Värmelampa till valpar??

Belleboo

Trådstartare
Jag letar efter värmelampa eller annan värmekälla till valplådan, men det är ju en hel djungel så jag vet inte vad jag ska välja. Vad har ni? Och hur länge ska man använda den?

Sv: Värmelampa till valpar??

Jag använder granngårdens grislampa och sen har jag en dyna med värme/kyla i,den är överkurs och svindyr.
Oftast använder jag lampan dygnet runt 14-20 dagar,det beror på ras o väder utomhus,Dynan används bara ca första 10-14 dagarna.

Okej. Har svårt för att veta vad jag ska tro just nu då vissa säger att det ska vara mellan 25-30 i valplådan medan SKK säger att man ska vara försiktig med värmekällor och ha vanlig rumstemperatur ...

Okej. Har svårt för att veta vad jag ska tro just nu då vissa säger att det ska vara mellan 25-30 i valplådan medan SKK säger att man ska vara försiktig med värmekällor och ha vanlig rumstemperatur ...

Du får sålla och gå lite på hur du känner själv :) Jag själv gillar inte att ha olika värmekällor (då ska det verkligen behövas), dyna skulle jag aldrig använda. Just för jag hört flera olyckor med såna. Dynor som går på el alltså..
Och jag tycker inte tiken ska behöva flytta på sig för det blir för varmt, eller ligger kvar hos valparna fast hon tycker det är för varmt.

Mina tikar skulle "lida" om de skulle behöva ligga i 30 graders värme. Och din har väl päls om jag nu läste rätt vad du har för ras.

Och efter Granas svar vill jag förtydiga att jag INTE använder en värme/kyl dyna avsedd för människor.

30 grader säger man ifall de är infekterade av herpes. Men herpesviruset klarar inte av 20 grader så minst det, jag skulle vilja påstå runt 23-25 grader är lagomt.

Jag har ett extra element i början, funkar bra och det kunde regleras beroende på temperaturen ute.

Constant companions Heated ped bed heat/cold

Stolek L (tror den är 90x60cm) och 12cm tjock

Det är väldigt vanligt att hundar har antikroppar mot herpes, studier från olika läder tyder på mellan 78-88% av hundarna har blivit utsatta för viruset. En studie med herpesvaccin visade på att vaccinerade tikar hade ingen valpdödlighet, bättre fertilitet och deras valpar hade en högre medelvikt. De som inte vaccinerades hade flera valpar som dog av virusinfektionen.

Några uppfödare har börjat fundera på om en stor del av fallen "fading puppy syndrome" kanske har sina orsaker i herpesviruset.

http://stud.epsilon.slu.se/2448/1/zachrisson_k_110407.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/5561/7/zakariasson_m_130507.pdf

Till min stora kull på 11 st valpar så hade jag en hörna av lådan med varmvattenflaskor under filten, som valparna kunde ligga bland om tiken lämnade lådan, eller för dom som inte fick plats hos henne. Vid mindre kullar har jag aldrig haft något speciellt, bara sett till att temperaturen i rummet ligger normalt. Kring 22 grader har vi inomhus.

Har aldrig haft problem med sjuka valpar, valpar som dött, varit kalla eller haft andra problem. Så jag kör på samma i fortsättningen också.

Till min stora kull på 11 st valpar så hade jag en hörna av lådan med varmvattenflaskor under filten, som valparna kunde ligga bland om tiken lämnade lådan, eller för dom som inte fick plats hos henne. Vid mindre kullar har jag aldrig haft något speciellt, bara sett till att temperaturen i rummet ligger normalt. Kring 22 grader har vi inomhus.

Har aldrig haft problem med sjuka valpar, valpar som dött, varit kalla eller haft andra problem. Så jag kör på samma i fortsättningen också.

DET var ju iallafall det hittills enklaste och billigaste förslaget. Tack så mycket!

Jag hade varken värmelampa, filt eller annan värmekälla till valparna. De vart 10 stycken. Det syns på dem om de är varmt eller kallt. Om de ligger utspridda eller i en stor hög. Oftast i början låg dom på led eller 2 och 2.

Jag hade varken värmelampa, filt eller annan värmekälla till valparna. De vart 10 stycken. Det syns på dem om de är varmt eller kallt. Om de ligger utspridda eller i en stor hög. Oftast i början låg dom på led eller 2 och 2.

Mina ligger allt som oftast lika, alltså i rad eller två och två så det ser ut att vara bra temperatur :).

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 764
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 315
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023