Värmning av häst?

Z

zalaraya

Många olika dicipliner, trav, galopp, distans, hopp, dressyr och körning.
1. Vilken diciplin?
2. Hur värmer ni?
3. Hur länge?
4. Hur ofta tex på tävlingsdag?
5. Har ni sett/hört andras värmningar, negativa påföljder?

Berätta om era erfarenheter!

Sv: Värmning av häst?

Jo...
När du ska rida, ett vanligt pass, hur startar du ditt pass? Skrittar du igång hästen , hur länge isåfall? Eller du som kör fälttävlan, kanske du skrittar och sen travar ett antal km och sedan jobbar upp mjölksyra eller dylikt?
Det jag vill veta är egentligen hur folk tänker när de startar ett ridpass. Jag är intresserad av att få info om värmning kontra hållbarhet.
5. är om du sett någon som kanske inte alls värmer utan bara kör på, och kanske fått skador av detta?
På en tävlingsdag tex, inför en maximal prestation värmer man ofta fler gånger, speciellt inom travet.
Förstod du nu? :)

Ska försöka svara utifrån de två ponnyer jag tävlat tidigare;) Fattar inte hur du får in hållbarheten här men men;) Blir ett samlat svar...

Jag tävlade dem i fälttävlna främst men stoet gick även dressyr tom div 1. Vanligt uppvärming innefattasde alltid av minst 10 min skritt på lång tygel. Sedan skritt på kort tygel för att få framåt-nedåt sökning, dvs kunnde vara liite sidvärts, böja lite mjuk. Sedan trav lättridning med fortsatt arbete betonat på framåt-nedåt sökning. Böja flytta lite för att mjuka upp och få koll på hela hästen. Ev lite skritt med lite "lätta" skolor sen galopp med betoning på form o lösgjordhet. Senare trav/galopp under nedsittnig och dressyrjobb (oavsett bana eller (oftast) ute).

Skulle vi konditionsträna travade vi fram längre under lättridning sen galopp i lättsits. Mkt böja flytta runt lite tills de kändes "mjuka och varma" typ.. Tog kanske en 45 min allt som allt? Minns inte riktigt.. Sedan då olika pass, i backar. Upptill 7 min galopperade vi nog (har lite olika slingor typ...). Sedan samma väg hem, dvs 3 km grus å sen 2 km asfalt (skrittade alltså fram/av 20 min vid konditionspass).

En tävlingdag värmdes den ena som vanligt till dressyren, dryga timmen eller uppemot 1,5 h. Inkluderar massa tittande omkring i skritt efter resan. Den andra mkt lite framridning, max 30 min. Hoppningen hoppar man ju bara fram till, båda hoppades mkt få språng. Till terrängen ganska lite värmning, hade ju redan gått "ett pass" (red endags). Mest trav så de var mjuka o goa;) Sen lite rund galopp, kolla så de svara framåt å hoppa ngt språng.

Att inte värma alls ser jag som nonsens. Det "fattar väl alla" att senor ligament och muskler inte kan prestera max kalla??!! Dessutom så är nedvarvningen mkt viktig.. Efter terrängen brukar jag trava dem till de känns ok (beroende på om d är mkt trötta eller så.) då hoppar jag av och skrittar dem vid hand. MINST 20 min men kanske inte allt i ett sträck, får dock ej stå och bli kalla eller så. Men ja, plockar av sadel, leder till de andas lugnt, plockar av skydd, leder lite till, tvättar, leder lite till, beter lite kanske, täckar/byter täcke när det behövs osv... försöker alltid vandra runt så länge som möjligt, typ packar bilen om ngn leder ponnyn o så...

Vet du varför de värmer så ofta till travet? Dvs vad exakt ger det för effekter i kroppen?

connemara:

Travet verkar vilja ha en värmning oftare för att få en lugnare häst.
Men det finns fler inlägg och just svar på det på hästvård/värmning av häst.
Bland annat var det en som skrev:
/citat/
Förklarar bara lite om "travvärmningar".

Många värmer långt före, ibland ett par timmar, men oftast ca en timme. En del värmer två gånger. En del låter hästen vila och "ladda" mellan värmning och tävling, andra skrittar hela tiden, speciellt om man värmer nära inpå.

Värmer gör man mest för att känna att hästen verkar hel och fräsch, travet stämmer, öppna upp lungor och cirkulation lite grann, stressa av den. Anledning, mängd och tempo varierar en hel del.

Nu gör det inte så himla mycket att en travare blir stående mellan värmning och lopp, det är inte samma sak som för en hopphäst eller dressyrhäst. För det är så att det automatiskt blir en värmning till kan man säga, innan start. Först så småtravar och skrittar alla i defileringsvolten någon minut. Sedan är det defilering, som ska utföras i samlat tempo. Därefter springer de flesta varvet ut för att bli uppkäkade eller kontrollera utrustning på annat vis. Sedan är det ofta ett halvvarv till för att göra en provstart, den ska göras i tävlingstempo, valfritt hur långt, men minst upploppsrakan ner. Sedan hinns det med lite nervarvning, jogg eller skritt innan det är dags för start. Vilket i sin tur innebär en massa joggande i en volt.

Alltså, innan start hinner hästen röra sig flera kilometer, i varierande tempo, och den är igång 5 - 10 minuter innan starten går, vilket borde göra att den hinner bli varm igen.

Sen är man JÄTTE noga med att täcka hästen ordentligt mellan värmning och lopp, för att den varma hästen inte ska kylas av, speciellt på vintern. Värmer man inom en timme innan start hinner dom inte kylas ner. Värmer man väldigt långt i förväg, så åker man kanske ut tidigare innan start för att få igång den lite extra. Allt beror förstås också på hur känslig häst man har.
/citat/

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka