Alexandra_W
Trådstartare
Jag har ju varit en inbiten VV-hatare i 10 år. Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som inte gillar dem, KORKADE bomlösningar bak samt för mycket dumma detaljer att skada sig på.
Genom en rad omständigheter så började jag på allvar inse att VV nog var det som skulle passa mina faktiska omständigheter bäst som de är just nu (läs: Få släp med rätt totalvikt för min bil utan att tappa hysteriskt mkt lastvikt, och rätt i pris iom det låga andrahandsvärdet).
Så, jag surfade lite, och bokade sen tid för besök hos en VV-återförsäljare med digert begagnatlager. Hade tre vagnar jag var mest intresserad av innan jag åkte dit, en 90:a, en 92:a och en 96:a.
90:an strök jag omedelbart, den var verkligen ranglig och skranglig och t ex stänkskärmarna såg ut som jag skulle kunnat gjort dem i trä- och metallslöjden under mins koltid (dvs fruktansvärda). 92:an var betydligt mer gedigen och där hade jag väl eg inget att klaga på så, förutom att jag inte gillade skicket på den hjulaxeln. 96:an studerade jag noga, och gillade vad jag såg, med vissa undantag. Det är ju ett enkelt släp utan direkta finesser, men jag behöver å andra sidan inte en massa finesser. Det jag inte gillade, och som jag inte ens gillar på nya 05r är den korkade bomlösningen bak, korkad detalj för fastsättning av mellanvägg att göra sig illa på samt kass ventilation (men det där sista har mååånga märken problem med).
Men lösningen för hellång bom var bättre, och jag använder ju inte mellanvägg. Dessutom hade det takfönster, luckan lätt att lyfta, bred skötardörr etc. Så jag beslöt mig för att prova iaf.
Och så här långt så har mina fördomar/erfarenheter från tidigare årsmodeller faktiskt kommit på skam. Det låg utmärkt efter bilen när jag körde hem det tomt, iofs efter tyngre dragbilen, återstår att se hur det blir med lätta dragbilen. Men inga problem varken vid aggresiv kurvtagning i högre fart än lämpligt, snabbare och kraftigare acceleration än lämpligt etc (ja jag testade det medvetet rätt hårt). Skramlade ingenting så det hördes in i bilen iaf.
Efter att ha plockat ur mellanväggen, och med några enkla manövrar med en skiftnyckel ändrat om fästena för hellånga bommen så den läggs i uppifrån så var jag riktigt nöjd. Dock kärvade det att flytta främre bommen, mer än lovligt mycket.. (Jag ser hellång frambom och utan jävla mittstolpe som ett STORT plus).
Unghästen har lastats i det (men inte åkt, skulle åka imorgon men tyvärr är vet sjuk så det blev flyttat) utan att tycka annat än att dte var heeeelt okej. Kräsna valacken ska jag lasta imorgon. Och sen återstår att köra det lastat med tunga dragbilen och olastat och lastat med lilla dragbilen. Och se vad jag tycker då, och ffa vad hästarna tycker.
Men än måste jag säga att mina fördomar från tidigare erfarenheter och årsmodeller INTE fått något stöd, tvärtom så elimineras de än så länge en efter en..
Genom en rad omständigheter så började jag på allvar inse att VV nog var det som skulle passa mina faktiska omständigheter bäst som de är just nu (läs: Få släp med rätt totalvikt för min bil utan att tappa hysteriskt mkt lastvikt, och rätt i pris iom det låga andrahandsvärdet).
Så, jag surfade lite, och bokade sen tid för besök hos en VV-återförsäljare med digert begagnatlager. Hade tre vagnar jag var mest intresserad av innan jag åkte dit, en 90:a, en 92:a och en 96:a.
90:an strök jag omedelbart, den var verkligen ranglig och skranglig och t ex stänkskärmarna såg ut som jag skulle kunnat gjort dem i trä- och metallslöjden under mins koltid (dvs fruktansvärda). 92:an var betydligt mer gedigen och där hade jag väl eg inget att klaga på så, förutom att jag inte gillade skicket på den hjulaxeln. 96:an studerade jag noga, och gillade vad jag såg, med vissa undantag. Det är ju ett enkelt släp utan direkta finesser, men jag behöver å andra sidan inte en massa finesser. Det jag inte gillade, och som jag inte ens gillar på nya 05r är den korkade bomlösningen bak, korkad detalj för fastsättning av mellanvägg att göra sig illa på samt kass ventilation (men det där sista har mååånga märken problem med).
Men lösningen för hellång bom var bättre, och jag använder ju inte mellanvägg. Dessutom hade det takfönster, luckan lätt att lyfta, bred skötardörr etc. Så jag beslöt mig för att prova iaf.
Och så här långt så har mina fördomar/erfarenheter från tidigare årsmodeller faktiskt kommit på skam. Det låg utmärkt efter bilen när jag körde hem det tomt, iofs efter tyngre dragbilen, återstår att se hur det blir med lätta dragbilen. Men inga problem varken vid aggresiv kurvtagning i högre fart än lämpligt, snabbare och kraftigare acceleration än lämpligt etc (ja jag testade det medvetet rätt hårt). Skramlade ingenting så det hördes in i bilen iaf.
Efter att ha plockat ur mellanväggen, och med några enkla manövrar med en skiftnyckel ändrat om fästena för hellånga bommen så den läggs i uppifrån så var jag riktigt nöjd. Dock kärvade det att flytta främre bommen, mer än lovligt mycket.. (Jag ser hellång frambom och utan jävla mittstolpe som ett STORT plus).
Unghästen har lastats i det (men inte åkt, skulle åka imorgon men tyvärr är vet sjuk så det blev flyttat) utan att tycka annat än att dte var heeeelt okej. Kräsna valacken ska jag lasta imorgon. Och sen återstår att köra det lastat med tunga dragbilen och olastat och lastat med lilla dragbilen. Och se vad jag tycker då, och ffa vad hästarna tycker.
Men än måste jag säga att mina fördomar från tidigare erfarenheter och årsmodeller INTE fått något stöd, tvärtom så elimineras de än så länge en efter en..