värmefilt till hund?

Smurfoff

Trådstartare
Har köpt kompostgaller som jag ska ha i stallet när valpen är med, ska få sitta där när hästarna tas ut och in bara. Men tänkte det är ganska kallt på golvet betong golv, kan man lägga en elektrisk värmefilt i botten? Eller finns det risk valpen kan tugga på sladden eller man kanske kan gömma den på nått sätt?

Sv: värmefilt till hund?

Jag hade elfilt till mina gamla hundar förut.
Nuvarande får låna hästens backontrack-ryggpadd att ligga på antingen i stallet eller i sadelkammaren. De har också ett litet vadderat hus i sadelkammaren. Det går att klä med padden för extra värme.

Sen har de overaller och skor för extrakalla heldagar.

Kläder avskyr min hund och skor skulle jag aldrig få på henne! Men tänkte då jag får hem valpen kring jul så måste dem ha något dem kan gå in i och borra ihop sig i. Har lite trasiga fleacetäcken osv dem kan få, kanske köpa någon tjockare filt, men tänkte kunde varit smart att ha en värme filt på golvet då det är så kallt.

Om du ska ha en lite mer permanent hage skulle jag köpa en frigolitbit stor som hagen och sedan ett eller flera fårskinn, då blir det absolut inte kallt underifrån!

Jag skulle definitivt INTE ha något som helst elektriskt vid liggplatsen för en valp! Även om du lyckas skydda själva sladden (finns plaströr som man kan trä på) så kan ju valpen tugga på själva filten och bli elad den vägen.
Skulle köra på frigolit + fårfällar som squarepants skrev och kanske halm att bädda med.

Allt med el låter farligt till valp :nailbiting:

Vetekudde om ni har micro i stallet kan vara ett värmande stöd.

Min sover på ett gammalt i hopvikt duntäcke och i botten en badrumsmatta som isolering, frysen JRT verkar vara nöjd och ligger glatt på täcket.

Precis det jag tänkte skriva. Frigolit är super bra!
Skulle stoppa den i ett påslakan så valpis inte får i sig bitar om den skulle gnaga.

Du har helt rätt i att en liten mopsvalp inte kan sitta på ett iskallt betonggolv mitt i vintern. Däremot håller jag med övriga om att elfilt verkar farligt. Ska vovve vistas långa stunder utomhus och i kyliga stall tror jag att du måste räkna med att den ska ha kläder på sig som värmer inte bara ryggen utan även benen. Små mopsvalpar har tunn päls och helt naken mage och blir därför frusna.

Ett luddigt vitt fårskinn från IKEA (kostar inte en förmögenhet och kan tvättas) borde skydda bra från kyla underifrån när valpen ska vara i sin hage. Men kläder blir som sagt också nödvändiga enligt min erfarenhet. Min vuxna svarta mopsla kan inte ens sitta på en fleecefilt på gräset, med täcke på, utan att frysa om det är under 15 grader i luften. Hon fryser så hon skakar, och brukar få krypa upp i famnen på någon välvillig åskådare när jag tränar agility med den andra mopsen.

Finns även en liten platta som liknar en frisbee som man värmer i mikron och så håller den värmen i upp till 10 timmar, Snuggle Safe heter den.

Därför att det är en liten valp som ska sitta stilla i ett kallt stall! Så förfärligt mycket päls har de ju inte att de klarar sig med en filt om det är kallt ute. Det är åtminstone inte något man kan ta för givet, anser jag.

Därför att det är en liten valp som ska sitta stilla i ett kallt stall! Så förfärligt mycket päls har de ju inte att de klarar sig med en filt om det är kallt ute. Det är åtminstone inte något man kan ta för givet, anser jag.

Den ska vara där vid in och utsläpp ( vad kan det ta, 5-10 min om hagen inte är längre bort förstås?). Tror inte det går nog större nöd på hunden den lilla stunden det tar, att vara utan kläder om den bara har något underlag att sitta/ligga på ( frigolit och vanlig filt går säkert jättebra). En normal hund med päls är inte gjord för att ha kläder på sig, det är ett pälsklätt djur oavsett om det är en valp eller inte, och så kort stund som det handlar om.

Dock ett stort nej till elektrisk värmefilt..

Senast ändrad:

Ett liggunderlag på golvet och sedan ett ihopknövlat duntäcke eller gammal dunsovsäck som hunden kan krypa in mellan. Så sover Uno bra i flera minusgrader.

Ser inte alls varför en mopsvalp ska behöva ha täcke på sig om den har nåt att krypa in i när den är stilla. De kan ju knappast vara mycket känsligare än kh chihuahuavalp, till trots för de korta luftvägarna, är ju större och mer bastanta.
Dessutom är det ju Inne i ett stall vi pratar om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka