varmt ben?

U

Uddatyp

idag när hästen kom in så kolla ja alla benen o dom va som vanligt..inget konstigt på nåt ben o så..sen när ja ska kratsa hovarna så helt plötsligt e hon varm på höger bak..kom jättefort.
de va hon inte när hon kom in.

ja gick ut o gick me henne en halvtimma för ja tänkte att de e bättre än att låta henne stå..hon e inte svullen och markerar ingenting o e pigg o glad som vanligt.

va kan de vara? skulle ja låta henne vara inne ett tag? hon går på sommarbete o e ute dygnet runt. tänkte att man kunde vänta tills imorrn och se hur de ser ut då eller ska ja låta henne vara inne?
massa orolig :(

Sv: varmt ben?

Om inte hästen är halt, har förstärkt puls, är svullen eller öm eller har synliga sår skulle jag avvakta. Dvs låt den fortsätta på sitt sommarbete.

va är de bäst att skritta nånstans nu när hon är sån..på asfallt o grusväg o mjuk skogsväg eller i sandig mjuk paddock?
för om man ska komma till skogen så måste man nämligen gå en bit på asfallt o så.
vill ju inte förvärra nånting..ska man skritta överhuvetaget nu när hon är varm o så?

första egna hästen så e lite väldigt försiktig..

Värme över benen brukar synas tydligare när de kommer in. Alltså har du en häst i hagen och känner på benen där är det inte säkert att du känner någon värme, men när du tagit in den och ryktar kan du mycket väl efter ca tio minuter känna värme över något ben även om inte hästen har "sparkat sig själv" under tiden du ryktat.

Jag vet inte hur pass vanligt det är att det blir såhär, men du gjorde nog rätt i som inte red i alla fall. Om värmen sitter över hoven kan du ju alltid kolla med visitertång om du har. Och som vanligt, när benet är varmt ska det kylas. Så spola gärna kallt vatten, eller lägg på annat kylande omslag.
/K.A

hur länge kan man vänta me sånt innan man ringer veterinären?
har ingen visitertång :(
efter ja hade spolat me kallt vatten o väntat i typ 20 minuter så va de likadant som dom andra benen.
kan man lita på distr.veterinärer?
har hört att man inte ska ta dit sånna för dom inte kan så mycke om hästar.

Uddatyp skrev:
fång får dom inte bara på en hov eller?

Med värme i hoven menar hon säkert en hovböld och inte fång. Distriktvet är väl olika på olika platser. Jag skulle vänta ngn dag för att se om det är ngn skillnad, annars skulle jag ringa och rådgöra med min vet om vad man bör göra. Hör med hästfolk i trakten om de kan rekomendera ngn bra vet.
HJoppas att det inte är ngt farligt.

Det är klart att man inte ska bagatellisera hästars hälsa, men samtidigt är det väl inte så farligt att hästarna är lite varma i ett ben ibland, det är ju vi människor också. Det kan bero på hur de stått, om solen stått på :smirk: (hände mig, blev nervös för en varm hos, men kom på att den var varm för den var vänd mot solen när hästen stod och sov.

Jag tror inte det behöver vara något för att hästen är varm, och ibland tror jag man som nybliven hästägare, inklusive jag själv, oroar sig för mycket. Någon skavank kommer alltid att finnas, liksom på oss själva. Om hästen inte ser ut att märka av det du märker skulle jag fortsätta som vanligt.

Om värmen efter spolning på de alla fyra benen var lika så var det säkert inget farligt alls!
Om hästen har något problem (t ex vänster fram) och man spolar benen på den, så brukar det efter ca 3 minuter bli ÄNNU större skillnad i värme. Vänster fram känns då alltså ÄNNU värmare i jämförelse med de andra benen. Och i ditt fall så blev det ju lika värme efter spolning istället. Så det var säkert ingen fara. Men det är ju onödigt att träna/tävla dem när man kan känna skillnad i värme, så du gjorde nog helt rätt som lät hästen gå en lättare promenad! =)

Nej, det var inte fång jag menade. Om hästen trampat på något kunde det ju visat utslag emd visitertång, men inte alla som har det! =) men det är faktiskt en bra grej att ha!
Kollade du om hästen hade feber föresten? Kände du någon värme idag efter stillastående?

Angående distriksveterinärer så har jag inget att säga.. Kompetensen är ju olika hos alla, men kan inte säga att distr.vet generellt skulle vara sämre! men tror inte du behöver tillkalla en sådan i detta läge faktiskt...
/K.A

hästen va lite varm idag med men inte alls lika varm som igår.
men hon va fortfarande så varm så de e ganska stor skillnad på benen.
men hon går som vanligt visar ingen ömhet nånstans..hon har ingen feber heller.
bara orolig för om de skulle vara nån senskada eller nåt.

skulle det vara en senskada skulle benet vara tjockt, om du ändå vill kolla kan du lyfta benet och känna på senor och gaffelband och se om du får nån reaktion eller känner någon svullnad. Men om jag var du skulle jag nog avvakta men hålla hästen under uppsikt och se om det blir värre/bättre och tempa regelbundet. Det behöver ju inte va nått allvarligt!

Jag tycker du kan avvakta. Promenara gärna hästen, men du bör kanske inte sitta upp så han får större belsatning än vad han naturligt ska ha.
Kyl så mycket du kan och orkar när du känner värme, det är det bästa att göra.
Känns det fortfarande ingen skillnad i värme när du har kylt benen?
Om jag vore du skulle jag vänta några dagar och hålla noga koll och kyla benet. Blir det inte bättre så får du ju givetvis ringa vet. Men som du beskriver att läget är nu tycker jag det verkar lite väl tidigt.. Tror inte veterinären kan säga så mycket heller mer än att du bör kyla det! =)
/K.A

Hästar kan ibland bli varma på benen utan att det är något fel på dem. Något som då ofta försvinner väldigt fort igen...

wiee :) igår va hon inte varm längre..men skritta bara endå så de inte ska komma tebax..o hon va inte varm idag heller..så va nog inget farligt..men läskigt endå. :bump:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama