Varning för hovslagare!

kicket

Trådstartare
Min vanliga hovslagare fick ont i ryggen o kunde inte komma när hästarna gått 8v.
Lovade att komma 2v efter o då jag bara har hästar som går(avelston o unghästar)så tänkte jag att ok då.
Dagen han skulle komma dök han inte upp så jag ringde o han lovade då att komma på måndagen veckan efter. Ingen hovis dök upp.
Denna hovslagare brukar dock alltid komma som han ska o även med kort varsel.

Men eftersom jag skulle visa vår arabhingst på hingstvisning så ringde jag till en annan hovlsagare som skott mina hästar tidigare, för några år sedan.
Han kom samma kväll o skodde hingsten o en halv skoning på en annan häst.
Han verkade 2 hästar mor o dotter (1 år) båda dessa hade hålväggar o han sa att de gått med dem ett tag o att det antagligen kom efter denna blöta vinter o höst.
Han ville ha pengar i förskott för att köpa ut gips o skor, han fick det o lovade att komma tillbaka på fredagen.
Han kom inte. Sedan dess har han lovat att komma 6ggr. Nu har det gått 3 veckor sedan han fick pengarna o han har varken kommit hit med dem eller fixat hästarna.
Pratade med honom idag o bad om pengarna IGEN o att om jag inte fick dem skulle jag anmäla honom.
Då sa han"gör du det, så anmäler jag dig för vanvård av djur". Hästarna har gått länge med hålväggar o det är ditt ansvar som djurägare att återgärda.
Ingen av hästarna har varit halt o hovslgaren har varit här regelbundet tills nu.

Så vad skulle ni gjort?

Jag har anlitat utbildad hovslagare regelbundet, är det verkligen min sak att veta att de har hålväggar om den hovslagaren inte sagt det?
Jag menar..jag är ju inte utbildad hovslagare.

Vart kan jag anmäla denna hovslagare?
Ta betalt o sen inte utföra jobbet.
Man kan ju tycka att han sätter sig själv i sjön om han anmäler mig, han har ju sett att de har hålväggar o lovat att fixa det.

Sv: Varning för hovslagare!

Men herrgud vad är det för en hovslagare!?

Är det någon mer som sett/hört era samtal? Annars är det svårt då ord står mot ord. Vänd dig till Hovslagarföreningen och fråga vad du kan göra och hur du blivit bemött. Är det allvarliga hålväggar?

Annars så borde din ordinarie hovslagare kunna fixa det.Verka upp hålet så mycket det går och sedan dränka det med Jodopax.
Dränk bomull i Jodopax lösning lägg i hålen och linda sedan. Byt dagligen i 3-4 dagar och ta sedan av lindan och underhåll hoven dagligen med att spola hoven ren och spraya med jodopax.Helst 2gg/dag.Det tar tid men försvinner med bra hov vård.

anmäl honom...Jag antar att dina hästar är välskötta i övrigt och att du inte har något att dölja.

Förresten, jag vet knappt vad hålvägg är, ser man det vid en vanlig hovkratsning?, om inte så har han inget belägg för sina vanvårdsanklagelser. Jag säger som du, är man ingen hovslagare så vet man ju inte. Det är därför man anlitar PROFFS, som inte denna hovis verkar vara, fy fasen för tocket folk...

//millus=(

Tack det var precis det han sa att han skulle göra på dem.
Jag ringde hovslagar föreningen precis o de sa att han inte ens är färdigutbildad o att han har mängder med klagomål på sig.
Hon sa också att om hästarna inte haltade så kunde det absolut inte vara några farliga hålväggar.
Den andre hovslagaren(han som hade ryggont, min ordinarie) skulle ha sett det sa hon på hovslagarföreningen.

Däremot visste hon inte hur jag skulle göra med de pengar jag gett honom. Hon sa också att han inte kunde komma någonvart med sitt hot eftersom jag regelbundet anlitat hovslagare o inte förväntas se det själv.

Ps. Jo hästarna är välskötta i övrigt.
Har stuteri o veterinären kommer också hit regelbundet för att vaccinera föl o de andra hästarna. Han har aldrig klagat.

Hålvägg upptäcker du vid en nogrann kratsning och oftast vid vita linjen. Vid en verkning så syns hålvägg tydligt. Finns olika grader av hålvägg.

Ok..
Men tills du får ut din andra hovslagare så kan du spola ren hoven så gott du kan och spraya med Jodopax dagligen. På så vis hindra bakterierna att äta större hål. OM du vet vart hålet är så rensa ur det med hovkratsen eller annat spetsigare föremål . Sedan dränka hålet ordentligt med Jodopax.

Men om man inte är utbildad o aldrig hört talas om hålväggar tidigare så kanske man inte misstänker någon fara, när hästen varken ömmar eller haltar?
Eller har jag då som hästägare varit dålig i min skötsel av hästarna?

Nej absolut inte!
Det är väldigt svårt att se om hålväggen inte orsakar hästen smärta eller obehag. Därför blir hålen i regel ganska så djupa/stora innan de upptäcks just för att man som ägare och häst inte märker något.

Men herrgud vad är det för en hovslagare!?

Är det någon mer som sett/hört era samtal? Annars är det svårt då ord står mot ord. Vänd dig till Hovslagarföreningen och fråga vad du kan göra och hur du blivit bemött. Är det allvarliga hålväggar?

Annars så borde din ordinarie hovslagare kunna fixa det.Verka upp hålet så mycket det går och sedan dränka det med Jodopax.
Dränk bomull i Jodopax lösning lägg i hålen och linda sedan. Byt dagligen i 3-4 dagar och ta sedan av lindan och underhåll hoven dagligen med att spola hoven ren och spraya med jodopax.Helst 2gg/dag.Det tar tid men försvinner med bra hov vård.

Tack för tipset.
Jag ska hålla rent tills hovis kommer imorgon. Så får vi se hur allvarligt det är eller om den andre lurade mig för att få pengarna.:crazy:
Min man var också med när jag gav honom pengarna o när vi pratade.

Att ta betalt för något man inte har för avskikt att utföra lär väl vara någon sorts bedrägligt beteende. Det låter som skäl för polisanmälan tycker jag.

Den ordinarie hovslagaren var här idag o han gick igenom alla hästarna.
Han sa att det fanns lite på 2 st o att det absolut inte var någon fara.
Han trodde att nu när det torkade upp i hagarna så trodde han det skulle försvinna efter nästa verkning.
Han sa att det var så lite att det inte ens var värt att gipsa , men han sa att jag kunde skölja med jodopax eller virkonlösning några dagar.

Tycker också det borde gå under bedrägeri, hann inte ringa polisen idag. Ska ta det imorgon.

Min vanliga hovslagare fick ont i ryggen o kunde inte komma när hästarna gått 8v.
Lovade att komma 2v efter o då jag bara har hästar som går(avelston o unghästar)så tänkte jag att ok då.
Dagen han skulle komma dök han inte upp så jag ringde o han lovade då att komma på måndagen veckan efter. Ingen hovis dök upp.

Men eftersom jag skulle visa vår arabhingst på hingstvisning så ringde jag till en annan hovlsagare som skott mina hästar tidigare, för några år sedan.
Han verkade 2 hästar mor o dotter (1 år) båda dessa hade hålväggar o han sa att de gått med dem ett tag o att det antagligen kom efter denna blöta vinter o höst.
Han ville ha pengar i förskott för att köpa ut gips o skor, han fick det o lovade att komma tillbaka på fredagen.
Han kom inte. Sedan dess har han lovat att komma 6ggr. Nu har det gått 3 veckor sedan han fick pengarna o han har varken kommit hit med dem eller fixat hästarna.
Pratade med honom idag o bad om pengarna IGEN o att om jag inte fick dem skulle jag anmäla honom.
Då sa han"gör du det, så anmäler jag dig för vanvård av djur". Hästarna har gått länge med hålväggar o det är ditt ansvar som djurägare att återgärda.
Ingen av hästarna har varit halt o hovslgaren har varit här regelbundet tills nu.

Så vad skulle ni gjort?

Jag har anlitat utbildad hovslagare regelbundet, är det verkligen min sak att veta att de har hålväggar om den hovslagaren inte sagt det?

Man kan ju tycka att han sätter sig själv i sjön om han anmäler mig, han har ju sett att de har hålväggar o lovat att fixa det.

Fråga, va denna "knickedick" till hovis utbildad och medlem i SHF??? Om så är fallet ska du omgående vända dig till förening med en skrivelse.

Själv har jag otroligt svårt att tro att denne "knicke dick" varesig är utbildad eller medlem i SHF då h*n vill ha förskottsbetalt för material som mig veterligt alla har med sig i sin utrustning. Gipsrullar tex kostar 34:-/st inkl moms så det är inga stora pengar vi diskuterar här.

Läs ovan....
Hon har redan ringt SHF och han är tydligen under utbildning denna jeppe.

Läs ovan....
Hon har redan ringt SHF och han är tydligen under utbildning denna jeppe.

Förlåt då, svarade bara på startinlägget. Bra att SHF har koll på sina medlemar och deras "fuffens" Tycker du inte???

Som medlem i SHF kan kunderna känna sig trygga!!

Ja det etiska rådet var ett av de bättre uppslagen.

Så vad skulle ni gjort?

Vilken typ:mad:
Tyvärr finns det hur mkt oärliga människor som helst.

Anmäl hovslagaren för bedrägeri,om han hotar med motanmälan kommer han ingen vart med det eftersom du har gett honom pengar för att köpa material för att bota hålväggen så du har gjort en första insats till läkning, däremot så är det hovisen som förhalar behandlingen o sätter därmed dit sig själv.

Vilken knäppis!
Anmäl honom direkt så inga andra åker i klistret.
Jag vet tyvärr inte var man gör det, men lycka till!:rofl:

Jag tycker att du ska anmäla honom. Det går knappast för honom att motanmäla dig, med tanke på att din hovslagare sa att det inte var några problem med hålväggarna. Anmäler du honom gör du alla en tjänst!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31