Värmepump

Snuffsan

Trådstartare
Luft - luft. Vad har ni för märke och modeller? Hur stora hus värmer ni upp? Är ni nöjda?

Jag har ett litet hus och tänker installera värmepump och vet inte vad jag ska välja för märke och modell. Tips?

Sv: Värmepump

Vi har en IVT (nordic inventer står det oxå på)
Nu är jag väldigt dålig på vad för slags modell det är, men den kostade ca 22.000:- (om det nu hjälper något:confused: )
Vårt hus är ca 107 m2, 1½ plans.

Hittills är vi nöjda med denna apparaten, kan ju inte direkt svara på om den håller vad den lovar vintertid eftersom vintern här var väldigt höst/vårlik (väldigt lite snö & minusgrader).
Men den höll tempraturen väldigt jämnt & bra!

Den låter ju lite ibland när den frostar av sig & så men vi har fort vant oss vid det och "hör inte längre" när den gör sina behov =)

Såhär ser våran ut
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=475&lngLangID=1

Senast ändrad:

I en av de små stugorna (lil-sis) så har vi en Panasonic.
Men vi vet inte riktigt om vi är nöjda.
För vintern var så konstig.

En god vän har sedan några år tillbaka 2 st Panasonic på ett runt 100kvm stort enplanshus.
Och vännen är mycket nöjd.
Elåtgången har mer än halverats.

Vi har satt in en Mitsubishi, blir inte riktigt klok på vad modellen heter..
Vi har ett suteräng hus och denna sitter på nedre plan som är 80m2. Där fungerar den bra håller en jämn temperatur. Blir även en del värme från den på golvet där uppe. Vår innerdel sitter inte på väggen som många andra har utan den står på golvet. Den släpper ut luften längs golvet och uppåt.
Vi har minskat våra elkostnader rejält.
Pumpen gick på 23tusen om jag minns rätt.
Finns ju idag många billiga, men jag vet inte hur dom fungerar.

Förlåt TS om jag kanske kapar din tråd lite grann nu, men jag har en fråga:

Vi blir eventuellt erbjudna att hyra ett hus på c:a 100-110 kvm nu i veckan. Det som gör oss osäkra där är just uppvärmningen. De som bor där nu flyttar pga att det var för kallt på vintern, MEN, de har inte haft värmepumpen som kommer att installeras i samband med renoveringen i sommar. De har bara använt pelletsugnarna som finns samt elen då det varit väldigt kallt. Jag tycker personligen att det verkar lite osäkert, om värmepumpen klarar huset eller inte. Tanken är tydligen att den ska vara grunden, och att man kompletterar med pellets om det behövs. De enda element som finns är de två på övervåningen. Vad tycker ni? Verkar det genomtänkt?

Kan inte sånt här (jag verkar koppla ur hjärnan när folk börjar prata om sånt här) men är huset tillräckligt isolerat eller har det som bodde där innan "eldat för kråkorna" ?

Hur mycket pumpen värmer beror ju lite på hur planlösningen ser ut. Ska ju hellst vara en öppen lösning för att den ska fungera optimalt. Sen är det olika hur många minus det kan vara för att pumpen ska kunna hålla bra effekt.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 684
Senast: farin
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 983
Senast: manda
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar