Varmskoning, alla följer lagen?

Lunketuss

Trådstartare
Hur många är det av er som varmskor som verkligen följer lagen till 100%?
Hovisen ska ju ha sina tillstånd och har väl oftast det men även den som äger gården ska ju ha "klara papper" och är man innackoderad så blir det ju 3 personer innblandade.
Ni som försöker göra som man ska, fyller ni i alla lappar varje gång hovis kommer och skor " Skriftligt tillstånd av ägaren" " Tillstånd/kontrollista", eller finns det nåt enklare sätt? Tror inte det är många som gör som man ska göra eller?

Sv: Varmskoning, alla följer lagen?

Hur många är det av er som varmskor som verkligen följer lagen till 100%?
Hovisen ska ju ha sina tillstånd och har väl oftast det men även den som äger gården ska ju ha "klara papper" och är man innackoderad så blir det ju 3 personer innblandade.
Ni som försöker göra som man ska, fyller ni i alla lappar varje gång hovis kommer och skor " Skriftligt tillstånd av ägaren" " Tillstånd/kontrollista", eller finns det nåt enklare sätt? Tror inte det är många som gör som man ska göra eller?

Vad menar du nu? Tillstånd? Ska där vara speciella tillstånd för att varmsko?:crazy: Fylla i lappar?

Vi ringer hovslagaren, han kommer, han jobbar, vi betalar och får kvitto på det?

Behövs det mer?

Ja det krävs tillstånd från bl a stallägaren, är det sedan så att stallägare hyr i sin tur krävs det ju tillstånd från fastighetsägaren. Man måste också kolla upp försäkringar, så att de täcker om olyckan är framme vilket den dessvärre inte alltid är när hovisen är där utan kan komma även efteråt.:crazy:

I den här länken kan du finna regler samt dokument för tillstånd.

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Regler_och_blanketter_3.aspx

Nu varmskor inte min hovis direkt, men det händer att han ibland värmer o riktar nån sko ändå.

Vi har pratat om det o nu vet jag inte exakt vilka papper o tillstånd som behövs men han har utbildning för att få göra det för det första och i det ingår även tillstånden. Sen står han alltid ute när han håller på med det självklart, på behörigt avstånd från byggander och bilar.
Sen är han tydligen skyldig att alltid vara kvar på platsen minst en timme efter att han släckt elden, därför brukar han börja med de skoningarna o ta de "vanliga" efteråt. Har vi bara en skoning så kollar han att jag tänker vara i närheten ett tag till innan han åker.
Skulle han vara själv och sko (händer sällan här men händer på andra ställen ibland), så vet jag att han säger att han helt enkelt får sitta kvar i bilen tills "tiden är ute", eftersom det är hans skyldighet.

Han har aldrig nämnt att vi skulle behöva några tillstånd för att han eldar skor på vår gårdsplan. Behövs det även när han inte befinner sig i närheten av stallet?

Om man står 15m från stallet så behöver man inte tillstånd och sånt, men vem kan stå så långt borta och ska hästen då stå ute å skos, för så fort man tar in den glödgade skon så är det ju "Heta arbeten" i stallet:crazy:
Det räcker inte med att hovis har alla tillstånd utan stallägaren ska varje gång fylla i såna där lappar:mad: sen spelar det visst ingen roll att hovisen är OK och har alla kurser, intyg å tillstånd:mad:

Okej, men då är det lugnt, min hovis varmskor som sagt inte utan värmer skon o slänger den i en spann vatten (alt i snön) innan han riktar den o så så den är inte varm längre innan den kommer in i stallet o på hästen.
Men då är det det som hovis snackat om med utbildning i "hett arbete" då.

Här nere vet jag i princip ingen som varmskor och kör ut till kund, utan de tar bara emot i sin egen smedja, jag antar att det är för att allt ska bli rätt. Själv har jag aldrig funderat på det eftersom jag aldrig sett nån anledning till att varmsko än.

*KL*

Varmskor ej, men tidigare så hade jag ju ringskor. Oftast åkte jag till hovis smedja, men ibland fick han tillverka dem här på plats. Då svetsade etc han helt sonika en bit från stallet, så slapp man pappersexcersisen för 'heta arbeten'. Tillståndsmässigt etc är det grönt, men just pappersjobbet, för jag har också fattat det som att det behövs nya lappar för varje gång sas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 986
Senast: Korven
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 165
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka