Lupin
Trådstartare
I tisdags kväll (8/12) tinade jag en Bravo Plus-burgare och gav till hundarna, tack och lov brukar jag mosa till fodret med en gaffel innan jag ger det. Gissa min bestörning när jag hittade en nästan 7 (sju) cm lång halvgrov pinne, spetsig i båda ändarna, i burgaren!!! Jag var halvvägs in i paketet, så pinnen fanns inuti en av de mittersta burgarna. Fodret var Bravo Plus, (mint)grön lapp, tillverkat 2009-06-24 enligt märkningen.
Jag brukar rekommendera Bravo, men det här var verkligen inte roligt. Vet inte om jag vågar ge det längre, vem vet vad man hittar mer?
I vilket fall som helst så mejlade jag till ägarna igår (Bravo tillverkas inte så långt härifrån, i Östra Ljungby) och fick ganska ljummet svar. I morse var jag och lämnat pinnen och påsen med resterande foder (5 burgare), prick kl 09:00 steg jag in på kontoret. Ingen jättelattjo upplevelse precis, jag vet inte ens vem jag pratat med förutom att jag listade ut vem hon som heter Nicole var. Ingen hälsade, ingen presenterade sig men där var en rejält rund gubbe som pratade mest. Kan det ha varit grundaren/ ägaren Jan Nilsson? De var överhuvud taget väldigt ointresserade och oengagerade, trots att jag var både artig och vänlig fastän dock ganska tystlåten. Gubben pratade mest och gjorde klart att det inte var något de kunde hjälpa - pinnen har ju uppenbarligen inte hamnat där den var på linjen i alla fall. Någon måste ha stoppat dit den efteråt kom det fram efter ett tag, fast före frysningen. Jo, det har ju även jag listat ut. Han verkade mest intresserad av att övertyga mig om att det inte var deras fel och skyllde till slut på att det måste varit någon anställd i somras som sen fått sparken eller i alla fall inte jobbade kvar längre.
Jag fick en lektion i hur stora hål det var i kvarnen och att allt rörs ihop och hur pinnen absolut inte kunde ha kommit in i burgaren förrän i efterhand. Alltsammans kändes ganska olustigt och jag påpekade två gånger att om jag, eller någon annan, haft en stor glupsk hund så hade det kunnat sluta olyckligt med skador på strupe, magsäck, tarmar etc. Inte ens det fick jag någon som helst reaktion eller kommentar på! De var bara tysta och nästan loja. Fattades nästan att någon hade gäspat dessutom.
Ingen beklagde det inträffade, ingen bad om ursäkt och när jag till slut kände att det var dags att gå, efter en lång stunds besvärad tystnad, så klämde gubben fram - fast det satt lååångt inne - att nästa gång jag kom och handlade foder så kunde jag ju få någon slags kompensation, men mer än så kunde han verkligen inte göra. Nicole konstaterade dessutom ganska snabbt att jag ju trots allt fodrat länge med Bravo och aldrig haft problem innan och sen var det slutdiskuterat för hennes del och hon återgick till sina papper vid datorn och var totalt ointresserad resten av "samtalet". Jag hade åtminstone väntat mig att de skulle ta allvarligt på det inträffade och beklagat det hela och bett om ursäkt och åtminstone gett mig en ny påse foder istället för den som jag lämnade hos dem! Det hade väl inte varit för mycket begärt?
Istället fick jag ingenting, inte ens en ursäkt för det som hänt och så bara ett halvt löfte om någon slags kompensation nästa gång jag kom och handlade foder. Nej tack, de har helt klart förlorat en kund och jag kommer absolut inte att handla Bravo färskfoder fler gånger. Inte tusan kommer jag att fortsätta rekommendera det heller. Jag skrev i mejlet till dem att jag använt Bravo i flera år och är uppfödare numera och brukar göra reklam mycket för dem, men det betyder tydligen ingenting. Så nonchalanta som de var så behöver de uppenbarligen inte mina pengar eller mina rekommendationer.
Jag har själv varit i lokalerna och träffat de som var anställda vid just den tidpunkten. Ingen av dem var svensk och ingen pratade ens svenska. Det finns en tjej där, som pratar svenska med polsk (?) brytning. Jag tror hon är någon slags förman (och tolk?), hon fanns i lokalena den gången och jag har sett/träffat henne varje gång jag varit där och så även imorse. Det var ju inte så himla svårt att lista ut vad det var för slags anställda den gången jag besökte tillverkningslokalerna, eller vilken slags anställningsform det handlade om, och om det är någon anställd som saboterat fodret så kan man ju fundera på varför. Nöjda kunder kommer tillbaka och nöjda anställda är lojala.
Jag brukar rekommendera Bravo, men det här var verkligen inte roligt. Vet inte om jag vågar ge det längre, vem vet vad man hittar mer?
I vilket fall som helst så mejlade jag till ägarna igår (Bravo tillverkas inte så långt härifrån, i Östra Ljungby) och fick ganska ljummet svar. I morse var jag och lämnat pinnen och påsen med resterande foder (5 burgare), prick kl 09:00 steg jag in på kontoret. Ingen jättelattjo upplevelse precis, jag vet inte ens vem jag pratat med förutom att jag listade ut vem hon som heter Nicole var. Ingen hälsade, ingen presenterade sig men där var en rejält rund gubbe som pratade mest. Kan det ha varit grundaren/ ägaren Jan Nilsson? De var överhuvud taget väldigt ointresserade och oengagerade, trots att jag var både artig och vänlig fastän dock ganska tystlåten. Gubben pratade mest och gjorde klart att det inte var något de kunde hjälpa - pinnen har ju uppenbarligen inte hamnat där den var på linjen i alla fall. Någon måste ha stoppat dit den efteråt kom det fram efter ett tag, fast före frysningen. Jo, det har ju även jag listat ut. Han verkade mest intresserad av att övertyga mig om att det inte var deras fel och skyllde till slut på att det måste varit någon anställd i somras som sen fått sparken eller i alla fall inte jobbade kvar längre.
Jag fick en lektion i hur stora hål det var i kvarnen och att allt rörs ihop och hur pinnen absolut inte kunde ha kommit in i burgaren förrän i efterhand. Alltsammans kändes ganska olustigt och jag påpekade två gånger att om jag, eller någon annan, haft en stor glupsk hund så hade det kunnat sluta olyckligt med skador på strupe, magsäck, tarmar etc. Inte ens det fick jag någon som helst reaktion eller kommentar på! De var bara tysta och nästan loja. Fattades nästan att någon hade gäspat dessutom.
Ingen beklagde det inträffade, ingen bad om ursäkt och när jag till slut kände att det var dags att gå, efter en lång stunds besvärad tystnad, så klämde gubben fram - fast det satt lååångt inne - att nästa gång jag kom och handlade foder så kunde jag ju få någon slags kompensation, men mer än så kunde han verkligen inte göra. Nicole konstaterade dessutom ganska snabbt att jag ju trots allt fodrat länge med Bravo och aldrig haft problem innan och sen var det slutdiskuterat för hennes del och hon återgick till sina papper vid datorn och var totalt ointresserad resten av "samtalet". Jag hade åtminstone väntat mig att de skulle ta allvarligt på det inträffade och beklagat det hela och bett om ursäkt och åtminstone gett mig en ny påse foder istället för den som jag lämnade hos dem! Det hade väl inte varit för mycket begärt?
Istället fick jag ingenting, inte ens en ursäkt för det som hänt och så bara ett halvt löfte om någon slags kompensation nästa gång jag kom och handlade foder. Nej tack, de har helt klart förlorat en kund och jag kommer absolut inte att handla Bravo färskfoder fler gånger. Inte tusan kommer jag att fortsätta rekommendera det heller. Jag skrev i mejlet till dem att jag använt Bravo i flera år och är uppfödare numera och brukar göra reklam mycket för dem, men det betyder tydligen ingenting. Så nonchalanta som de var så behöver de uppenbarligen inte mina pengar eller mina rekommendationer.
Jag har själv varit i lokalerna och träffat de som var anställda vid just den tidpunkten. Ingen av dem var svensk och ingen pratade ens svenska. Det finns en tjej där, som pratar svenska med polsk (?) brytning. Jag tror hon är någon slags förman (och tolk?), hon fanns i lokalena den gången och jag har sett/träffat henne varje gång jag varit där och så även imorse. Det var ju inte så himla svårt att lista ut vad det var för slags anställda den gången jag besökte tillverkningslokalerna, eller vilken slags anställningsform det handlade om, och om det är någon anställd som saboterat fodret så kan man ju fundera på varför. Nöjda kunder kommer tillbaka och nöjda anställda är lojala.