriver i den här tråden så provar jag mig fram.. Har inte varit ner än och sett hur hon ser ut idag, badade henne ju med prob-shampo igår och hade på prob-olja. Ska bli spännande att se, men kommer inte iväg än eftersom sonen är sjuk..

Kan tillägga att jag också använt mig av vanliga insektstäcken och det har fungerat bra. Det enda eksemtäcke jag har, än, är ett Svea och det är för tjockt när det är så här varmt...

Senast ändrad:

Ofta har "riktiga" eksemhästar väldigt hård mankam och det kan synas som "vågor" längs mankammen. Det blir ofta sår i dem med skorvor i, i mankam och i svansrot. Min eksemhäst blöder från svansroten, nu har det slutat men det kommer och går mellan insektstrycket. Min häst är skäck o där det är vitt på honom blir det rött under, rött och svullet i mankam. Ibland lossnar det en bit päls på kroppen.

Jag har helst Boetts täcken för de passar bäst, måste ha huva också så inte öronen blir angripna.

Det allra bästa för min häst är att hålla honom täckad och ren samt mjukgörande hemgjorda salvor med bl a jojobaolja i som är vaxliknande o innehåller lite solskydd. Blandar med aloe-vera salva som jag gör själv också. Det blir så dyrt annars för det går åt en hel del här....

Och visst finns det hästar som kliar för det är skönt, bara. Inte har de eksem för det.

KL

PROB innehåller både alkohol = uttorkande
Liksom tjära = uttorkande och cancerfarmkallande....:angel:

Som balderum skrev så har eksemhsätar ofta en redan torr hud. Salvor eller olja som man masserar in i den svullna huden samt framförallt att hålla hästen ren dvs tvätta man och svans e gång per vecka var det som rädda livet både på mig och min eksemhäst, tillsammans med ett täcke.

Det var också de råd jag fick av den vet som forskade på eksem

Känns inte som att jag ska prova PROB oljan till min häst igen då utan hitta något som kan vara bra att smörja med istället. Kanske AVS 14 - det har många här rekommenderat. Vad smörjer du din eksemhäst med?

Glömde att skriva vart man får tag på Ökozonet. För vad jag har förstått så finns det bara en återförsäljare i Sverige (men är inte säker):Manex

Balderum Norr skrev:
Ofta har "riktiga" eksemhästar väldigt hård mankam och det kan synas som "vågor" längs mankammen. Det blir ofta sår i dem med skorvor i, i mankam och i svansrot. Min eksemhäst blöder från svansroten, nu har det slutat men det kommer och går mellan insektstrycket. Min häst är skäck o där det är vitt på honom blir det rött under, rött och svullet i mankam. Ibland lossnar det en bit päls på kroppen.

Så har ju inte min häst alls, hon är inte påverkad i huden så att det syns. (Men det kliar ju uppenbarligen...) Hon blev lite svullen i mankammen förra sommaren, när eksemen kom första gången, innan vi hittade en bra salva att smörja med. Det jag trodde med prob var att hon i stort sett skulle bli symtomfri eftersom hon har så lindrig eksem. Jag ger det ett par dagar till. Hon hade kliat lite när jag kom upp till dem nu, men inte så farligt. Smorde på lite mer prob-olja. Det står att det kan ta upp till en vecka innan man märker resultat, så jag fortsätter några dagar till. Sen går jag tillbaka till Equi-cremen som gav bättre resultat än vad proben gett hittills...

Susan skrev:
KL

PROB innehåller både alkohol = uttorkande
Liksom tjära = uttorkande och cancerfarmkallande....:angel:

Som balderum skrev så har eksemhsätar ofta en redan torr hud. Salvor eller olja som man masserar in i den svullna huden samt framförallt att hålla hästen ren dvs tvätta man och svans e gång per vecka var det som rädda livet både på mig och min eksemhäst, tillsammans med ett täcke.

Det var också de råd jag fick av den vet som forskade på eksem

Tvättar henne gör jag, en gång i veckan- varannan vecka ungefär. Förut med Hexocil, nu använde jag prob-shampo igår. Sen har jag ju smort med Equi-creme förut. Just av den anledningen, att det innehåller både alkohol och tjära, har jag varit skeptisk till prob, men så många har sagt att det är så bra att jag tänkte att jag testar... Men, som sagt, hittills inget vidare resultat..

Jag tvättar mina minst 1 gång/vecka. Upplever dem mer kliiga om de har massa smörja i hårbotten.

Som många andra skriver tror jag att det är viktigt att smörja och hålla hårbotten mjuk och smidig.

Själv använder jag MJdjursalva (mjukgörnade) som jag har blandat upp med olivolja(mjukgörnade), aloevera (mjukgörnade och "vårdande") och lite äppelcidervinäger (antiseptisk och "antiflug")- funkar SUPER:bump:
Smörjer max 1 g/dag oftst varannan/ var 3:e dag
Hästen är mjuk och smidig i man och svansrot som aldrig förr:bump:

Men att tvätta har absolut viktigt + flugtäcket:banana:

Mina går ute dygnet runt, på mindre bete och har äppelcider i dricksvattnet

Jag använder prob oljan och schampot på ponnyn. Det är första året med eksem ponny i familjen, så jag har heller ingen erfarenhet..
Köpte iallafall prob-produkterna efter att ha läst en del om dessa. Smörjer med oljan ca varannan dag och har hitills bara schamponerat honom en gång. Smörjer även in honom med Helosan i svansroten-mjukgörande. Han kliar ju fortfarande mankam och svans, men han har inga sår- vilket jag tycker är skönt. Har också Boetts eksemtäcke. Mycket lappat och lagat efter att ha kliat sig samt även trampat sönder det.
Till helgen ska förra ägarna komma och besöka oss och det ska bli intressant och se vad dom tycker om eksemen...

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Vill ha lite tips och råd... Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans. Har testat täcke men det hjälpte inte...
2
Svar
26
· Visningar
3 520
Senast: Annika_38
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte