Värmelera - frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Eclipses Bioflog värmelera, varför måste man borsta/spola av den efter 8-16 timmar? Vad händer om man INTE gör det?

Är det lätt att få blistereffekt av det?

Lilldamen ska ju helst ha extra värme på ett par punkter, equiatrikern rekommenderade Radital värmesalva, som dock inte fungerar så himla bra. Dels har damen så tjock päls, så den lägger sig mest och kletar ihop pälsen och blir HOPPLÖS att få bort, och dels är jag livrädd för blistereffekten iom att hon har täcke över och punkterna ligger under täcket (på ryggen)

Sv: Värmelera - frågor

Eclipses Bioflog värmelera, varför måste man borsta/spola av den efter 8-16 timmar? Vad händer om man INTE gör det?
En tränare jag stått hos brydde sig aldrig om att skölja av eller borsta bort och fick inga blisterskador, men det var inte så kul att rykta sen.... Jag har använt den en hel del, och har aldrig fått någon blistereffekt av den, när leran torkat så är värmeverkan i stort sett borta. Det enda negativa jag upplevt med en är en enskild häst som blev "knölig" i huden, men blev det av alla Arnika-preparat. Jag tror du ska vara lite försiktig under täcke, då det kan ta längre tid för leran att torka.

Jag hade tänkt använda samma princip som när man lindar, dvs lera - plast - täcke (lindor då när man lindar)

Då skulle jag nog använda den som enl. anvisning, dvs högst 16 timmar - även om jag tror att den mesta värmeverkan är borta efter så lång tid. Jag vet dock inte vad som händer efter längre tid eftersom jag inte har provat, men jag tror att du ska ha en extra känslig häst för att få blistringseffekt av den.

Jag hade tänkt (innan jag läste det där om att den ska tas bort) ha på på kvällen, låta vara tills nästa kväll och då borsta bort och ha på ny. Men jag vill ju ABSOLUT inte ha blistereffekt heller.

Antar jag får borsta bort på morgonen då.. om den torkat då, annars får jag problem, men det borde den väl ha gjort?

Sen tänkte jag ha på på baksidan av låren, och där ligger ju täcket inte emot iaf, så där kanske den kan sitta?

Hur mkt värmer den?

För att kolla att hon inte reagerat i huden hade jag nog borstat bort på morgonen de första dagarna, annars tror jag inte den avgeer så mkt värme när den torkat. Det var ett tag sen jag använde den, men jag tyckte den verkade ge "lagom" värmehöjning över lite längre tid än ett liniment i flytande form som mer ger hög värme fort som försvinner lika fort. (Utan vetenskapliga studier i ämnet, naturligtvis ;) ).

Frågan är ju om det torkat under plast till på morgonen.. Nåja, bara prova och se vad som händer helt enkelt

Skulle nog inte kleta en långhårig häst in med lera. Den färger förresten av sig, hästen blir röd-lila! Väldigt effektivt är däremot en sorts liniment som heter Brace Oil, jag Tror det är Vital Equine som gör det. Innehåller eteriska oljor. men det får man INTE använda med lindor, helst inte täcken heller, för det är som sagt starkt.

Centaur skrev:
Men kan du inte bara använda vanligt Radital-liniment då? det kletar ju inte.

Törs inte under täcke, valacken (som iofs är känslig) blev blistrad av det. Och jag vill absolut inte att det ska hända med unghästen, det är det sista hon behöver nu.

Nu kanske hon inte är lika känslig som valacken, men de är ju samma (tunnhudade) ras så jag törs inte prova och chansa just nu.

Skulle nog inte kleta en långhårig häst in med lera. Den färger förresten av sig, hästen blir röd-lila! Väldigt effektivt är däremot en sorts liniment som heter Brace Oil, jag Tror det är Vital Equine som gör det. Innehåller eteriska oljor. men det får man INTE använda med lindor, helst inte täcken heller, för det är som sagt starkt.

Rödlila? jisses.. Nåja, det kan jag stå ut med. Så direkt långhårig är hon inte, ganska minimal vinterpäls, men hon har ganska tjock päls (upptäcker men när man börjar gräva i den *s*) så salvan funkade inte. Jag har förresten FORTFARANDE, en vecka senare, inte fått bort den förbannade värmesalvan ur pälsen på henne *sucka*

Min lererfarenhet sträcker sig till kyllera, och det går ju att borsta ut (även om en del vitt damm kvarstår), därför jag började fundera på värmelera, det lär inte KLETA fast på samma sätt som salveländet..

Tror inte jag törs prova något starkt, är som sagt rädd för blistereffekt, och hon måste ju ha täcke, och förutom baksidan av låren så är ställena det ska till extra värme just under täcket.. :crazy:

/Alexandra - börjar bli gråhårig av det här

Skulle det inte kunna bli samma effekt med ett Back-on-track-ryggtäcke?

Inget kladd och ingen risk för blistringsskador.

HannaZ skrev:
Skulle det inte kunna bli samma effekt med ett Back-on-track-ryggtäcke?

Inget kladd och ingen risk för blistringsskador.

Jo, men det är tyvärr lite för dyrt för min budget just nu. Hästbudgeten är minus 3000 kr den här månaden i alla fall tack var en viss liten dam (veträkning, täcke, equiatriker m.m) :crazy:

Jo man blir inte precis rik på att ha häst... :crazy:
Har nog aldrig varit så pank nån gång som jag är nu och då har vi ändå avskaffat julklappar...

Ryggtäcket 100x100cm kostar 700 kr (bara ren upplysning)

Jag köpte ett innan och sydde padar av. Fick 6 padar till priset av 2.5 :banana:

HannaZ skrev:
Jo man blir inte precis rik på att ha häst... :crazy:
Har nog aldrig varit så pank nån gång som jag är nu och då har vi ändå avskaffat julklappar...

Ryggtäcket 100x100cm kostar 700 kr (bara ren upplysning)

Jag köpte ett innan och sydde padar av. Fick 6 padar till priset av 2.5 :banana:

Jo, har ju dreglat på den ryggbiten förr, skulle gärna ha ett till valacken om inte annat. Så användningsområden finns ju även sen damen blivit frisk. Men som sagt, budgeten tillåter det inte riktigt nu =/

Och naturligtvis hade de ingen värmelera på Granngården och 'visste inte när de skulle beställa hem' helelr *mummel*

Synd jag inte köpte ett Vulcantäcke när Hööks reade ut dem, dum som man var så tänkte jag att 'jag köper nästa månad' och då var de slut och nu har de slutat tillverkas. De är dock SUVERÄNA på att ge värme..

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
Hästvård Fbldonnan är milt uttryckt ett vandrande äckel just nu :crazy: Hon är brunstig, och bakbenen är så äckelsöliga att jag blir illamående...
Svar
17
· Visningar
3 217
Senast: Alexandra_W
·
L
Övr. Katt Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten...
Svar
15
· Visningar
14 941
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III