VARNING för hösilage!!!

V

Villeroy

Använder du hösilage till din häst?
Jag vill bara varna för hösilage som inte håller måttet!
Min häst har haft koliksymtom sen oktober och jag har prövat med allt för att stabilisera; B-vitamin, foderjäst, linfröavkok och parafinolja m.m.
Häromveckan var vi hos veterinären och gjorde en gastroskopi där man går ner med en kamera i magen och det visade sig att han hade början till magsår!
Går nu på Pronutrin, magsårsmedicin och vi har självklart flyttat till ett stall med hö. Sen han började gå på enbart hö och fått kontinuerlig fodring under dagen har symtomen (spark mot buk, allmän frustration, många söndersparkade täckesgjordar...) faktiskt försvunnit. Vet. säger att magsåret med all sannolikhet beror på att hösilaget skiftade så mycket i torrsbstansgrad. Ibland låg det på 44% och ibland på 56%. Det fuckade upp min hästs mage fullkomligt!
Bara en uppmaning; Kolla hösilaget och strunta i det om det är av dålig kvalitet! Magsår kan man klara sig utan...:mad:
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Fast vad menar du med: börjat fått kontinuerlig fodring under dagen ??

fick den inte det då den åt ensilage ?
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

I det förra stallet fick de ingen mat i hagen vilket innbär att han inte åt mellan ca 8.30 och 14.30. Detta kan nog ha bidragit till magsårsbörjan då det bildas magsyra i hästens mage hela tiden och denna koncentration blir alltför stark då de inte får äta på många timmar. Nu får han hö i hagen och kan äta hela dagen om han vill. Det är bra...
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Fast då handlar det nog mera om brist på mat än just ensilage. Eller hur ? För långt mellan fodringarna helt enkelt. Sedan är det mycket vanligt att när man utfodrar med ensilage att givan blir alldeles för liten pga av det låga ts halten.
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Vet. menar att det är skiftningarna i ts som är den huvudsakliga orsaken till problemen. Men självklart är olika hästar olika känsliga för foderförändringar. Min verkar ha varit särledes känslig!:crazy:
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Jag tror inte heller det berodde på ensilaget, snarare på att den gick länge utan mat. Jag har lärt mig att det är den vanligaste orsaken till magsår. Så stor skillnad var det ju ändå inte på ts-halterna.

Eller menar du att ni har gjort en hygienisk analys på silaget, och den visade på dålig kvalité? Oavsett om man ger hö eller hösilage är det väl givet att man kollar kvalitén?
 
Senast ändrad:
Sv: VARNING för hösilage!!!

Mina hästar har alltid haft ensilage och de har ALDRIG haft magproblem, men då har mina fri tillgång dygnet runt, så magen är aldrig tom på dem.......

Jag tror snarare att det var bristen på grovfoder som var boven i dramat :cool:
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Villeroy skrev:
I det förra stallet fick de ingen mat i hagen vilket innbär att han inte åt mellan ca 8.30 och 14.30. Detta kan nog ha bidragit till magsårsbörjan då det bildas magsyra i hästens mage hela tiden och denna koncentration blir alltför stark då de inte får äta på många timmar. Nu får han hö i hagen och kan äta hela dagen om han vill. Det är bra...

Hos människor produceras magsyran när den behövs= när vi har ätit. Hos hästar produceras magsyran ständigt och redan efter ett par timmar utan mat börjar det fräta...:(

En vild häst (eller enhäst på fri tillgång) äter ca 18 h per dygn. Din häst fick i sitt förra stall inte mat på 6 h (vilket iofs inte är alls ovanligt:devil: ) och då kan man gissa hur surt det är i magen.... :crazy:
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Hej!om ett hösilage är dåligt beror ju inte på ts halten .
Tshalten är ju bara ett värde för hur stor vatten halten är.
Om ts halten är hög är det ju ensilage vi pratar om och då måste man fodra med hö åxå.
En häst klarar sällan äta så mycket ensilage att det täcker hans dagsbehov av grovfoder.
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Vi fodrar enbart med ensilage som grovfoder och har gjor det i snart 7-8 år utan några som hälst problem. Dom kolikanfall min häst haft har enbart berott på att hon gått och pillar i jorden på våren när det kommit upp lite gräs och på så sätt fått i sig jord och smutts. Ensilaget har alltså varit helt ypperligt.
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Om ts halten är hög är det ju ensilage vi pratar om och då måste man fodra med hö åxå.
En häst klarar sällan äta så mycket ensilage att det täcker hans dagsbehov av grovfoder.
Kan du förklara det där? Enligt logik och min erfarehet har du fel.

Fråga till trådskapare.
Är det inte troligare att hästen höll på att få magsår av annan orsak? T ex att den bara fick vara ute 6 h/d?
Stress i stall, hantering etc?
Enligt vet-undersökningar hade (för några år sedan) eller hade haft, 80-85% av alla slaktade hästar magsår. Något som knappast kunde skyllas på silage.
Även under somrarna kan "torrsubstansen" i betesgräset skifta en hel del. Kolikorsak?

Våra hästar käkar också silage utan några problem.

LIA
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Det är väl klart man inte ger hösilage om det är dålig kvalitet? Så är det väl med allt foder.

Vårt hösilage är superfint, ligger jämnt i TS.
Vi hittade EN bal under denna vintern med lite mögel i ena änden, där slängde vi halva balen eftersom den luktade fräscht och gott i övrigt.
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Snarare vill jag varna för allt foder som inte håller kvaliten oavset vilket foder eller djur.

Kram
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

men snälla du - sluta skrämma upp folk på det där sättet med en sån huvud rubrik. Tillräckligt mycket noja existerar runt silage och det är oftast ogrundat. har aldrig nånsin haft problem med hösilage och har fodrat med det flera år.

8.30 till 14.30 är en lång tid att inte få grovfoder. titta till det som orsaken till problemet snarare än att hypa upp varning om silage.

självklart måste kvaliteten vara bra - det gäller allt foder.
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Kolla hösilaget och strunta i det om det är av dålig kvalite


det är en sjävlklarhet när det ALLLT foder!
 
VARNING för HÖ!!!

Jag håller med de andra!!! Att ha så långt mellan fodringarna är inte bra och man kan räkna med att en känslig häst reagerar. Hur många kg ts hösilage fick hästen per dag? "Nyfiken"
Rubriken var verkligen onödig! Jag varnar hellre för dammigt hö (=mögel) vilket är betydligt allvarligare än ensilage (med bra hygienisk värde) med lite variation i ts!!!
Min kompis häst blev precis jättesjuk av hö som visde sig vara fullt av mögel fast de inget såg på höet...
Intressant att VETERINÄREN kommenterade foder.. De kan då verkligen ALLT om utfodring och speciellt ensilering.. :rofl:

/Juvelen
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Det kan säkert va så, hästar är ju olika känsliga, precis som oss människor,en del ha magar av stål och en del är mkt känsliga magar.. jag fodra alltid mina hästar med höensilage vintertid, men då har de så gott som fri tillgång till detta och man måste ju se till att ensilaget är av bra kvalite, det gäller ju all mat vi ger dem...... jag har aldrig haft problem med deras magar pga ensilage, men därimot framåt vårkanten när när de dricker vatten ur dypölar istället för i vattenbaljan har det hänt att den ena unghästen har fått koliksymtom, men pga av att den fått i sig grus.....:smirk:

Magproblem kan ju uppstå av att hästen inte trivs i stallet oxå pga te x stress eller för lite grovfoder....;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARNING för hösilage!!!

Våra hästar har fått hösilage på fri tillgång de senaste åtta åren och de verkar må alldeles utmärkt. Däremot hade vi problem med några hästar som var dammkänsliga när vi hade hö. När vi böt grovfoder så upphörde alla dessa problem. Själv skulle jag aldrig gå tillbaka till vanligt hö. Dessutom tycker hästarna att hösilaget är godare...
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Dessutom tycker hästarna att hösilaget är godare...

Jag vet..ha ha
de blir lite sura när man går över till hö på våren när inte ensilaget klara av värmen....har för få hästar.....;)
 
Sv: VARNING för hösilage!!!

Villeroy skrev:
Kolla hösilaget och strunta i det om det är av dålig kvalitet! Magsår kan man klara sig utan...:mad:

Jag kollar allt mitt hösilage och struntar definitivt INTE i om det är av dålig kvalitet, mina hästar får bara foder av bästa klass.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp