Varning för farliga vattenhinkar

A

aabbccdd

Just nu ligger min häst nedsövd på operationsbordet för att han fastnat i handtaget på vattenhinken. Halva ögonlocket är bortslitet och de försöker nu sätta dit det igen. Hoppas att ögat inte är skadat.

Jag har vanliga vattenhinkar som man köper i alla hästaffärer, de med metallhandtag och som har en svart plastplugg för att skydda änden på handtaget. Hade inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att det skulle kunna gå så illa. Har väl kliat ögat mot spannen och fastnat och ryckt loss. Stackare, tycker så synd om honom. Ingen trevlig syn när jag kom ut till stallet i morse.

Ska tejpa ihop ändarna på alla spannarna så att det inte kan hända, ev. svetsa ihop dem.

Sv: Varning för farliga vattenhinkar

De kan skada sig rejält på saltstenshållaren också, jag tror helt enkelt att det inte går att skydda våra hästar till 100 % utan vi kan bara försöka.

Tråkigt att höra, hoppas det går bra för din häst.

Men som boj skriver, hästar har en sagolik förmåga att lyckas göra sig illa på precis allt, från saltstenshållare, till att fastna med en bakfot i grimman när dom kliar sig i ansiktet. Ska vi varna för grimmor oxå??

När det gäller just vattenhinkar så skulle jag vilja varna för alla vattenhinkar som har en övergående bygel av metall. Jag har sett värre olyckor än den du varit med om när det gäller den typen av vattenhinkar.

Än en gång,, hoppas det går bra för din skadade häst.

Men som boj skriver, hästar har en sagolik förmåga att lyckas göra sig illa på precis allt, från saltstenshållare, till att fastna med en bakfot i grimman när dom kliar sig i ansiktet. Ska vi varna för grimmor oxå??
Ja, absolut! Grimmor är riskabla. Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

Det är tyvärr inte så ovanligt det som hänt din häst, jag håller tummarna för er.

för dryga tjugo år sedan var jag med om att en häst i stallet gjorde likadant som din, slet bort halva ögonlocket på en sådan där mörkgrön murarhink som är vanligt man har som vattenhinkar i boxen.

Efter det har jag som vana att alltid tejpa med isoleringstejp runt fästen på hinkar som hängs i boxen. Likaså är det viktigt HUR man hänger upp vattenhinken, och om man har karbinkake att fästa den med. Vilket håll karbinhaken är vänd osv så de inte fastnar.

Jag tycker att det är bra med varningar, det är aldrig fel på att bli uppmärksam för att undvika olyckor.

Efter det har jag som vana att alltid tejpa med isoleringstejp runt fästen på hinkar som hängs i boxen. Likaså är det viktigt HUR man hänger upp vattenhinken, och om man har karbinkake att fästa den med. Vilket håll karbinhaken är vänd osv så de inte fastnar.

Karbinhakar har jag hört att de är farliga så såna har jag inga. Idag har jag tejpat ihop ändarna på alla spannar i stallet för att det inte ska kunna hända någon annan häst.

Usch, bara så tråkigt och onödigt. Väntar på att veterinären ska ringa och berätta hur allt har gått.

Så trist, hoppas allt går bra.

Tycker också att det är bra att man görs uppmärksam på riskerna, men precis som andra sagt före mig är det nog i princip omöjligt att förutse och förebygga allt elände som kan hända. Jag menar, det känns ju inte som att du warit oanswarig som ställt in en wattenhink till hästen, det är ju ren ooch skär otur att sådant händer!

Jag har sett stallar där hästarna gått in och ut och delat utrymme med gamla traktorskopor och gräsklippare. De har aldrig skadat sig. Sedan finns det hästar som lyckas bryta benen i en slät gräshage. Oturen är orättwis.

Hur som helst, jag tänker kolla öwer mina wattenhinkar ikwäll!
Lycka till!

det har jag redan föreställt mig att kan hända så jag har plockat bort alla handtag!!!

det gäller att tänka ett steg länger..... dom kan ju även fastna med benen i handtagen.

Min ena häst hade lyckats fastna med svansen på en sån där hink för några veckor sen. Vet inte hur han hade gjort men svansen var ihop klumpad som ett annat garnnystan och rejält fastkilad i springan. Lyckades dock få loss honom utan att behöva klippa bort svansen som tur var... Har nu klämt ihop ändarna rejält och satt på massor med eltejp. Som några skrev så kan man ju inte skydda dem mot allt, men jag tycker det är dåligt att tillverka hinkarna på det sättet.

Hoppas det går bra med din häst!

Nej, jag vet att det inte går att skydda hästar mot allt men om det gör så att inte fler hästar behöver få ögonlocken avslitna så är det ju bra.

Problemet är att hos honom går det inte att ställa vatten spannen på golvet för då häller han ut vattnet. I hagen skulle jag aldrig drömma om att sätta ut en spann med metallhandtag för jag har tänkt att någon gång fastnar de säkert.

Väntar fortfarande på att veterinären ska ringa och säga hur det har gått. Han borde ju ha vaknat nu.

De kan skada sig rejält på saltstenshållaren också, jag tror helt enkelt att det inte går att skydda våra hästar till 100 % utan vi kan bara försöka.

Det lyckades han med för några månader sedan. Skar upp kinden men det är ok igen. Har nu inga saltstenshållare hos hästarna.

Visst är det bra att man får upp ögonen för eventuella skaderisker, men att "varna för vattenhinkar" låter ju lite drastiskt. Allt kan hända när man håller på med hästar och det får man räkna med.

Delvis *Kl*

Min uppfattning är att den största effekten vad gäller olycksförebyggande får man genom påverkan av hästen. Ungefär som att informera och uppfostra barn i st f att försöka elliminera allt i livet som kan vara farligt för dom.

För som sagt, allt kan hända med hästar, nyfikna som dom är, och då är det ju bra om dom inte själva förvärrar situationen.

LIA

När jag kom till stallet en morgon stod en häst och kollade på mig lite halvtfinurligt med hinken hängandes i näsborren. Han hade blivit piercad, som en tjurring fast en hink istället. Var ingen fara med honom men det såg faktiskt lite halvroligt ut när han stod där och typ "Gomorron, gött med frukost" och brydde sig inte mkt om hinken..haha.

Delvis *Kl*

Min uppfattning är att den största effekten vad gäller olycksförebyggande får man genom påverkan av hästen. Ungefär som att informera och uppfostra barn i st f att försöka elliminera allt i livet som kan vara farligt för dom.

För som sagt, allt kan hända med hästar, nyfikna som dom är, och då är det ju bra om dom inte själva förvärrar situationen.

LIA

Jag håller med dig när det gäller barn. Vi har alltid i första hand försökt att lära våra barn att det finns saker som är farliga och i andra hand minskat farorna.

Men jag vet inte om det går att översätta till hästen precis. Jag tror inte att hon kan förstå att det kan vara farligt att få ett hinkhandtag i ögat.
jag tycker i alla fall att det är en onödig risk att ta att tro att hon fattar det. Jag har bytt vattenhink idag.

Jag hoppas det går bra med din häst.
Men de kan lyckas med det mesta de där djuren :crazy:
Ponnyn kom in med käkremmen på grimman i munnen ikväll. Har suttit där sen lunchtid antagligen. Ingen aning hur han lyckats, fick inte riktigt kolla hur det såg ut i munnen då ponnyn tyckte 'jag är hungriog, släpp!', men han kan äta iaf vilket känns som huvudsaken för såhär ikväll.

Den helt säkra boxen finns nog inte tyvärr, dock är det ju alltid bra att uppmärksammas på vad som KAN hända med maxad otur. Jag bytte ut alla karbinhakar efter ha sett bildbevis på vad de kan göra. Dock har jag inte tagit bort alla hakar för de kan göra illa sig sas. (Ang hänga vattenhink, Börjes har små plastfästen, kostar några kronor styck, är snudd på idiotsäkra och dessutom kanonbra).

/Alexandra, med exakt sådana hinkar som beskrivs, med flat baksida, upphängda.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka