Varmt, varmt, varmt!

A

armando16

Jag har min häst på bete dygnet runt, stooor grön hage, men dessvärre utan träd. Vid ihållande regn i kombination med lägre temperatur tar jag in, men inte annars. Vad tycker ni varma dagars om dessa, då temperaturen ligger mellan 25-27 grader, djurplågeri att ha ute i solen?Ta in några timmar mitt på dagen? Hästarna i grannhagarna går också ute, men väljer att inte ställa sig i skuggan. Min häst går tyvärr själv då han har mkt hingstendenser kvar pga sen kastrering.

Sv: Varmt, varmt, varmt!

Jag låter aldrig hästarna gå ute i en hage utan skugga när det är så här varmt, tar in dom några timmar mitt på dagen när det är som varmast i så fall. Nu har jag bara en hage utan tillgång till skugga o försöker undvika o använda den när det är väldigt varmt

Ah, vad skönt att ha valmöjligheten! Jag är kluven hur jag skall göra, han har fram till igår gått i hage med skugga, men får ej gå kvar i den. Mina funderingar ligger i att de andra hästarna faktiskt inte väljer skuggan.

Mina får gå kvar i sin vinterhage där de har både lösdrift och massor av träd. De får nöja sig med att äta hö istället för det gröna gräset på betet.
Men hellre att de får äta hö än att de lider i värmen.

/M

Skönt med den möjligheten! Våra hästar får dock inte gå kvar på vinterhagarna efter femte juni, då de måste vila (kollektivstall)

Jag hade valt att ta in hästen, för även om de andra hästarna står i solen så kan de om de vill gå till skuggan.

Mina står inne i skogen hela dagarna när det varit så här varmt, sen går de ner på "gräsytorna" och äter när det börjat bli svalt på kvällen.

Jag tror i och för sig att de klarar att gå ute i solen. Mina går gärna och ställer sig under träden.

Men när det börjar bli för många otäcka bromsar tar jag in dem. Jag tror att det är mkt värre för dem än solen och värmen.

Vår går ute dygnet runt utan skugga större delen av dagen. Lite synd tycker man om dem, men jag trörstar mej med att i Spanien går de oxå ute och där är det MYCKET varmare, så de är ju vana. Även som som har skugga står mest mitt ute i solen hela dagen. Det blåser mera där och vi har inte så mycket insekter. Några flugor, men i princip inga bromsar eller annat satyg..

Mina har gott om skugga att vara i, men väljer att stå i solen vilket förvånar mig mycket.
När vi tvingats använda en hage utan naturlig skugga har vi satt upp ett partytält utan väggar i hagen, förstärkt med armeringsjärn inuti tältpinnarna. Det fungerar faktiskt riktigt bra.

jag har mina hästar i en hage där det bara är skugga vissa tidpunkter. de har fått stå inne nu när det har varit som varmast mitt på dagen och få stå inne ca 2-3 timmar då det inte finns någon skugga tyvärr. hästarna tycker det e skönt och vara inne och vila och sen få gå ut och vara ute till sent till kvällen.

jag tycker de funkar super:)

Jag har mina hästar i hage där det finns skugga men trots det väljer mitt sto gärna att stå mitt i hagen och beta. Hon brukar göra likadant när det är skitväder, bara hon får äta så är hon nöjd:D

våra hästar står oxå mitt i solen hela dagen fast de kan välja att gå in i skuggan. Vet inte om det är mer insekter där i skuggan?? Konstigt är det iallafall..

Gräset smakar kanske bättre i solen;)

Eller så blåser det mer där än i skuggan.

Jag ska faktiskt skamset erkänna att jag förr om åren inte funderat så väldigt mycket på det. :o

Men i vårt nuvarande stall har vi ett skjul ute i vinterhagen som hästarna även har tillgång till när vi öppnat upp till sommarhagarna.

Hästarna står gärna där inne i skuggan när det är som värst så jag tycker nog att om man inte har den minsta lilla skugga någonstans så bör man fixa något enkelt solskydd eller om möjligt ta in dem en stund.

Härom dagen skulle kommunen göra en grej i ena sommarhagarna så vi flyttade hästarna till vinterhage nr 2 för att där fanns gräs.

Däremot fanns det inte skugga någon stans så när stallägaren till slut "förbarmade" sig över dem och släppte över dem i vanliga vinterhagen med skjulet så nästan rusade de in där!

förtydligande: ihållande regn (ej sommarreg som håller i sig ett par timmar, men vid flera dygns regnande) + lägre temperatur. Jag har nu tagit in några timmar under de här dagarna som vart riktigt pestigt varma, då det inte har blåst!

OK. Men mina gick ute dygnet runt hela förra sommaren - trots regnandet.

Immer

Håller med Immer.
Det är skoj i bland på vintern när det går förbi folk och tycker så synd om våra islandshästar när det är kallt och massa snö ute.
Men nu på sommaren då det är kalas-varmt så är det ingen som tycker synd om dom.... (?)

Det är lustigt att människor förmäsnkligar hästr och tror att d etycker som vi, då det är kallt är det vidrigt, då det är varmt är allt toppen. Jag väljer dock att ta in min häst för att torka upp om det regna en längre period sommartid.

Men dina hästar har tilgång till skyddande skog?

Liknande trådar

Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 018
Senast: Lindsen
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 312
Senast: Korven
·
Hästvård Var in en snabbis till stallet idag på dagen. Hästarna hade kommit in kanske 30 min innan. Skulle bara hämta nått med klappade om heppan...
Svar
8
· Visningar
3 551
Senast: mackan
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka