Varmvattenberedaren gav upp

tanten

Trådstartare
När jag duschade imorse blev vattnet kallt alldeles på slutet. Jag misstänkte en säkring men nej, ingen säkring hade slagit ifrån.

Jag hittar ingen säkring på beredaren heller.

Är det bara att inse att det är kört eller finns det något hopp att det är någon förbrukningsdetalj som kan ha gett upp?

Jag är helt okunnig i detta. Har ju varit gift med en elektriker och med varm hand överlät jag allt sådant till honom. Han beställde nytt eller lagade och så fungerade det igen. Och jag har varit lat och inte lärt mig...

Suck. Precis vad jag inte behövde. Jag hade tänkt köpa tapeter till de två återstående rummen.....

När jag googlar talar tex Vi i villa om beredare på flera hundra liter. Den jag har nu är en liten låda som räcker alldeles utmärkt. Den kan knappast vara på mer än typ 40-50 liter? Gästhusets beredare är märkt 50 liter och den är större.

Sv: Varmvattenberedaren gav upp

Är du säker på att den inte fungerar? Kan det ha varit så enkelt att varmvattnet helt enkelt tog slut?

I övrigt vet jag inte så mycket jag heller, men att byta varmvattenberedare är ingen stor grej. Jag skulle säkert överlåtit det åt en rörkrökare, men det är oftast inget stort (dyrt) jobb :)

Japp, jag är tvärsäker på att den inte funkar. Slut på varmvatten har jag upplevt många gånger :) och då tar det sig efter ett tag. Den här levererar kallt vatten ännu ett halvt dygn efteråt.

En liten ljusglimt är att beredaren finns i Nibes sortiment fortfarande. Då kanske det finns hopp för reservdelar? Ifall den nu inte är totalt slut...

Igår kväll kröp jag in på kattvinden med ficklampa och instruktionshäfte. Jag drog ur kontakten ur uttaget, kollade att säkerhetsventilen fungerade och att termostaten slår till och från. Klappade och muttrade lite åt den. Satte sedan i kontakten igen "baraföratt".

Nu på morgonen är vattnet hett igen!!

Den lagade sig själv under mina magiska fingrar. ;)

:banana: :banana:

Du ser, det mesta mår bra av en omstart ;)

Skönt att det löste sig, du verkar riktigt händig ju! :bump:

Igår kväll kröp jag in på kattvinden med ficklampa och instruktionshäfte. Jag drog ur kontakten ur uttaget, kollade att säkerhetsventilen fungerade och att termostaten slår till och från. Klappade och muttrade lite åt den. Satte sedan i kontakten igen "baraföratt".

Nu på morgonen är vattnet hett igen!!

Den lagade sig själv under mina magiska fingrar. ;)

:banana: :banana:

Härligt att det ordnade sig så enkelt, det ger mig hopp att jag med kanske kan skaffa hus/gård en dag :p
Ska bara hitta något objekt i rätt prisklass, som ligger så de funkar utan bil och helst med stall och lagom mark.
Enkelt ;):angel:

Härligt!

Ett tips är dock att öppna den och göra rent vid behov. Vårt element bran sönder eftersom vi inte kommit dit ännu i vattensystemet. Lite eftersatt underhåll så att säga :angel: Väldigt onödigt!

Härligt!

Ett tips är dock att öppna den och göra rent vid behov. Vårt element bran sönder eftersom vi inte kommit dit ännu i vattensystemet. Lite eftersatt underhåll så att säga :angel: Väldigt onödigt!

:confused:

Öppna vad? Göra rent vad?
Min modell har inte ens en offeranod så vad ska jag göra rent?

Vad är det jag missat?

Inuti behållaren där vattnet blir varmt menade jag :D Vår har iaf ett element som värmer upp vattnet, ser ut som en doppvärmare typ. Sjukt mycket kalk och annat skit inuti var det. Urk!

En ny varmvattenberedare kostar inte mer än ca 1000 kr från tex Biltema och den duger alldeles utmärkt.

Inuti behållaren där vattnet blir varmt menade jag :D Vår har iaf ett element som värmer upp vattnet, ser ut som en doppvärmare typ. Sjukt mycket kalk och annat skit inuti var det. Urk!

Oki - då är jag med. Nä, det finns inget för en amatör att ta loss på min beredare. De ser lite olika ut antar jag.

Nu när du sett hur det ser ut kanske du är lika förskräckt som jag att det finns människor som tar varmvatten till matlagning och bak....:eek::confused:

Jag kan ju lugnt säga att även efter att våra vattenprover äntligen gett ok att dricka vattnet så tog det ett tag innan det kändes ok... Fy vad mycket skit det kan finnas! Hoppas det ser lite bättre ut i år vid rengöring!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar