Värmeslag?

S

svea09

Kan hästar få värmeslag? Då tänker jag på nu när det kan bli +30 på dagarna, kan man släppa ut hästarna då om de har fri tillgång till vatten och skugga?

Sv: Värmeslag?

Visst kan hästarna gå ute så länge dem som sagt har skugga och vatten.
Är det fruktansvärt varmt så kan man ju ta in dem mitt på dan och släppa ut på kvällen igen. Insekterna tror jag stör mer än värmen.

Har dem skugga, vatten och salt så klarar dem sig bra. Ser man att hästarna blir svettiga av "att bara vara" så kan man ju vara snäll och spola av dem lite om man har tid. Jag tror som "Mirre" att insekterna stör mer än själva värmen,.

Ja, hästar kan få värmeslag. Har de tillgång till skugga och friskt vatten klarar de sig. Har du möjlighet kan du ställa in hästarna mitt på dagen i några timmar. Efter ridning kan det vara lämpligt att ge hästen betfor eller dylikt så att de garanterat får i sig vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama