Varning sten i lucernhack

Wembley

Trådstartare
Vi ger vår häst Green Power lucernhack och har vid tre tillfällen upptäckt småstenar i hästens krubba :crazy: Det är dansk sjösten, sådan som är i trädgårdsplattor, små, hårda och vassa. Inte så hälsosamt för hästens tänder :mad: Vi kommer att kontakta återförsäljaren för att höra om de har haft samma problem med fler säckar. Vill med denna varning göra er uppmärksamma att ni kontrollerar lucernhacket av detta märke före servering så att inga hästtänder ryker.

Sv: Varning sten i lucernhack

Tack för varningen, men hästarna klarar själv att sortera ort stenen.
Har du aldrig sett en häst sortera bort sina mineraler? Den äter vartenda havrekorn (och betforen) men kvar i ett hörn av krubban ligger mineralerna.

Immer

Ja, de har faktiskt en fantastisk sorteringsförmåga.Man tror inte att det är sant när det man vill att de ska få i sig ligger i ett litet hörn och hånler.

Jo iofs, hoppas att du har rätt. Jag vet att de är bra på att sortera, men faktum är att min häst bet i en utav stenarna för det hördes när han tuggade. Det var då jag upptäckte stenen. Vi kan ju hoppas att det bara är han som är så oförsiktig :o Vet att de gärna sorterar ut mineraler, men hur mycket av det får de i sig då? Kanske en del. Stenarna är ganska vassa dessutom, lite flintaliknande.

En gammal hästkarl sa en gång att om man lägger 25 stycken nubb i hästens krubba bland havre, betfor och annat gott så finns det 25 stycken nubb kvar (och inget annat) när hästen ätit färdigt.
En hästmule är otroligt känslig och kan verkligen sortera.

Mitt ena sto gillade inte sina mineraler (Solids i "grusform"), hon fick 1 dl varje kväll tillsammans med havre och betfor och varje morgon låg det 1 dl mineraler kvar i krubban (jag mätte upp det). Sedan övergick jag till pelletterade mineraler och det gillar hon.

Immer

som andra skrivit så är de duktiga på att sortera maten.
men det ska ändå inte finnas stenar i maten ;)
dels KAN hästen få i sig av misstag, och sen vill man ju inte betala för stenar istället för mat :mad:

*KL*

Det låter ju inte alls bra med stenar i lusernen! Frågan är varifrån de kommer och vad som hänt eftersom de inte ska finnas i fodret. Det är ju dessutom så att även om nu hästen skulle kunna sortera ut stenarna så kan det som stenarna för med sig in i påsen vara skadligt, dvs jordbakterier etc vilket förstör kvalitén på lusernet.

Det är ju som med vår mat; visst kan vi sortera ut stenar ur vår mjölk men hur trevligt och "rent" känns det att se stenar i mjölkglaset...

Nej, jag hade också reklamerat säckarna. Jag tror nog att företaget blir tacksamma för infon, det är troligt att något blivit fel.

Nu pratar vi ju om djur som normalt äter gräs och rotar i marken efter rötter och dyl. att äta. Att det skulle vara någon hygiensk fara med stenar i maten anser jag inte, däremot är det ju dålig kvalité på fodret att det inte är bättre rensat.

just själva stenarna i sig är nog inten större fara med men o betala dyrt för foder som sen visar sig innehålla sten, det är inte accepterat. Köper jag 25kg foder så vill inte jag ha 20kg foder o 5kg sten.

Nja jag vet inte det. att plasta in ev jord eller vad som ev kan ha följt med stenarna tycker jag känns högst olämpligt. Visst, hästar rotar i jorden men jag vill inte ha det bland mitt grovfoder som legat en viss tid innanför plast. Något måste ju ha gått fel för att det ska hamna sten i påsen, det tror jag helt klart.

Och personligen skulle jag inte vilja ha med stenar i något foder som min häst fick.

Men visst , vi är alla olika.

Faktum är att nu när du skriver det så kommer jag på att jag också haft sten kvar efter att mina hästar ätit samma sorts lucernhack... :crazy:

Jag trodde det kom någon annanstans ifrån, då dom får ganska mycket och därför i en låg tunna på golvet.... men då kommer det väl antgligen från hacket då.....

Fick du något svar från företaget?

Visst är hästar duktiga på att sortera ut det de inte vill ha ur fodret. Jag brukar också få städa ur mineraler ur krubban, resten ligger i vattenhinken. Då hon tydligen sköljer ur det hon inte vill ha ur munnen.
MEN jag har även hört när det råkat få med sten när de betat och sett hur de lyckas få ur den igen. Tror inte heller att det kan vara bra att bita i en sten för tänderna.
Dessutom skulle inte jag vilja betala för sten, det väger ju en del..

Oj! Jag har också haft problem med småsten i krubban! Har undrat sååå var de kommer ifrån.. Jag ger dessvärre inte lusernhack utan lusernpellets från kr***t.. Kan det va möjligt?!

Faktum är att nu när du skriver det så kommer jag på att jag också haft sten kvar efter att mina hästar ätit samma sorts lucernhack... :crazy:

Jag trodde det kom någon annanstans ifrån, då dom får ganska mycket och därför i en låg tunna på golvet.... men då kommer det väl antgligen från hacket då.....

Fick du något svar från företaget?

Försökt nå återförsäljaren, men de har nog haft full fart i butiken för de hade ingen möjlighet att svara i telefon. Vi försöker ringa dem igen i början på veckan. Hittade en sten till igår, något större, men av samma sort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka