Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hjälper ju inte för stunden.Jag tillverkar inte fler människor. Det är typ det mest "ekonomiska" man kan göra om vi pratar energiförbrukning.
Klart att det gör. Jag är liksom snart 40 så hade jag velat ha barn så hade de redan existerat och varit energiberoende.Det hjälper ju inte för stunden.
Jag tänker nog mer typ just nu.
Dessutom så ger det andra problem litet längre fram i tiden om alla gör så.
Jag ser det mer som att frånvaro av barn inte ger frikort till att f.ö. strunta i energiproblemet och bara köra på.Men de som inte vill ha barn, eller är osäkra behöver ju inte skaffa. De som vill ha barn ska givetvis fortsätta skaffa så många barn de vill ha.
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?Det här gäller väl mer allmänna resurser och inte specifikt bara el men:
Plus: Har inga barn. Har inget körkort, cyklar e-cykel istället. Konsumerar väldigt lite kläder/prylar. Äter väldigt begränsat med kött och då från lokal bonde. Har inte onödigt varmt inne. Försöker duscha mer sällan och kortare tid än jag vill. Fyller alltid tvättmaskin och diskmaskin helt. Släcker alla lampor mm som inte verkligen behövs.
Minus: Bor lite onödigt stort. Har två (ganska små) hundar. Reser ibland sådär bara på kul. Använder internet för mycket (där kan man snacka elförbrukning)…
Det blir alltid lite ”ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen” av det hela. Jag tror att det som egentligen behövs för att få ordning på våra massiva problem är färre människor. Speciellt eftersom i stort sett ingen är beredd att offra så mycket bekvämligheter som det skulle behövas, när det väl kommer till kritan… Det finns liksom ingen ”neutral/helt miljövänlig energikälla”. Än iaf.
Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
Vänta, va? Ja precis. Självklart förespråkar jag folkmord. (Massdöd skapar vi ju iofs ändå åt oss själva om vi fortsätter i samma stil som nu.)Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
Jag har lite svårt att se vad jag skulle kunna påverka med den boendesituation jag har idag. Visst, jag skulle kunna åka till Linköping mer sällan. Men det känns inte riktigt som ett alternativ när både sambons och min mormor börjar bli så gamla att denna gång kan vara sista gången vi ser dem. Och svärmor har också fått en cancerdiagnos som gör att vi förmodligen har begränsad tid med henne med, och då prioriterar jag att åka dit lite mer än vad vi gjort innan.Jag ser det mer som att frånvaro av barn inte ger frikort till att f.ö. strunta i energiproblemet och bara köra på.
Va?!? Det var väl ingenting i inlägget du citerade som förespråkade varken massdöd eller folkmord? Bästa sättet att bli färre människor på jorden är att inte tillverka lika många nya.Vänta, va? Säger du att folkmord och/eller massdöd är en enklare/mer realistisk lösning än att folk solidariskt anpassar sin konsumtion och livsstil efter tillgängliga resurser? Eller vad är det du säger egentligen?
Ja men precis, vi har en pågående massdöd. Men att det skulle göra att vi inte behöver försöka - eftersom folk inte vill - vilket jag ändå läser i ditt inlägg, tänker jag inte direkt optimerar förutsättningarna under tiden.Vänta, va? Ja precis. Självklart förespråkar jag folkmord. (Massdöd skapar vi ju iofs ändå åt oss själva om vi fortsätter i samma stil som nu.)
Fy f-n vad förbannad jag blir! Lägg gärna inte åsikter på mig som jag är så jäkla långt ifrån att ha. Tack.
Det är så sjukt tröttsamt att höra att om man är av åsikten att ingen population kan växa i oändlighet, så vill man plocka fram kulsprutan och börja massakern. Gärna börja skjutandet i fattiga länder långt borta också, så att man själv kan fortsätta sitta i sin rika hörn av världen och konsumera på som vanligt.
Nej. Jag tror att de flesta tänkande människor åtminstone kan föreställa sig vad jag menar. Jag är fullt medveten om att en populationsminskning hänger ihop med en hel massa etiska frågor och problem men jag är också helt säker på att vi gräver våran egen grav som art om vi inte ens vågar diskutera det här.
Tack för mig.
Det finns vad jag vet inget som pekar på att jordens resurser inte räcker till den peak befolkning som kommer att ligga ca 2050-2070. Att prata om det som någon opåverkbar sanning, när det bara är det inom rådande paradigm är allvarligt och riskerar frånta folk viktigt agens.Rent krasst är det stora problemet för många människor. Det kräver mer resurser än vad som är hållbart. Att från det anklaga en användare för att förespråka folkmord är att dra det på tok för långt. Jag tänker anmäla det här.
Det har ju dock funnits civilisationer som inte försvunnit pga kollaps utan pga utplåning/kolonialisering vi vet inte om de också spontankollapsat över tid. Att tidigare civilisationer kollapsat säger ju dock inte mer än att tidigare civilisationer kollapsat. Jag tror också att nuvarande kommer kollapsa om den inte omformas. Men att historien skulle vara en anledning att inte försöka optimera nuläget är inte en grundsanning.Alla populationer kollapsar förr eller senare när de blir för stora, vi står inför en mänsklig kollaps redan nu med massutdöenden genom krig, sjukdomar och svält.
Fast jag pratar inte om civilisationer utan arter varav människan är en.Det har ju dock funnits civilisationer som inte försvunnit pga kollaps utan pga utplåning/kolonialisering vi vet inte om de också spontankollapsat över tid. Att tidigare civilisationer kollapsat säger ju dock inte mer än att tidigare civilisationer kollapsat. Jag tror också att nuvarande kommer kollapsa om den inte omformas. Men att historien skulle vara en anledning att inte försöka optimera nuläget är inte en grundsanning.
det finns ju civilisationer bland andra arter också så jag anser inte heller att jag pratat om människan specifikt. Om vi tar med andra arters civilisationer blir det ännu tydligare att kollaps inte är en självklarhet. Rekommenderar verkligen boken eller bloggen Biocivilizations avFast jag pratar inte om civilisationer utan arter varav människan är en.